  • 1. Data: 2009-06-13 06:20:56
    Temat: Adapter EOS M42 z potwierdzeniem ostrości
    Od: smogg <s...@N...pl>

    http://allegro.pl/item653205117_adapter_canon_eos_m4
    2_potwierdzenie_af.html
    Aukcja nie moja, nie robię reklamy ani nic z tych rzeczy.

    Używał ktoś coś takiego? Działa z każdym szkłem wkręconym do tego?

    pozdro
    smogg

  • 2. Data: 2009-06-13 06:46:37
    Temat: Re: Adapter EOS M42 z potwierdzeniem ostrości
    Od: "Kamyk" <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik "smogg" <s...@N...pl> napisał w wiadomości
    > http://allegro.pl/item653205117_adapter_canon_eos_m4
    2_potwierdzenie_af.html
    > Aukcja nie moja, nie robię reklamy ani nic z tych rzeczy.
    >
    > Używał ktoś coś takiego? Działa z każdym szkłem wkręconym do tego?

    Witam,
    moj eos po wkreceniu czegos takiego zaczyna poprawnie mierzyc swiatlo
    zawsze. Potwierdzenie ostrosci zalezy od ilosci swiatla wpadajacej przez
    obiektyw, we wmiare jasne dni potwierdza na szkle przymknietym do 8 czasem
    nawet mocniej, w nie za jasnych pomieszczeniach przy 5,6 czasem potwierdzi a
    czasem nie.

    --
    pozdrowionka
    Kamyk

  • 3. Data: 2009-06-13 12:01:58
    Od: "Zgubior" <z...@g...com>

    a orientuje się kto, czy jest adaptert m42 z taką funkcą do Nikona?

  • 4. Data: 2009-06-13 14:43:56
    Od: Marcin 'Cooler' Kuliński <m...@p...gazeta.blah>

    Zgubior pisze:

    > a orientuje się kto, czy jest adaptert m42 z taką funkcą do Nikona?

    W Nikonie potwierdzenie ostrości działa zawsze, więc wystarczy zwykła
    przejściówka za 20 czy 30 złotych, ale otworzą się przed Tobą problemy zupełnie
    innej natury, w rodzaju braku pomiaru światła (nie dotyczy D200, D300 i modeli z
    matrycą FX) oraz braku możliwości ostrzenia dalej, niż metr-dwa (zależy od
    konkretnego obiektywu m42, niektóre da się przejustować optycznie tak, by
    ostrzyły prawidłowo, w niektórych da się wymienić gwint m42 na bagnet Nikona, z
    niektórymi w końcu nie pomoże nic, prócz adaptera z dodatkową soczewką...). O
    jakim konkretnie szkle/szkłach myślisz?

  • 5. Data: 2009-06-13 15:31:45
    Od: "Zgubior" <z...@g...com>

    Użytkownik "Marcin 'Cooler' Kuliński" <m...@p...gazeta.blah> napisał
    w wiadomości news:h10dvo$bt3$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > prócz adaptera z dodatkową soczewką...). O jakim konkretnie szkle/szkłach

    Chodzi o HELIOS 44-2 58mm/2 ze starego Zenita, chcę go wypróbować w formie
    zabawy. Mam Nikona D40 i widze że co do pomiaru światła jeden gościu zrobił
    taki patent http://www.youtube.com/watch?v=Ydzm6jX16rA&feature=r
    elated :)
    Oczywiście ja swojego nie chcę pruć ale cieszy mnie że ostrość będzie
    działać.
    Załadam kupno przejściówki z soczewką tylko nie wiem czy się zdecydować na
    http://allegro.pl/item653204067_adapter_nikon_m42_ni
    eskonczonosc.html czy na
    http://allegro.pl/item651014736_adapter_na_m42_do_ni
    kon_d40x_d60_d80_d90_d300_d200.html
    bo ten drugi jest z powłokami antyrefleksyjnymi.

  • 6. Data: 2009-06-13 15:49:09
    Od: Marcin 'Cooler' Kuliński <m...@p...gazeta.blah>

    Zgubior pisze:

> [...]
    > http://allegro.pl/item651014736_adapter_na_m42_do_ni
    kon_d40x_d60_d80_d90_d300_d200.html
    > bo ten drugi jest z powłokami antyrefleksyjnymi.

    Najlepsze opinie ma chyba adapter marki Kood, ale sam nie miałem (nie używałem
    zresztą żadnej przejściówki z soczewką), więc się nie wypowiem. Niemniej, trochę
    śmiesznie wydawać ponad 100 zł na adapter do Heliosa... Moja rada: kup na
    Allegro adapter bez optyki w wersji "slim", tzn. z jak najcieńszym pierścieniem,
    poszukaj w sieci instrukcji rozkręcania i skręcania tego Heliosa (na pewno
    znajdziesz, widziałem swego czasu przynajmniej dwie różne, z fotografiami),
    dobierz się to tylnej grupy soczewek i wykręć ją o kilka milimetrów. Sprawdź
    ostrzenie na nieskończoność, wprowadź ewentualne poprawki i zabezpiecz całość
    kropelką "Kropelki" na gwincie. Voila, masz obiektyw m42 ostrzący z Nikonem w
    pełnym zakresie odległości i przynajmniej 70 zł w kieszeni.

  • 7. Data: 2009-06-13 16:22:04
    Od: "Zgubior" <z...@g...com>

    Użytkownik "Marcin 'Cooler' Kuliński" <m...@p...gazeta.blah> napisał
    w wiadomości news:h10hq0$rbo$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > używałem zresztą żadnej przejściówki z soczewką), więc się nie wypowiem.
    > Niemniej, trochę śmiesznie wydawać ponad 100 zł na adapter do Heliosa...

    No tak, dlatego jeszcze rozważam kwestię czy nie odłożyć sobie tej kasy na
    nikkra AF 50mm/1.8D. Ale chyba masz rację, tego Heliosa rozkręcić nie szkoda
    więc można trochę pomajstrować i przyoszczędzić.

  • 8. Data: 2009-06-13 17:40:55
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Marcin 'Cooler' Kuliński napisał:
> [...]
    > ewentualne poprawki i zabezpiecz całość kropelką "Kropelki" na gwincie.
    > Voila, masz obiektyw m42 ostrzący z Nikonem w pełnym zakresie odległości

    Zdecydowanie nie radzę dobierania sie do tylnej grupy soczewek i
    kręcenia nią, bo to nie o to chodzi. Przednia i tylna grupa soczewek
    mają pozostać w tej samej odległości.
    Chodzi o coś zupełnie innego, czyli przekręcenie poza nieskończoność,
    zmianę położenia tego punktu nieskończoności. Trzeba przesunąć całość
    optyki (tak jak się przesuwa przy kręceniu pierścieniem ostrości) a nie
    tylko tylny zespół soczewek. Ustawianie nieskończoności odbywa się
    zwykle gdzieś od przodu, np. po wykręceniu ozdobnego pierścienia z nazwą
    obiektywu, numerem, odblokowanie, ustawienie i zablokowanie. Chodzi o
    to, żeby ósemka oznaczała nieskończoność z taką odległością rejestrową,
    jaką ma Nikon. W każdym obiektywie coś takiego trzeba zrobić po jego
    wyprodukowaniu, czasem po naprawie, więc to się da zrobić, tylko nie
    partyzanckimi (partackimi) metodami.
    Akurat co do Heliosa, to nic nie podpowiem, bo go nie mam ale skoro są
    instrukcje w sieci, to trzeba poszukać jak się tą nieskończoność ustawia
    i zrobić w połączeniu z Nikonem a nie aparatem M42.
    Poza tym po co kleić i niszczyć obiektyw? Regulacja jest przewidziana
    przez producenta i wystarczy po regulacji z powrotem zablokować?
    Maciek

  • 9. Data: 2009-06-13 20:26:28
    Od: Arczi <n...@...please>

    On 2009-06-13 17:49, Marcin 'Cooler' Kuliński wrote:
    > Sprawdź ostrzenie na nieskończoność, wprowadź ewentualne poprawki i
    > zabezpiecz całość kropelką "Kropelki" na gwincie.

    Z kropelką trzeba umiejętnie! Dziadostwo paruje i jak naparuje na szkło,
    to już po obiektywie. Odradzam bawienie się nią przy jakiejkolwiek optyce.

    Arczi

  • 10. Data: 2009-06-13 20:35:10
    Od: Marcin 'Cooler' Kuliński <m...@p...gazeta.blah>

    Maciek pisze:

> [...]
    > Poza tym po co kleić i niszczyć obiektyw? Regulacja jest przewidziana
    > przez producenta i wystarczy po regulacji z powrotem zablokować?

    Zrobiłeś to, o czym piszesz, czy teoretyzujesz? Bo ja w opisany wcześniej sposób
    przejustowałem Fujinona 50/1.4 i wszystko działa, jak należy. Co więcej: inaczej
    się po prostu nie dało, a obiektyw rozebrałem praktycznie na czynniki pierwsze
    (prócz rozbierania obu modułów z soczewkami).