  • 11. Data: 2014-06-13 22:33:56
    Temat: Re: ARM
    Od: Mario <m...@...pl>

    > Wobec tego bierz od razu coś pokroju RaspberryPi.
    >
    > 99% kodu zostało napisane przez innych. Pozostanie napisanie skryptu w
    > bashu w godzinkę. Suprise.
    >
    > Innymi słowy chciałbym usłyszeć *dobry* powód dla którego komputer za
    > 100zł jest gorszy niż procesor za 100zł + kilka godzin na lutowanie i
    > kilkadziesiąt godzin na pisanie kodu i kilkaset godzin na klniecie czemu
    > nie działa. Jesli takiego powodu nie ma - bierz Pi.

    Głównym powodem jest to, że Pi jest gotowym modułem, który wprawdzie
    można sobie rozbudowywać o różne rozszerzenia, ale niekoniecznie nadaje
    się do tego żeby go po prostu montować we własne komercyjne urządzenie.
    Nie jest wprawdzie powiedziane, że ten projekt Sylwestra ma być wdrażany
    np. komercyjnie, ale przecież on zajmuje się zawodowo mikrokontrolerami.
    Tak więc ten projekt może traktować jako pewne rozszerzenie swoich
    kompetencji. Po co więc robić to na platformie, która raczej nie będzie
    przez niego zawodowo wykorzystywana. Być może i tak czuje potrzebę
    sprawdzenia czy współczesne ARMy i powszechnie stosowane środowiska nie
    są rozwiązaniem na które warto przejść. Pi moim zdaniem to jest
    platforma dla hobbystów umiejących pisać programy np pod Linuksa a nie
    chcących wchodzić w specyfikę pisania na mikrokontrolery.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 12. Data: 2014-06-13 22:33:58
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Sylwester już raz użył. Podobno z nie najgorszym skutkiem. Teraz tez go
    > przekonam.
    Masz rację Sebastian!
    Bardzo Ci dziękuję za rady. W Twoim wydaniu są one zawsze bardzo cenne.
    Faktycznie wychodzi na to, że RP wpisuje się dość blisko w założenia.
    Jednak nie myślałem do tej pory o systemie operacyjnym.
    Muszę to przemyśleć.
    S.

  • 13. Data: 2014-06-13 22:39:22
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-06-13 22:33, Mario wrote:
    > platforma dla hobbystów umiejących pisać programy np pod Linuksa a nie
    > chcących wchodzić w specyfikę pisania na mikrokontrolery.

    Nie zgodze się. Bariera pomiedzy dolidnym uC a mizernym komputerem nie
    istnieje od wielu lat. Nie oznacza to że jestem zadowolony z faktu ze do
    migania diodą uzywa sie linuxa, ale z drugiej strony ide o zakład że
    nawet komercyjne urządzenie w kilkuset sztukach wyjdzie taniej z PI niż
    wydłubane ręcznie i wypoconym (i nie dzialającym przez 3 miesiące)
    software. Na moje oko Sylwester na problem rozwiązywalny Linuxem i do
    czasu aż nie usłyszę "przeciw" nie istnieje powód męczenia się z duzym
    uC tylko dlatego że to jest bardziej kanoniczne dla elektronika.

    A przypominam że bez solidnego OS nie ma co się brać za uC z MMU,
    ethernetem i audio. Więc i tak jesteś skazany na gotowca. Więc lepiej
    wziąść gotowca 99% niż 20%. Dzisiaj na pisanie własnego OSa laski nie
    wyrwiesz.

  • 14. Data: 2014-06-13 22:46:56
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

> [...]
    > platforma dla hobbystów umiejących pisać programy np pod Linuksa a nie
    > chcących wchodzić w specyfikę pisania na mikrokontrolery.

    Możesz bliżej, a raczej krócej, bo nie załapałem?
    S.

  • 15. Data: 2014-06-13 22:58:54
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

> [...]
    > ethernetem i audio. Więc i tak jesteś skazany na gotowca. Więc lepiej
    > wziąść gotowca 99% niż 20%. Dzisiaj na pisanie własnego OSa laski nie
    Dzisiaj uaktualniłem swoją wiedzę na temat ARMów i mam takie wnioski:
    1) Faktycznie rozwój nastąpił dość duży, jeśli chodzi o wyposażenie "on
    board"
    2) Zacząłem sobie czytać o tym STM32F429 i faktycznie lektura jest bardzo
    wciągająca.

    Jednak zauważyłem, że producenci zdają sobię sprawę z możliwych problemów w
    opanowaniu tematu "ręcznie".
    Oferują najczęściej 2 rozwiązanie:
    1) with OS
    2) without OS (to chyba będzie składanie bibliotek)
    Ten drugi też reklamują, jako szybką drogę "time to market"
    I teraz pytanie: co wybrać?
    Czy bez systemu operacyjnego, ale z tymi ułatwieniami w postaci składania
    bibliotek to będzie te 20%?
    S.

  • 16. Data: 2014-06-13 23:08:09
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-06-13 22:58, Sylwester Łazar wrote:
    > Czy bez systemu operacyjnego, ale z tymi ułatwieniami w postaci składania
    > bibliotek to będzie te 20%?

    Zalezy do czego. Nie wiadomo za wiele jaki masz problem. Jesli to
    problem z gatunku "przyszedł bajt na TCP/IP, zagraj plik foobar.mp3" to
    rozwiązanie masz w 15 minut na PI i w tydzień na "czymś", przy czym
    zakładam że pi nie znasz, a "coś" znasz nieźle.

    IMHO nie ma o co walczyć z bibliotekami, bo są nie dość że kiepskiej
    jakości to czesto wymagają jakiś absurdalnych kompilatorów. Weź
    cokolwiek z linuxem i podobne do pi, wybór jest ogromny. Acz czy
    znajdziesz coś taniej nie wiem. Ja bym zrobił na złomowanym routerze za
    10zł jeśli w jednej sztuce :)

  • 17. Data: 2014-06-13 23:11:43
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    > To chyba dobry pomysł.
    > Kolega Jakub też tak doradza. No i ja dzisiaj na nie zerknąłem.

    z tego co koledzy z drugiej strony biurka się żalą, to Stellarisy to
    jakieś zło sprzętowe... prawie jak nvidia, gdzie połowa kodu to
    workaroundy hardwarowych błędów :)

    @

  • 18. Data: 2014-06-13 23:20:03
    Od: Mario <m...@...pl>

> [...]
    > I teraz pytanie: co wybrać?
    > Czy bez systemu operacyjnego, ale z tymi ułatwieniami w postaci składania

    Zastosowanie Pi wymusza na tobie rozwiązanie mechaniczne, które może ci
    z innych względów nie odpowiadać. Ja akurat robię kasety 2U z wsuwanymi
    kartami. Nijak mi Pi tu nie pasuje. Nawet jeśli można by go zmieścić na
    płytce to masz kanapkę która pod względem EMC będzie trudna do
    opanowania. Jak ktoś sobie chce odczytywać temperaturę czujnikiem na I2C
    to może nie ma to znaczenia. Natomiast przy czytaniu szybkiego
    przetwornika albo przy szybkiej komunikacji z FPGA to będą problemy.
    Poza tym jesteś skazany na gotowy moduł. Gdy im coś się odmieni za dwa
    trzy lata to jesteś w czarnej dupie. Nie ma czym ich zastąpić. Sam
    takiego modułu nie zrobisz bo nie kupisz procka. Poza tym, nie masz do
    niego dokumentacji tylko dostarczają API do obsługi GPIO.
    Jeśli już miałbym wykorzystać gotowe moduły to wybrałbym platformę
    microDAC.
    http://www.embedded-solutions.pl/products
    Też masz na tym linuksa, a w dodatku wydaje mi się, że znacznie lepiej
    udokumentowany procek arm i DSP.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 19. Data: 2014-06-13 23:25:30
    Od: Mario <m...@...pl>

    > Możesz bliżej, a raczej krócej, bo nie załapałem?
    > S.

    Napisałem obok w odpowiedzi Sebastianowi. Może nie krócej ale trochę
    inaczej :)

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 20. Data: 2014-06-13 23:35:05
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-06-13 23:20, Mario wrote:
    > Poza tym jesteś skazany na gotowy moduł. Gdy im coś się odmieni za dwa
    > trzy lata to jesteś w czarnej dupie. Nie ma czym ich zastąpić.

    Da się zastapić *czymkolwiek* co obsługuje Linuxa. Czyli prawie wszystkim.

    Właśnie użycie jakieś konkretnego procesora i wymordowane rękodzieło
    softu konczy się tym że producent wypina dupę albo podnosi cenę kilka
    razy. Kiedyś tak skonczyłem z SAM7S kiedy ceny skoczyły około 5 razy i
    64k był droższy od 256k. To ja dziekuję za takie numery, atmel jest u
    mnie przekreślony w duzych cpu (z resztą support od strony programowania
    ział fuszerką).

    Dlatego, jeśli okaże się że to projekt trywialny, należy uciekac od
    hardware a skupić się na software. Linux gwarantuje trywialne
    zastepowanie hardware.

    PS. Nie każdy steruje hiper szybkim FPGA. Niektórzy grają tylko
    komunikaty zapowiadające pociąg...