  • 1. Data: 2014-06-12 12:31:47
    Temat: [OT] QBasic
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Pytałem w różnych miejscach, ale brak odpowiedzi, dlatego pozwoliłem sobie
    tu.

    Ktoś pamięta/zna ten język.
    Jak to jest z tablicami (DIM) w tym języku? Podobno ograniczone są do 64k.
    Da się posortować w tym języku tablicę o wielkości 7x100000?

    Robert

  • 2. Data: 2014-06-12 12:46:56
    Temat: Re: [OT] QBasic
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Robert,

    Thursday, June 12, 2014, 12:31:47 PM, you wrote:

    > Pytałem w różnych miejscach, ale brak odpowiedzi,

    Jakoś nie wierzę.

    > dlatego pozwoliłem sobie tu.

    Bardzo zły pomysł.

    > Ktoś pamięta/zna ten język.

    Kiedy to było? Już zapomniałem.

    > Jak to jest z tablicami (DIM) w tym języku? Podobno ograniczone są do 64k.
    > Da się posortować w tym języku tablicę o wielkości 7x100000?

    Przy takiej wielkości używa się już baz danych do sortowania (szybciej
    będzie zaindeksować).

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2014-06-12 12:52:08
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2014-06-12 12:46, RoMan Mandziejewicz wrote:
    (ciap)

    > Przy takiej wielkości używa się już baz danych do sortowania (szybciej
    > będzie zaindeksować).

    Proponuję dBaseII

    Włodek ;-)

  • 4. Data: 2014-06-12 12:59:43
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Włodzimierz,

    Thursday, June 12, 2014, 12:52:08 PM, you wrote:

    > Proponuję dBaseII

    A masz gdzieś instalkę? ;) Dałby radę.

    FoxBase 2.0 nie uruchamia się na nowszych systemach...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2014-06-12 13:08:58
    Od: Mario <m...@...pl>

    > A masz gdzieś instalkę? ;) Dałby radę.
    >
    > FoxBase 2.0 nie uruchamia się na nowszych systemach...

    No to Firebird.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 6. Data: 2014-06-12 13:15:54
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 12.06.2014 12:46, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Przy takiej wielkości używa się już baz danych do sortowania (szybciej
    > będzie zaindeksować).

    Że co?
    ...a, no chyba że w QBasic.. ;-)

    pzdr
    bartekltg

  • 7. Data: 2014-06-12 13:57:28
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    W dniu 2014-06-12 12:31, Robert Wańkowski pisze:
> [...]
    > Jak to jest z tablicami (DIM) w tym języku? Podobno ograniczone są do 64k.
    > Da się posortować w tym języku tablicę o wielkości 7x100000?

    Pamiętam tylko, że pojawiło się cos takiego w czasach, gdy dość
    intensywnie używałem Turbo Pascala i Turbo C, ale bliższej znajomości z
    QBasicem nie zawarłem :)
    To program dosowy, więc pewnie ma albo ograniczenie wszystkich danych
    łącznie do 64k, albo "postarali się" i każda tablica ma swój
    segment:offset w adresie i jest tak jak piszesz, czyli max 64k na każdą
    tablicę. Tak czy inaczej, pamięci DOSa będzie trochę mało, żeby te Twoje
    tablice pomieścić. Jeśli czas sortowania nie jest krytyczny, można
    spróbować jakiegoś algorytmu sortowania danych w plikach. Te algorytmy
    były rozwijane i optymalizowane w czasach, gdy pamięci RAM miały bardzo
    małą pojemność i w powszechnym użyciu było sortowanie polegające na
    przepisywaniu rekordów między plikami, zapisywanymi najpierw na taśmach
    magnetycznych, później na dyskach. Czyli pozostaje szukanie algorytmu
    pt. jak posortować plik z dużą ilością danych i nie zajeździć przy tym
    napędu taśmy :)
    Tu jakiś pierwszy z brzegu przykład:
    http://www.algorytm.org/algorytmy-sortowania/sortowa
    nie-przez-laczenie-naturalne.html
    Andrzej
    www.radom.ws

  • 8. Data: 2014-06-12 13:59:23
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello bartekltg,

    Thursday, June 12, 2014, 1:15:54 PM, you wrote:

    > Że co?

    Że masz zastrzeżenia co do tego, że indeksowanie bazy jest szybsze od
    jej fizycznego posortowania? ;)

    > ...a, no chyba że w QBasic.. ;-)

    Zapomnij o QBasic. Nawet w dużych systemach nie sortuje się już baz
    fizycznie, zawsze przez indeks - tak jest szybciej. Choć niekoniecznie
    użytkownik/programatoł (programista wie) musi o tym wiedzieć.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2014-06-12 14:29:36
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-06-12 13:57, ajt pisze:
    > (...)
    > Tu jakiś pierwszy z brzegu przykład:
    > http://www.algorytm.org/algorytmy-sortowania/sortowa
    nie-przez-laczenie-naturalne.html

    Rodzaj sortowania bąbelkowego? Dość ciekawe. Może dla zabawy rozpiszę
    sobie to choćby we wspomnianym QBasicu, i zapodam mu jakieś dane do
    "przegryzienia" - choćby listę kontrahentów z bazy SQL.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 10. Data: 2014-06-12 14:36:17
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Thursday, June 12, 2014, 2:29:36 PM, you wrote:

> [...]
    > sobie to choćby we wspomnianym QBasicu, i zapodam mu jakieś dane do
    > "przegryzienia" - choćby listę kontrahentów z bazy SQL.

    A jak duża ta baza, bo możesz potrzebować sporo czasu ;)

    --
    Best regards,
    RoMan