  • 1. Data: 2014-06-11 00:25:54
    Temat: przetworniki ultradźwiękowe dużej mocy ?
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Potrzebny mi nadajnik ultradźwiękowy - 20-40kHz, ale taki ciut większej
    mocy - jakieś kilkadziesiąt W.

    W sklepach widzę tylko małe pipsztoki do czujek. Wiecie, gdzie można by
    to zanabyć ?

  • 2. Data: 2014-06-11 03:36:26
    Temat: Re: przetworniki ultradźwiękowe dużej mocy ?
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 11 czerwca 2014 00:25:54 UTC+2 użytkownik sundayman napisał:
    > Potrzebny mi nadajnik ultrad�wi�kowy - 20-40kHz, ale taki ciut wi�kszej
    >
    > mocy - jakie� kilkadziesi�t W.
    >

    > W sklepach widz� tylko ma�e pipsztoki do czujek. Wiecie, gdzie mo�na by
    >
    > to zanabyďż˝ ?

    Kiedyś jeszcze za komuny robił to CERAD. To musi być gruba pastylka PZT. Obecnie jest
    to do nabycia u Chińczyków. Wpisz w googlach "high power ultrasonic transducer". Do
    czego to potrzebujesz? Myjka, lutowanie czy rozpylacz? W każdym przypadku bardzo
    istotnym jest dopasowanie impedancji akustycznej do ośrodka w który ultradźwięki mają
    włazić. Jeżeli kombinujesz z ośrodkiem gazowym, to weź zapomnij o temacie.
    Współczynnik sprzężenia elektromechanicznego będzie <0.5%. Najlepsze efekty są w
    sprzężeniu PZT-duraluminium. Aby uzyskać najlepszy efekt, należy zastosować 2
    pastylki i zrobić tzw. sandwich. Od "dupy strony" sandwicha musisz dać klocek
    duraluminiowy o grubości Lambda/4. Ponadto musisz zadbać o naprawdę porządne
    ściśnięcie pastylek, dopasowanie impedancji wyjściowej wzmacniacza do przetwornika
    itd., itp...

  • 3. Data: 2014-06-11 12:23:34
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 11.06.2014 03:36, s...@g...com wrote:

> [...]
    > Lambda/4. Ponadto musisz zadbać o naprawdę porządne ściśnięcie
    > pastylek, dopasowanie impedancji wyjściowej wzmacniacza do

    To ja się przyłącze do pytania. Przetwornik właśnie do powietrza.
    Cel: lewitacja akustyczna, użyta w pokazie (mniej lub bardzije)
    naukowym.
    Jeszcze jakieś rady lub namiar na zakup?
    Ludzie robią to i z piszczałek z myjek, więc sytuacja nie jest
    beznadziejna.

    Może też miejscowy mistrz od ultradźwięków coś doradzi?

    pzdr
    bartekltg

  • 4. Data: 2014-06-11 12:36:54
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-06-11 03:36, s...@g...com pisze:

> [...]
    ściśnięcie pastylek, dopasowanie impedancji wyjściowej wzmacniacza do przetwornika

    Nie wiem,czy dobrze pamiętam, ale w klubie swego czasu miałem jakieś
    "paczki" (kolumny) z głośnikami wstęgowymi, z dodatkowymi zresztą
    soczewkami akustycznymi, które nosiły chyba ponad 30kHz.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 5. Data: 2014-06-15 20:02:58
    Od: Wieslaw Bicz <o...@g...com>

    On Wed, 11 Jun 2014 00:25:54 +0200, sundayman
    <s...@p...onet.pl> wrote:

    >Potrzebny mi nadajnik ultradźwiękowy - 20-40kHz, ale taki ciut większej
    >mocy - jakieś kilkadziesiąt W.
    >
    >W sklepach widzę tylko małe pipsztoki do czujek. Wiecie, gdzie można by
    >to zanabyć ?

    Tylko niewiele firm robi przetworniki tego typu do pracy ciągłej i
    wraz z generatorem są to drogie rzeczy (zestaw ok. 25 tys. Euro).

    Szukać należy pod hasłem "high power air ultrasound".

    przetowrniki do pracy impulsowej z impulsami dużej mocy są łatwo
    dostępne. Wiele firm oferuje takie elementy

    W. Bicz