  • 31. Data: 2009-01-05 00:49:23
    Temat: Re: 60mm czy 105mm do do D300?
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Marek Wyszomirski pisze:
    > Problem w tym, że ścisłej i jednoznacznej definicji od którego momentu
    > zaczyna się makro nie ma. Kilka lat temu próbowałem ten problem
    > rozstrzygnąć, grzebałem po sieci, po literaturze pzredmiotu i praktycznie co
    > autor to inna definicja:-(.

    Ale tym specyficznym punktem jest właśnie skala 1:1. Poniżej masz
    mniejsze, powyżej większe. Stąd ta granica.
    Spór jest chyba za to o przedział. Większość chyba uznała, że skoro do
    od 1:1 jest macro, a ich szkła do tego dobijają to makro są. Nikon uparł
    się, że powyżej jest macro. Gorzej, że są szkła z 1:3 jako macro i to
    już nijak nie należy, choć 1:3 to większe możliwości niż zwykła
    portretówka.

    > Osobiście najbardziej podoba mi się definicja którą ktoś kiedyś podał an tej
    > liście - makro zaczyna się wtedy, gdy w celu ustawienia ostrości zamiast
    > kręcić pierścieniem na obiektywie zaczynamy przybliżać/oddalać cały aparat
    > od motywu.

    Ale to też zależy, np od ogniskowej i w ogóle wagi obiektywu. Jaki masz
    najdłuższy makroobiektyw? najcięższy?
    Tam byś pewnie mniej chętnie go nosił z aparatem. Przy bardzo krótkich
    szkłach i sporych skalach problem może być z dokładnością za to.

    --

    )\._.,--....,'``. fL Dominik Chmaj
    .b--. /; _.. \ _\ (`._ ,. gg:919564 skype:ninik_

  • 32. Data: 2009-01-05 03:12:19
    Od: Valwit <l...@v...net>

    Jan Rudziński wrote:

    > Mógłbyś podać, skąd wziąłeś taką definicję i dlaczego właśnie ona ma być
    > obowiązująca?

    linki masz podane juz przez innaych, a dlaczego ma byc to neiwiem. wiem
    ze kiedys, gdy mnie uczono to obowiazywala, nikon jako koserwa ciagle
    jeszcze sie jej trzyma, przynajmniej oficalnie. co wygaduje marketing to
    juz inna bajka, 18-200 tez mozna nazywac macro bo przy 200 (135) mm
    ostrzy od 50 cm co w polacznieu z cropem daje ladne efekty.

    --
    Łukasz "Valwit" Grupa http://valwit.net ICQ:40117364 GG:1591997

  • 33. Data: 2009-01-05 03:39:26
    Od: Andrzej Makarczuk <m...@g...com>

    "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> w
    <gjr71e$61o$1@inews.gazeta.pl>:

> [...]
    >kręcić pierścieniem na obiektywie zaczynamy przybliżać/oddalać cały aparat

    Marek Lewandowski

    Tak mi sie wówczas spodobało, iż do sygnaturki wpisałem.

    pozdrawiam
    makar

    --
    makaraj Makro zaczyna się
    na gdy przestaję kręcić

  • 34. Data: 2009-01-05 06:18:36
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Adam Płaszczyca" <t...@o...spamnie.org.pl> napisał:

    > I z jednego i drugiego można uzyskać finalny obraz tej samej jakości...

    Taaak... zwłaszcza dla żywego (a więc ruchomego) motywu o rozmiarach poniżej
    1cm z podobnym wypełnieniem kadru motywem i podobną głębią ostrości. Może
    spróbuj pokazać zamiast wypisywać co Ci ślina na język przyniesie?

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 35. Data: 2009-01-05 06:23:26
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "dominik" <n...@d...kei.pl> napisał:

    > Ale to jest zupełnie inne rozważanie już.
    > To z 1:1 według mnie dość ciekawie jest wymyślone. Jakaś swoista
    > granica, jak 0 na osi :)

    Czy inne? Pytanie było o dokładne określenie od którego momentu zaczyna sie
    makro. Jednoznacznej, ogólnie akceptowalnej granicy nigdzie nie znalazłem i
    twierdzę, że nie powinna być ona sztywno powiązana ze skalą odwzorowania -
    lepiej już z wielkością motywu wypełniającego kadr.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 36. Data: 2009-01-05 06:34:02
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "dominik" <n...@d...kei.pl> napisał:

    > Ale tym specyficznym punktem jest właśnie skala 1:1. Poniżej masz
    > mniejsze, powyżej większe. Stąd ta granica.

    Tyle, że bzdurna. Bo dla niektórych starych aparatów wielkoformatowych przy
    skali 1:1 kadru nie wypełni Ci porządnie litrowy karton z mlekiem. Dla
    małego kompaktu przy skali zaledwie 1:10 znacznie mniejszy motyw wypełni Ci
    kadr...

> [...]
    > się, że powyżej jest macro. Gorzej, że są szkła z 1:3 jako macro i to
    > już nijak nie należy, choć 1:3 to większe możliwości niż zwykła

    A rozważ to dla różnych formatów matrycy... Dla kompaktu o matrycy 1/1.6"
    przy skali 1:3 motyw o rozmairach ok. 16mm wypełni Ci całą szerokość kadru.
    Czy takie zdjęcie nie będzie dla Ciebie makro?

> [...]
    > Tam byś pewnie mniej chętnie go nosił z aparatem. Przy bardzo krótkich
    > szkłach i sporych skalach problem może być z dokładnością za to.

    Toteż nigdzie nie powiedziałem, ze jest to definicja idealna:-) Ale - w
    pomyśle aby zmaiast w zależności od skali odwzorowania lub rozmiarów motywu
    szukać rozgraniczenia w technice wykonania zdjęcia coś jest...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 37. Data: 2009-01-05 08:21:54
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Mon, 5 Jan 2009 07:18:36 +0100, Marek Wyszomirski napisał(a):

    > Taaak... zwłaszcza dla żywego (a więc ruchomego) motywu o rozmiarach poniżej
    > 1cm z podobnym wypełnieniem kadru motywem i podobną głębią ostrości. Może
    > spróbuj pokazać zamiast wypisywać co Ci ślina na język przyniesie?

    Pomyśl chwilę - jeśli mamy 1:1, to 1mm robala w terenie daje 1mm robala na
    kliszy czy na matrycy.
    Zatem finaly obraz na odbitce bedzie odpowiadał takiemu samemu obszarowi
    kliszy czy matrycy. Jesli z wielkoformatówki wykadruję fragment 36x24mm, to
    uzyskam taki sam obraz, jak z pełnej klatki małego obrazka.
    Jakość będzie taka sama.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 38. Data: 2009-01-05 08:22:54
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Mon, 5 Jan 2009 07:34:02 +0100, Marek Wyszomirski napisał(a):

    > Tyle, że bzdurna. Bo dla niektórych starych aparatów wielkoformatowych przy
    > skali 1:1 kadru nie wypełni Ci porządnie litrowy karton z mlekiem. Dla

    No i? Dalej 1mm robala w terenie to 1mm robala na kliszy.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 39. Data: 2009-01-05 11:25:18
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

> [...]
    > kliszy czy matrycy. Jesli z wielkoformatówki wykadruję fragment 36x24mm,
    > uzyskam taki sam obraz, jak z pełnej klatki małego obrazka.

    Naprawdę? A jak się ma rozdzielczość obiektywu od aparatu wielkoformatowego
    (z polem krycia np. 13x18cm) do rozdzielczości obiektywu dedykowanego do
    pracy z matrycą o małych rozmiarach (jeśli już piszesz o fragmencie 36x24mm
    weź do porównania np. jakiś stałoogniskowy 100mm makro)? Do tego - jak się
    ma rozdzielczość negatywu do wielkiego formatu (bo slajd o takich rozmiarach
    trudno Ci będzie znaleźć) do rozdzielczości np. matrycy 14Mpix lustrzanki
    APSC albo 8- czy 10-megabajtowej matrycy kompakta?
    To, że aparaty wielkoformatowe zapewniają wspaniałą jakość wynika z małego
    powiększenia między negatywem a odbitką. W momencie, gdy skadrujesz tak, ze
    powiększenie stanie się takie, jak w przypadku cyfrowego kompakta z jakosci
    tej niewiele zostanie.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 40. Data: 2009-01-05 11:27:24
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    > No i? Dalej 1mm robala w terenie to 1mm robala na kliszy.

    Rozumiem, ze jak robisz odbitkę z wielkiego formatu, to też kadrujesz pod
    powiększalnikiem abyś miał na odbitce tylko mały wycinek oryginału? A może
    ze slajdu nożyczkami też mały kawałek wycinasz?

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)