  • Data: 2011-07-09 06:38:11
    Temat: Re: 60D vs D7000 pytanie dla userów i fanów tabelek ;-)
    Od: XX YY <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 8 Jul., 22:02, Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl> wrote:

    > Jesteś pewien, ze z pliki z dwóch aparatów różnych producentów przy
    > nastawieniu np. na najsłabszą kompresję będą skompresowane w tym samym
    > stopniu? Bo ja mam co do tego dość poważne wątpliwości.

    niczego nie jestem pewien.
    laboratoria tak porownuja.
    cudow nie ma. nie da sie w mniejszym pliku obrazowym tak samo
    komprymowanym zawrzec wiecej informacji.
    Uzywa sie troche moze niezrecznie pojecia rozdzielczosc .
    Byc moze zgrabniej by bylo nazwac te ceche "informatycznosc" lub
    zawartosc informatyczna.
    wszystko jedno .
    wielkosc pliku brutto zalezy od liczby pixeli,. w komprsji jpeg czyli
    24b ( 3 B) np dla 12 mpx wielkosc pliku brutto bedzie ok 36 MB.
    Wielkosc pliku netto bedzie mniejsza i wynikac z tego jak obraz
    zostanie zapisany .
    Uzywa sie terminu "sprawnosc" czyli stosunek wielkosci pliku netto do
    brutto .
    fotografujac w celach porownawczych tablice testowa mozna wnosic o
    "informatycznosci" czyli jakosci odwzorowania.
    widac to b. dobrze robiac zdjecia tej samej tablicy testowej zoomem
    na roznych ogniskowach ( zawsze w tej samej skali odwzorowania ) .
    Pliki beda sie roznic sie od siebie wielkoscia w zaleznosci od tego
    jak ze zmiana ogniskowej zmienia sie rozdzielczosc obiektywu.
    Mozna ogolnie powiedziec i nikt chyba temui nie zaprzeczy , ze
    fotografujac ten sam obraz i zapisujac plik w ten sam sposob w jpeg ,
    plik wiekszy bedzie zawieral wiecej informacji ( czyli bedzie
    odwzorowanie bardziej subtelne).
    Przy czym to nie jest jakas zaleznosc prostoliniowa - dwa razy wiekszy
    plik nie oznacza tym samym dwa razy wieksza rozdzielczosc obrazu w
    sensie lini /mm.

    Nie wnikalem w to jak ktore laboratorium traktuje pliki - czy licza
    je sami z RAW w ten sam sposob , czy biora je z puszki. W zasadzie
    poniewaz kompresja jpeg jest kompresja znormalizowana przypuszczam ze
    mozna rowniez porownywac pliki prosto z puszki . Aby wnosic o
    potencjale jakosciowym aparatu trzebaby porownywac pliki najwyzszej
    jakosci.

    > Właśnie taka. Algorytm kompresji nie wie, czy zróżnicowanie sygnałów z
    > poszczególnych pikseli matrycy wynika z zarejestrowanych szczegółów
    > obrazu, czy z szumów.

    nie wiem . sadze ze ludzie ktorzy to robia zawodowo biora to pod
    uwage.
    trzebaby wprost zapytac laboratorium.
    ja przytoczylem wielkosc plikow jpeg dla tych dwoch aparatow jako
    wynik publikowany przez laboratorium.

    z tego co widze dla zdecydowanej wiekszosci aparatow ze wzrostem
    czulosci ( a wiec i szumow) wielkosc pliku spada - a wiec jednak jest
    to jakos uwzglednianie.
    Szumy mierzone sa oddzielnie.

    > Często na spadek rozmiarów pliku jpg przy dużych ISO wpływa agresywne
    > odszumianie stosowane przez niektórych producentów. Fakt, ze takie
    > odszumianie skutecznie 'zjada' też szczegóły obrazu.

    wielkosc pliku jpeg z pewnoscia nie jest jedynym parametrem
    stanowiacym o jakosci obrazu . jest to jeden z aspektow.
    Ale b wygodnie w ten sposob porownuje sie np kompakty miedzy soba.

    Nie probowalem nigdy , ale moznaby sprobowac samem sfotografowac np
    strone gazety raz ostro , raz mniej i porownac wielkosci plikow jpeg
    czy sie beda roznic?.

    Dla celow testowych uzywaja dosyc skomplikowanej tablicy.