  • Data: 2023-09-20 15:03:52
    Temat: Re: 5G
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Arnold Ziffel napisał:

    > Nie. Wytoczyłem komuś sprawę. Świadek, którego powołałem, łgał
    > przed sądem jak pies, więc został wezwany na kolejną rozprawę,
    > na której miał możliwość zapoznania się z tym, co mówił mi przez
    > telefon, i potwierdzenia, że to jego głos (gdyby nie potwierdził,
    > to jeszcze płaciłby za biegłego foniatrę, czy jak to się tam nazywa).

    W cywilnych sprawach takie odsłuchiwanie przed sądem, a już zwłaszcza
    biegli od badania głosu, to overkill. Sąd zeznania świadków traktuje
    z równą powagą, co tzw. dowody materialne. Zatem z nagrania należy
    sporządzić dokładny stenogram, a przed sądem zeznać *co* ktoś mówił,
    niekoniecznie cytując słowo w słowo. Sąd zwykle zadaje pytania "czy
    świadek jest pewnien", "czy świadek dokładnie pamięta" itp. Wtedy
    się mówi, że absolutnie tak, bo nie dość, że świadek sam zapamiętał,
    to jeszcze rozmowę zarejestrował i ponownie odsłuchał dla pewności.
    Gdyby sąd jakimś cudem nie pytał (malo prawdopodobne), to i tak mówi
    się o nagraniu, a stenogram wraz z płytą CD (której pewnie nikt nie
    odsłucha) dołącza się do akt. Klarowne zeznania plus stenogram są
    zwykle lepszą podstawą do wydania wyroku, niż to co protokolant
    wychwyci z odtwarzanego na sali nagrania i po swojemu zapisze.

    Jarek

    PS: Tak, przetestowane.

    --
    To wszystko z nudów, wysoki sądzie