  • 41. Data: 2009-08-14 16:38:48
    Temat: Re: 5Dmk2 - z automatu - lubi se przepalic .... co Wy na to?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 14 Aug 2009, b...@n...pl wrote:

    > Brak szczegółów w światłach to cecha aparatów cyfrowych.

    Z wyjątkiem dwu lustrzanek i dwu (bodaj) hybryd :O
    (no chyba że komuś ponad +3,5 EV to mało zapasu).

    pzdr, Gotfryd

  • 42. Data: 2009-08-14 17:54:40
    Od: Olek <o...@u...eu>

    mkowalczuk wrote:

    > D+ to symbol priorytetu jasnych partii obrazu.
    > Automatyczny optymalizator obrazu (rozjaśnienie ciemnych partii) chyba nie
    > ma żadnego symbolu na wyświetlaczu.

    ach tak racja :)

  • 43. Data: 2009-08-14 23:01:39
    Od: "Ptas" <panskajazda[no]@poczta.[no].onet.pl>

    Użytkownik "Olek" <o...@u...eu> napisał w wiadomości

    > ach tak racja :)

    Nie mam :) Pokazany jpeg oddaje RAW'a - tzn jak mocno biale to i tak sie nie
    wyciagnie.

    Ptas

  • 44. Data: 2009-08-15 10:55:02
    Od: "Waldemarrr" <m...@n...mojej.str>

    > A no sprawdziłem. Redukcja pow. przepaleń o ok 50%
    >
    > Różnica w parametrach:
    > bez D+: ISO 100 czas 1/1600
    > z D+: ISO 200 czas: 1/800 Może to cecha 5D mkII?

    Zaraz zaraz.. z wlaczana opcja D+ jest wieksze ISO i dluzszy czas?
    To masz wiecej przepalen. Czy o tej samej funkcji mowimy?

    W 40D dziala to tak - sprawdzilem przed chwila czy potwierdza mi sie wnioski
    sprzed roku.
    2 zdjecia ze statywu. Opcja "ochrony swiatel" odcina mozliwosc ustawienia
    skrajnych ISO i wlasnie w ramach tej jednej dzialki ISO stara sie
    _programowo_ zoptymalizowac obraz.
    Histogram RAWA delikatnie sie rozni - wiec odwoluje, ze ta opcja zupelnie
    nie wplywa na pliki RAW. Wplywa ale nie na tyle bym z tej opcji byl
    zadowolony i na tyle nieznacznie, ze rok temu to przeoczylem. Opcja nie
    wplywa na prace migawki, tzn. nie skraca czasu. A szkoda bo to by mialo sens
    w chwili gdy jest ryzyko przepalen. Tak to dziala w 40D.

    Waldek.

    www.waldek.sewera.pl

  • 45. Data: 2009-08-15 11:03:20
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > Z wyjątkiem dwu lustrzanek i dwu (bodaj) hybryd :O
    > (no chyba że komuś ponad +3,5 EV to mało zapasu).

    To które to aparaty, które mają matryce z nieliniową charakterystyką
    pracy??? (wiem, że chodzi ci o EXR i SuperCCD SR, ale one nadal mają
    liniową charakterystykę pracy :P).

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 46. Data: 2009-08-15 14:58:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 15 Aug 2009, "Paweł W." wrote:

    > To które to aparaty, które mają matryce z nieliniową charakterystyką pracy???
    > (wiem, że chodzi ci o EXR i SuperCCD SR, ale one nadal mają liniową
    > charakterystykę pracy :P).

    Nie było mowy o ch-ce matrycy, była mowa o ch-ce aparatów :P
    - i nie było mowy i liniowości, lecz zachowaniu szczegółów :)
    (a owszem, nałożenie nieliniowej ch-ki jest dostępne zarówno
    na zewnątrz jak i "wewnątrz").

    pzdr, Gotfryd

  • 47. Data: 2009-08-15 17:15:45
    Od: Tomasz Bojakowski <m...@W...chrum.pl>

    On Fri, 14 Aug 2009 10:32:08 +0200, Ptas <panskajazda> wrote:
    > Witajcie,

    Witam,

> [...]
    > (wiem, malo smaczne). Po jednym dniu moje zadowolenie nie maleje.
    >
    > Jedna rzecz natomiast mnie zaskoczyla. Nie jestem bardzo doswiadczony
    > cyfrowo ale troche uzywalem pozyczanych lustrzanek kropowych i kilku
    > kompaktow z G10 wlacznie. 5D bardzo pilnuje cieni i skutecznie przepala
    > swiatla. Przyklad:
    >
    > pomiar: matrycowy (probowalem tez na srednio wazonym)
    > tryb: Av
    > ISO: jakies rozsadne 400 lub 800 chyba
    > ostrosc: srodkowy punkt
    > kadr: zdjecie wykonane bez przekadrowania

    Dziś na podobny spacerek/testowe obstrzelanie 5D mk II wyszedłem, też z 17-40 ;)
    Ale wnioski mam troszkę innę. godz. 15.00, zdjęcie ładnym słoneczku - pomiar
    centralnie ważony. Niebo naświetlone (bez przeapleń jak dla mnie), w cieniach
    też całkiem nieźle. Dwa suwaczki ewentualnie i w cieniach już też dużo lepiej by
    było.

    Oczywiście sytuacje jak piszesz też mi się dziś przytrafiły, ale raczej jestem
    zaskoczony na plus, niż na minus (przesiadka po kilku latach z 350D;))

    > No i wyszlo tak:

    A mi wyszło tak (uwaga, ten pierwszy to 15 MB):
    http://www.tomasz.bojakowski.com/tory.jpg
    http://www.tomasz.bojakowski.com/s_tory.jpg

    ISO 100, AV, F22, 17mm, 1/40 sek.
    Zdjęcie tylko do "testu" mi posłużyło, więc wartości w nim się proszę nie doszukiwać
    ;)

    http://www.tomasz.bojakowski.com
    Należy wybaczać swym wrogom, nie wcześniej jednak, niż ich powieszą.
    Heinrich Heine (1797-1856)

  • 48. Data: 2009-08-16 13:04:05
    Od: "mkowalczuk" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldemarrr" <m...@n...mojej.str> napisał w wiadomości
    > Zaraz zaraz.. z wlaczana opcja D+ jest wieksze ISO i dluzszy czas?
    > To masz wiecej przepalen. Czy o tej samej funkcji mowimy?

    /.../

    > Waldek.
    >
    > www.waldek.sewera.pl

    Oczywiście - przejęzyczenie. Mniejsze ISO to dłuższy czas. Reszta się
    zgadza.

    M.

  • 49. Data: 2009-08-17 07:45:12
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 14 Aug., 10:32, "Ptas" <panskajazda[no]@poczta.[no].onet.pl> wrote:
> [...]
    > cyfrowo ale troche uzywalem pozyczanych lustrzanek kropowych i kilku
    > kompaktow z G10 wlacznie. 5D bardzo pilnuje cieni i skutecznie przepala

    wg mnie ten aparat naswietla b.dobrze.
    trudne wnetrza sa b fajnie naswietlone

    zdj 1 i 2 sa rzeczywiscie przeswietlone pozostale b dobre ( choc
    zawsze moze byc lepiej ;-) )
    zdj 2 jest takie samo jak zdje 3 ( motywy ) a mimo tego zdje 2 jest
    przesw , zdj 3 b fajnie naswietloen.
    e wiec to nie wina systemu pomiaru swiatla.

    cos musiales przestawic , inaczej mierzyc swiatlo ( cze nie
    przekadrowywales ? )

    mysle ze w miare doswiadczenia , juz po paru dniach wyczujesz na
    czym to polega .
    XXX

  • 50. Data: 2009-08-17 08:55:30
    Od: "Ptas" <panskajazda[no]@poczta.[no].onet.pl>

    Uzytkownik "XX YY" <f...@g...com> napisal w wiadomosci
    v.googlegroups.com...
> [...]

    > przekadrowywales ? )
    >
    > mysle ze w miare doswiadczenia , juz po paru dniach wyczujesz na

    Witaj,

    Polazlem z tym aparatem do skansenu na pierwsze fotografowanie. Z
    premedytacja dalem matrycowy pomiar i wiekszosc robilem bez
    przekadrowywania, zeby zobaczyc jak sie korpus zachowuje. Zgadzam sie, ze
    wiele klatek naswietlil bardzo ladnie (fotki powyzej drugiej czasami lekko
    korygowane na etapie wolania RAW'ow ale bardzo w granicach przyzwoitosci).

    A cala dyskusja stad, ze dwie pierwsze to matryca, pomiar ostosci na
    srodkowy punkt, bez przekadrowywania, na 100% zadnych korekt - fotki na
    wyswietlaczu wygladaly na przepalone, histogram koszmarny wiec upewnilem
    sie, ze mi sie nie pokrecilo koleczkiem przez przypadek. Fotke nr 1
    wykonalem tez z pomiarem srednio wazonym i wyszla tak samo jak przy matrycy.

    Powiem tak: nie narzekam na aparat, jest naprawde taki, jak oczekiwalem. No
    ale pokazana "anomalia" mnie zastanowila. Fotogroafowalem potem troche w
    miescie przy mocnym popoludniowym sloncu. Byly i mocne swiatla i mocne
    cienie. Mozna bardzo ladnie trafic z ekspozycja przy odrobinie "pomyslunku".

    Faktem jest, ze myslalem o lustrzance jak o kompakcie, a jak ktos wczesniej
    zauwazyl tu matryca NIE mierzy swiatla. Stad pomiar swiatla nie dziala
    "kompaktowo" a tylko tak robilem dotychczas cyfrowo. Jesli troche zapomniec,
    ze to cyfra (w roumieniu wersji kieszonkowej) i myslec o aparacie w bardziej
    klasyczny sposob to zaczyna sie robic bardziej przewidywalnie :)

    Pozdrawiam,

    Ptas