  • 1. Data: 2009-08-14 08:32:08
    Temat: 5Dmk2 - z automatu - lubi se przepalic .... co Wy na to?
    Od: "Ptas" <panskajazda[no]@poczta.[no].onet.pl>

    Witajcie,

    Podpytywalem ostatnio i wreszcie kupilem 5Dmk2. Oj fajny on, fajny. Pieknie
    z 17-40/4L pracuje, prawie zapomniana Sigma 28-70/2.8 EX wraca do pracy po
    malej korekcie BF - przy portrecie na 70mm mozna wloski liczyc na skorze
    (wiem, malo smaczne). Po jednym dniu moje zadowolenie nie maleje.

    Jedna rzecz natomiast mnie zaskoczyla. Nie jestem bardzo doswiadczony
    cyfrowo ale troche uzywalem pozyczanych lustrzanek kropowych i kilku
    kompaktow z G10 wlacznie. 5D bardzo pilnuje cieni i skutecznie przepala
    swiatla. Przyklad:

    pomiar: matrycowy (probowalem tez na srednio wazonym)
    tryb: Av
    ISO: jakies rozsadne 400 lub 800 chyba
    ostrosc: srodkowy punkt
    kadr: zdjecie wykonane bez przekadrowania

    No i wyszlo tak:

    http://picasaweb.google.pl/golabm/5DOverexposed (pierwsze dwa)

    Histogram jest mocno odsuniety od lewej (pusto przez jakies 15-20% dlugosci
    wykresu) a potem po prawej nie mieszczaca sie masakra. Na pierwszym zdjeciu
    kompletnie nie rozumiem dlaczego. Na drugim fajnie oddal szczegoly w tych
    ciemnuch drzwiach chalupy (przesadzil!) a polowe foty przewalil o lekko 2ev.

    Oczywiscie jak sie mozg wlaczy to spokojnie mozna dobra fotke wykonac.
    Wydawalo mi sie jednak, ze przy ww kadrach, gdzie zakres i tak sie nie
    zmiesci automatyka powinna to jakos wysrodkowac. A tu brak mocnych czerni,
    jest tylko srednio, jasno i bialo 100%.

    Ciekaw bardzo jestem Waszych komentarzy.

    Bardzo pozdrawiam,

    Ptas

  • 2. Data: 2009-08-14 08:40:28
    Temat: Re: 5Dmk2 - z automatu - lubi se przepalic .... co Wy na to?
    Od: "Roger from Cracow" <r...@s...pl>

    kupic ksiazki poczytac, wyciagnac wnioski, poczytac instrukcje obslugi...
    i problemy w magiczny sposób znikna.

    Roger

    --
    Marcin Roger Pojalowski
    http://wrota-bieszczadow.pl ; http://studio-roger.pl

  • 3. Data: 2009-08-14 08:51:09
    Od: "Ptas" <panskajazda[no]@poczta.[no].onet.pl>

    Użytkownik "Roger from Cracow" <r...@s...pl> napisał w
    wiadomości news:h636oe$gsk$1@news.interia.pl...

    > kupic ksiazki poczytac, wyciagnac wnioski, poczytac instrukcje obslugi...
    > i problemy w magiczny sposób znikna.
    >
    > Roger

    Oj bossssz... jakie ksiazki? Slajd potrafie poprawnie naswietlic, umiem tez
    w przypadku tego korpusu wykonac poprawne zdjecie. Moje pytanie dotyczylo
    JEDYNIE fotki "z automatu".

    Aparat mam z instrukcjami w jezykach mi nie znanych i dopiero pociagnalem
    takowa w miedzynarodowym wiec trzeba mi dopiero poczytac o tej magii, na
    ktora sie powolujesz. Wybacz, ze spytalem nie studiujac literatury
    wczesniej.

    Pozdrawiam,

    Ptas

  • 4. Data: 2009-08-14 09:11:25
    Od: "mkowalczuk" <m...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "Ptas" <panskajazda[no]@poczta.[no].onet.pl> napisal w wiadomosci
    > Witajcie,

    /.../

    > Ciekaw bardzo jestem Waszych komentarzy.
    >
    > Bardzo pozdrawiam,
    >
    > Ptas

    Niedoswietla, przepala, a dodatkowo jest mocno kaprysny z reprodukcja barw w
    zaleznosci od naswietlenia. Focilem 350D, 40D i teraz 5ka. Ten ostatni
    korpus jest szczególnie wrazliwy. Nie wybacza bledów. Mam wrazenie, ze
    poprawny slajd byl latwiejszy w uzyskaniu -)

    Faktycznie 17-40 wymiata przy tym korpusie. 24-70 tez sie poprawil przy
    ogniskowej 24 i pelnej dziurze. Z ciekawosci podpialem tez staruszka 28-105
    i niestety nie ozyl. Na analogu bylo OK, na cyfrze - smutek :-(
    Jesli szukasz instrukcji w J.polskim - mam i moge podeslac, ale wazy 8,76
    MB. Z niej jednak nie wyczytasz niczego poza tym co zapewne juz wiesz.

    Samych udanych zdjec.
    M.

  • 5. Data: 2009-08-14 09:12:40
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    Ptas wrote:
> [...]
    > pociagnalem takowa w miedzynarodowym wiec trzeba mi dopiero poczytac o
    > tej magii, na ktora sie powolujesz. Wybacz, ze spytalem nie studiujac

    Brak szczegółów w światłach to cecha aparatów cyfrowych. Po prostu tak
    pracuje matryca.

    http://www.fototv.pl/artykuly/fotografia/ekspozycja-
    na-swiatla.html

    Przeczytaj ten artykuł, powinien Ci wiele wyjaśnić.

    wer

  • 6. Data: 2009-08-14 09:15:35
    Od: "Ptas" <panskajazda[no]@poczta.[no].onet.pl>

    Użytkownik "mkowalczuk" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Jesli szukasz instrukcji w J.polskim - mam i moge podeslac, ale wazy 8,76
    > MB. Z niej jednak nie wyczytasz niczego poza tym co zapewne juz wiesz.

    Witaj,

    No to trudno bedzie dac zonie z prosba o cykniecie widoczku .... ale co mi
    tam. Dam jej w takiej sytuacji G10 :) A aparat i tak bardzo mi sie podoba.

    Pozdr

    Ptas

  • 7. Data: 2009-08-14 09:24:52
    Od: "Ptas" <panskajazda[no]@poczta.[no].onet.pl>

    Użytkownik <b...@n...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > http://www.fototv.pl/artykuly/fotografia/ekspozycja-
    na-swiatla.html

    > Przeczytaj ten artykuł, powinien Ci wiele wyjaśnić.

    Przeczytalem. Tam raczej mowa o tym, ze pomiar analogowy + matryca to
    gaszenie swiatel. U mnie jest mocno odwrotnie. No nic .... ide dalej
    zglebiac ten problem :)

    Pozdr

    Ptas

  • 8. Data: 2009-08-14 09:27:49
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    Ptas wrote:
> [...]
    >
    > Przeczytalem. Tam raczej mowa o tym, ze pomiar analogowy + matryca to
    > gaszenie swiatel. U mnie jest mocno odwrotnie. No nic .... ide dalej

    Poszukaj krzywych charakterystycznych matrycy i filmu. Matryca pracuje
    liniowo, film mocno spłaszcza się w światłach.

    wer

  • 9. Data: 2009-08-14 09:29:54
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    mkowalczuk pisze:
> [...]
    > korpus jest szczególnie wrazliwy. Nie wybacza bledów. Mam wrazenie, ze
    > poprawny slajd byl latwiejszy w uzyskaniu -)

    Łatwiejszy, bo symetryczny i mino wszystko bez punktu odcięcia.
    Polecam zerkać na histogram (po raz enty :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 10. Data: 2009-08-14 09:34:08
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Ptas napisał(a):
> [...]
    > swiatla. Przyklad:
    >
    > pomiar: matrycowy (probowalem tez na srednio wazonym)

    Pomiar matrycowy w Canonach (mam 350D, ale z tego co widzę 5Dmk2
    zachowuje się podobnie) uprzywilejowuje obszar związany z punktem
    ostrzenia. Dlatego ostatnio przestałem go używać i używam
    średnioważonego jako bardziej przewidywalnego. Jako punkt wyjścia do
    ewentualnej korekty ekspozycji traktuję -1/3EV (inaczej mówiąc, jak nie
    chcę korygować ze względu na rozkład świateł i cieni w kadrze, to
    standardowo niedoświetlam o 1/3EV). Resztę błędów ekspozycji poprawiam
    wywołując RAW-a.

    --
    Mirek