  • Data: 2012-02-28 16:18:35
    Temat: Re: 41 Mpix juz w telefonie - Nokia 808
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "froff" <f...@i...pl> wrote:

    [...]
    > Pytanie techniczno-elektroniczne:
    > Zdaję sobie sprawę, że mniejszy piksel bardziej szumi i robi
    > "przesłuchy" od sąsiadów.
    > Ale jeżeli mam cztery gorsze piksle zamiast jednego lepszego, to czy
    > po uśrednieniu
    > wyniku z tych czterech nie będzie on lepszy niż ten z jednego
    > lepszego?

    Nie będzie lepszy i nawet nie ma prawa być.

    Wyobraźmy sobie, że po "dogęszczeniu" piksele robią się jednobitowe
    (skrajny przypadek) - przyjmują tylko wartość 0 lub 1 (przy czym pełne
    wysycenie = 1 daje już ten sam efekt, co fura, czyli pełny przepał).

    Cztery razy bardziej pojemny piksel pozwoli (w najgorszym razie!) na
    16 różnych wartości (odcieni barwy). Zgodnie z "teorią sitka"*** musi
    być nawet więcej, np. 20. Czyli duży piksel przyjmuje jedną z 20
    wartości, cztery małe dadzą tylko uśrednienie z czterech zer lub
    jedynek. Jak na dłoni widać, że resajz w dół "grubo" skwantowanego
    sygnału nie uratuje już ani dynamiki, ani czułości, ani tonalności,
    czyli samego fotograficznego "mięska" - dwa złapane fotony od razu robią
    przepał na małym pikselu i już się nie dowiemy, czy fotonów było dwa,
    dziesięć, czy milion (choć uczciwie trzeba dodać, że cztery razy większy
    piksel miliona też nie złapie. :)

    W analizie pominęliśmy w dodatku większą wrażliwość małych pikseli
    na szum cieplny, większe niedokładności technologiczne, szybszą
    degradację nano elementów wskutek dyfuzji, itd.

    Wniosek: Mpiksów powinno być tyle, ile potrzeba użytkownikowi: jak
    komuś wystarczy 6, to 6; jak ktoś mocno wykadrowywuje, to np. 10, 12, 14,
    a jak ktoś robi w studiu, ma lampy atomowe, to i 60+ będzie dobre.

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

    *** Mocno zachęcam do zajrzenia do mojego posta "Takie tam o pikselach".