  • 31. Data: 2009-10-30 09:10:42
    Temat: Re: 3D i jakos to dziala
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Roger from Cracow" <r...@s...pl>
    napisał w wiadomości news:hcbo98$abc$1@news.interia.pl...
    > Użytkownik "Janko Muzykant" <j...@w...pl> napisał w
    > wiadomości
    >
    > wydaje Ci sie. Przez nastepne co najmniej 5 lat technologia
    > bedzie
    > na tyle droga albo odstawala od obecnej parametrami ze spokojnie
    > za dwoma / trzema rogami.

    Ale za 10 to juz mozemy byc zdziwieni. Pierwsze scalaki
    holograficzne juz sa.

    A tu podejscie jeszcze inne, do fotografii sie moze nie nadaje, ale
    zacznijcie ogladanie od 2:30
    http://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw

    J.

  • 32. Data: 2009-10-30 09:17:24
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Roger from Cracow pisze:
    > sami zobaczcie, pierwszy raz cos atkiego widze ale to dziala:
    > http://www.wykop.pl/ramka/252743/zobacz-fotografie-d
    awnej-japonii-z-iluzja-3d

    P.S.
    Czy ktoś zna/ma zdjęcia stereo do patrzenia X o bazie paru metrów, albo
    więcej? Kiedyś natknąłem się na zdjęcia nocnego nieba 3D, ale wtedy nie
    umiałem jeszcze zezować, a teraz nie mogę znaleźć. One miały jakąś dużą
    bazę.

    Druga sprawa - czemu aparaty ustawia się równolegle? Przecież ludzie,
    gdy patrzą równolegle, na obiekt, który jest daleko, to widzą tak na
    prawdę w 2D. Jeśli patrzą na coś co jest blisko, to widzą w 3D, ale oczy
    nie są ustawione równolegle. Czy nie należałoby w zdjęciach 3D z większą
    bazą celować w jakiś punkt w fotografowanej scenie? Nie w punkt na
    horyzoncie, bo to da nam praktycznie równoległe ustawienie aparatów
    nawet przy kilkumetrowej bazie.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --
    Minister Zdrowia przypomina: zjedzenie cyjanku potasu w młodości
    zmniejsza ryzyko chorób serca w podeszłym wieku.

  • 33. Data: 2009-10-30 09:56:34
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Paweł W. pisze:
> [...]
    > więcej? Kiedyś natknąłem się na zdjęcia nocnego nieba 3D, ale wtedy nie
    > umiałem jeszcze zezować, a teraz nie mogę znaleźć. One miały jakąś dużą

    Największa u mnie:
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/t/07/5c.htm
    Gdzieś z pięć metrów o ile pamiętam, ale przy eq. 400mm.
    Mam jeszcze Tatry z 10 metrów, poszukam.

> [...]
    > bazą celować w jakiś punkt w fotografowanej scenie? Nie w punkt na
    > horyzoncie, bo to da nam praktycznie równoległe ustawienie aparatów

    Powyżej trzech metrów to jeden pies czy równolegle, czy nie. Oko sobie
    poradzi. Chyba, że metoda sobie nie poradzi i dla folii czy
    polaryzatorów należy zestawić ostatni plan ze sobą (a ja uważam, że
    niekoniecznie ostatni).
    To wszystko jest z pogranicza jednomyślnej teorii, złudzeń optycznych i
    ograniczeń konkretnych mediów i imo nie ma jednoznacznej szkoły. Albo
    inaczej - ta szkoła czasem daje mało ciekawe wyniki.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 34. Data: 2009-10-30 09:57:23
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    nb pisze:
    > Jest jakiś projekt dotyczący ruchomego PNG. Nawet zassałem obrazek,
    > który ruszał się pod Firefoxem 3.x
    > Googlać "animated png"

    One chyba nie są wspierane przez ie (w każdym razie ie6), stąd niska
    dotychczasowa popularność.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /srebrne przeboje są niefajne, a brązowych to w ogóle nie da się słuchać/

  • 35. Data: 2009-10-30 11:42:17
    Od: "Roger from Cracow" <r...@s...pl>

    > A tu podejscie jeszcze inne, do fotografii sie moze nie nadaje, ale
    > zacznijcie ogladanie od 2:30
    > http://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw

    kurcze jeszcze troche i zaczniemy wolec swiat wirtualny od realnego :)

    Roger

  • 36. Data: 2009-10-30 14:50:34
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Janko Muzykant pisze:

    > Największa u mnie:
    > http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/t/07/5c.htm
    > Gdzieś z pięć metrów o ile pamiętam, ale przy eq. 400mm.
    > Mam jeszcze Tatry z 10 metrów, poszukam.

    Fajne to. Trochę jakby patrzeć na makietę, bo widać wszędzie głębię 3D.
    Zupełnie nieporównywalne z życiowym doświadczeniem przy oglądaniu
    widoków z takiej odległości.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 37. Data: 2009-10-30 15:53:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Oct 2009, Andrzej Lawa wrote:

    > Robisz monochromatyczne i po problemie.

    Wiesz, propozycja jest dość oryginalna - równie dobrze można
    zrezygnować z "jakiegoś stereo" ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 38. Data: 2009-10-30 16:01:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Oct 2009, nb wrote:

    > Jest jakiś projekt dotyczący ruchomego PNG. Nawet zassałem obrazek,
    > który ruszał się pod Firefoxem 3.x
    > Googlać "animated png"

    Hm... i co, jedyne narzędzie dostępne online?
    Nie. Dobrowolnie w tę pułapkę się nie załaduję :P

    pzdr, Gotfryd

  • 39. Data: 2009-10-30 16:45:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Oct 2009, "Paweł W." wrote:

> [...]
    > umiałem jeszcze zezować, a teraz nie mogę znaleźć. One miały jakąś dużą bazę.

    Duża baza w przypadku o którym chyba mówisz ma około trzystu milionów km.
    Po prostu - z przeciwnych miejsc orbity Ziemi, raz pstryk, poczekać
    pół roku, drugi raz pstryk... :)
    Problem jest taki, że jak na gwiazdy jest to baza za mała, zaś jak
    na planety - odstęp czasu kładzie interes.
    Ale wyjściem są zdjęcia robione co kilka nocy :)

    Przy okazji: możliwe są zdjęcia hm... pseudostereo to by była zła
    nazwa, wypadałoby powiedzieć semistereo... hm, też nie - parastereo
    może będzie dobre :)
    W takim układzie uzyskujemy obraz w którym przesunięcie elementów
    kadru nie jest "prawdziwe", wynikłe z dwu p. widzenia, lecz wynika
    np. z ruchu przedmiotów w kadrze.
    Oczywiście może to prowadzić do dziwnych efektów ubocznych, ale
    wobec "astrobazy" wypada dodać, że np. przy foceniu planet będziemy
    mieli złożenie stereo i parastereo (zarówno p. widzenia jak i obiekt
    się porusza), co może istotnie skomplikować zamiary wobec "ładnych"
    ujęć (np. 2 planety w kadrze) jeśli te ruchy mają składową prostopadłą
    (a tak jest w praktyce - ekliptyka jest tylko przybliżeniem).

    Na deser Księżyc - "zdjęcia stereo" to oczywiście głównie parastereo,
    wynikłe (no: możliwe dzięki) libracji.

    Chyba że są jakieś ujęcia "mocnego stereo" ze statków kosmicznych :D

> [...]
    > równolegle. Czy nie należałoby w zdjęciach 3D z większą bazą celować w jakiś

    Mi wyszło, że tak jak pisze Adam: "oko sobie poradzi".
    Pstrykałem "na próbę" tak i tak.
    Ale prawdą jest, że zniekształcenia geometryczne "jakoś" przeniosą się
    na obraz. Problem powinien się więc pojawiać dopiero przy dużych kątach
    widzenia, zarówno przy "zdejmowaniu" jak i odtwarzaniu kadru (wystarczy
    aby jeden był duży i będzie problem).
    W praktyce... jak wielki wycinek pełnej kuli oglądałeś stereo na
    jednym obrazie, odtwarzanym dowolną technologią?
    No to stronę odtwarzania mamy z głowy :)
    A w drugą stronę jest prosto: nieproporcjonalne "przełożenie" kątów,
    czyli oglądanie zdjęcia z obiektywu szerokokątnego na wąskim kącie
    widzenia (prawie 100% praktyki oglądania zdjęć zrobionych szerokim
    kątem) niesie ze sobą problemy z odwzorowaniem "z automatu" - więc
    trzeba sobie odpuścić i tyle.
    Po polsku: nie robić zdjęć stereo ogniskowymi eq 24mm i podobnymi :)

    > Nie w punkt na horyzoncie, bo to da nam
    > praktycznie równoległe ustawienie aparatów nawet przy kilkumetrowej bazie.

    IMO właśnie wynalazłeś podstawowe kryterium, jakby ktoś chciał dążyć
    do ścisłego odwzorowania obrazu: "a jaką metodą będzie odtwarzany obraz"!
    Jak na płaszczyźnie (jednej) przed oczyma, to i matryce mogłyby na jednej
    płaszczyźnie leżeć.

    pzdr, Gotfryd

  • 40. Data: 2009-10-30 17:00:45
    Od: rs <n...@n...spam.pl>

    On Thu, 29 Oct 2009 00:33:54 +0100, "Roger from Cracow"
    <r...@s...pl> wrote:

    >sami zobaczcie, pierwszy raz cos atkiego widze ale to dziala:
    >http://www.wykop.pl/ramka/252743/zobacz-fotografie-
    dawnej-japonii-z-iluzja-3d
    >Roger

    tak wlasnie pracuje ludzki mozg. np. ludzie, ktorzy stracili wzrok w
    jednym oku, bardzo czesto ruszaja glowa w specyficzny sposob, zeby
    mozg mogl dostac informacje niby pochodzaca z drugiego oka, i na tej
    podstawie przeanalizowac glebie otoczenia. <rs>