  • 1. Data: 2010-12-30 21:51:46
    Temat: 1x230VAC na 3x400VAC niekoniecznie ultralowcost
    Od: Marek G <m...@g...pl>

    Witam,

    Potrzebuję okazjonalnie 3 fazowego 400VAC o mocy powiedzmy do 0.5kW w
    miejscach gdzie mam tylko 230VAC.
    Jakiś micromaster czy coś podobnego 1x230 na 3x230 się znajdzie.

    Czy są istotne techniczne przeszkody by wstawić trafo 3 fazowe do
    podniesienia napięcia wyjściowego falownika 230, ustawionego na 50Hz?
    Oczami wyobraźni widzę toto zapakowanie w gustowną, metalową
    walizeczkę;-)

    Zasilania 400V potrzebuję do prób serwonapędów, bez obciążenia
    mechanicznego.
    Moc pobierana nie przekroczy założonej powyżej.

    --
    Pozdrawiam - Marek

  • 2. Data: 2010-12-30 22:38:38
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Marek G wrote:

> [...]
    > mechanicznego.
    > Moc pobierana nie przekroczy założonej powyżej.

    Falowniki muszą być synchronizowane i przesunięte w fazie o 120 stopni. Poza
    tym problemów nie widzę. Przed laaty brałem udział w początkach projektu
    falownika trójfazowego. Było toto na jakimś ASICu, za tym wzmacniacze i
    transformator. Ten ASIC miał wbudowane sterowniki do IGBT. Wic polegał też
    na tym, że miało to mieć możliwość przełączania częstotliwości 16.7, 50, 60
    i 400Hz. Ewentualnie miały być różne transformatory, ale ostatecznego
    produktu nie doczekałem (projekt na uniwerku).
    A tak po prawdzie, to do większości sterowników nie potrzebujesz 3 faz.
    Większość tych mniejszej mocy pracuje na jednej fazie.

    Waldek

  • 3. Data: 2010-12-30 22:50:47
    Od: Marek G <m...@g...pl>

    Thu, 30 Dec 2010 23:38:38 +0100, Waldemar Krzok
    <w...@z...fu-berlin.de> pisal(a):

    >A tak po prawdzie, to do większości sterowników nie potrzebujesz 3 faz.
    >Większość tych mniejszej mocy pracuje na jednej fazie.

    Niestety Lenze serii 9300, większość Sinamicsów wymaga 3x400VAC na
    wejściu.

    --
    Pozdrawiam - Marek

  • 4. Data: 2010-12-30 23:14:51
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Marek G wrote:

    > Thu, 30 Dec 2010 23:38:38 +0100, Waldemar Krzok
    > <w...@z...fu-berlin.de> pisal(a):

    > Niestety Lenze serii 9300, większość Sinamicsów wymaga 3x400VAC na
    > wejściu.

    No to bida. Tu masz facia, który zrobił 120V -> 3x208V ze schematem.
    http://www.edaboard.com/thread161104.html
    A z gotowców, to możesz sprawdzić, czy znajdziesz gdzieś trójfazowego UPSa
    lub konwerter dla paneli słonecznych, choć te ostatnie potrzebują na ogół
    sieci, z którą się synchronizują. Do zrobienia to jest, nawet stosunkowo
    lekkie (beztransformatorowo), ale trywialne to nie jest. Weim, że w czasie
    prób "nasz" inwerter parę razy odstrzelił IGBT.

    Waldek

  • 5. Data: 2010-12-31 06:41:02
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

    > Czy są istotne techniczne przeszkody by wstawić trafo 3 fazowe do
    > podniesienia napięcia wyjściowego falownika 230, ustawionego na 50Hz?

    Transformatory 230/400V są łatwo dostępne. Można zrobić próbę dosyć niskim
    kosztem.
    Podnieść napięcie z 230 na 400 i zasilić falownik z wejściem 3x400.
    Może być problem z pojemnością kondensatorów w falowniku - z trzech faz
    tętnienia są zdecydowanie mniejsze.

    --
    Desoft

  • 6. Data: 2010-12-31 15:20:33
    Od: Marek G <m...@g...pl>

    Fri, 31 Dec 2010 07:41:02 +0100, "Desoft" <D...@i...pl>
    pisal(a):

> [...]
    >Podnieść napięcie z 230 na 400 i zasilić falownik z wejściem 3x400.
    >Może być problem z pojemnością kondensatorów w falowniku - z trzech faz

    Tak to właśnie chcę zrobić czyli:

    sieć 230 -/- fal 1F>3F 230 -///- trafo3F 230/400 -///- fal serwo 3F400
    -///- silnik serwo.

    Elektrycznie "stałoprądowo" powinno działać, ale nie wiem jak zachowa
    się falownik 1F->3F 230VAC przy obciążeniu transformatorowym zamiast
    silnika.
    Problemem może być przegrzewanie transformatora przy podaniu sieczki z
    falownika 1/3F.
    Dla falownika serwo kształt napięcia zasilania nie powinien mieć
    specjalnego znaczenia bo i tak ma graetza na wejściu.

    --
    Pozdrawiam - Marek

  • 7. Data: 2010-12-31 15:25:16
    Od: Marek G <m...@g...pl>

    Fri, 31 Dec 2010 00:14:51 +0100, Waldemar Krzok
    <w...@z...fu-berlin.de> pisal(a):

    >No to bida. Tu masz facia, który zrobił 120V -> 3x208V ze schematem.
    >http://www.edaboard.com/thread161104.html

    Dzięki za info. ale zdecydowanie wolałbym użyć komponentów gotowych.
    To ma służyć osczędności czasu przede wszystkim.
    Zawsze mogę zapakować graty i podjechać do jakiegoś warszatu, gdzie
    mają te 400VAC, ale czasem wygodniej byłoby zrobić próby spokojnie
    przy stole, z kawą...

    --
    Pozdrawiam - Marek

  • 8. Data: 2010-12-31 15:25:54
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Marek,

    > Tak to właśnie chcę zrobić czyli:
    sieć 230 -/- fal 1F>>3F 230 -///- trafo3F 230/400 -///- fal serwo 3F400
    > -///- silnik serwo.

    Nie jestem pewny, czy transformator 3f nie będzie droższy od zasilacza
    230V AC/560V DC o mocy tych biednych 500W. A jak nie jest potrzebna
    izolacja galwaniczna to mogę sobie wyobrazić zrobienie takiego
    zasilacza bezpośrednio na typowym PFC...

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 9. Data: 2010-12-31 15:36:29
    Od: Marek G <m...@g...pl>

    Fri, 31 Dec 2010 16:25:54 +0100, RoMan Mandziejewicz
    <r...@p...pl> pisal(a):

    >sieć 230 -/- fal 1F>>3F 230 -///- trafo3F 230/400 -///- fal serwo 3F400
    >
    >Nie jestem pewny, czy transformator 3f nie będzie droższy od zasilacza
    >230V AC/560V DC o mocy tych biednych 500W.

    Sęk w tym, że falowniki serwo z którymi mam czasem nieprzyjemność
    pracować wymagają 3x400VAC.
    Zapewne można (ingerując w nie) wejść im bezpośrednio na szynę DC od
    zakrystii, ale są to z reguły urządzenia klienta lub kupione dla
    niego, którym nie chciałbym wyłączać gwarancji.
    Ideałem jest więc gniazdko wtyczka 1x230 - "magiczna skrzynka"
    gniazdko 3x400. A czy to będzie kosztowało 300 czy 1300 zł nie ma
    znaczenia zasadniczego, chociaż w granicach rozsądku.

    --
    Pozdrawiam - Marek

  • 10. Data: 2010-12-31 15:48:30
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Marek,

> [...]

    > gniazdko 3x400. A czy to będzie kosztowało 300 czy 1300 zł nie ma
    > znaczenia zasadniczego, chociaż w granicach rozsądku.

    Na szynę DC wejdziesz podpinając się z DC między dowolne dwie fazy
    wejścia.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl