-
Data: 2011-06-26 11:32:09
Temat: Re: 1,89 l/100 km - czy to możliwe?
Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 26.06.2011 10:19, J.F. pisze:
>> Tia, i potem musisz na stacjach itepe takim turbinowcem manewrować.
>
> A ile tego manewrowania - 5 minut, a nastepna stacja za 5h :-)
5 minut??? Wiesz, ile trwa głupie przetaczanie wagonów?
[ciach]
>> Wiesz... Tłokowe silniki parowe są znane od dawna. Skoro wg. ciebie
>> tłoki lepiej odzyskują energię z ciśnienia medium, to dlaczego w
>> elektrowniach (i na statkach z reaktorami jądrowymi) stosuje się
>> turbiny, a nie te "wydajniejsze" wg. ciebie silniki tłokowe, hmm?
>
> Nie pisalem ze tloki, tylko ze diesle.
> Z powszechnosci uzycia moge sie domyslac ze turbiny parowe sa lepsze
> niz tlokowe parowe - niekoniecznie w kwestii sprawnosci.
> Zas diesle chyba lepsze niz turbiny gazowe - za wyjatkiem samolotow
> :-)
Wbrew przesądom, wyjątki nie potwierdzają reguł.
[ciach]
>> Problemy z turbinami:
>> -bardzo wysoki koszt
>
> Taki diesel tez nie jest tani,
W porównaniu z turbiną? Tani jak barszcz.
>> -fatalna wydajność na "biegu jałowym"
>> -dłuższy rozruch
>> -kiepska reakcja na zmiany zapotrzebowania na moc
>
> A tu http://en.wikiversity.org/wiki/Power_Generation-gast
urbine_Power
> dodaja jeszcze "kiepska sprawnosc".
> Chyba ze w konfiguracji gazowo-parowej.
W konfiguracji gazowo-parowej to w ogóle nie ma konkurencji.
Bez tego sprawność maksymalna sprawność _dużej_ turbiny jest nieco
wyższa, niż sprawność typowego dużego diesla (ciężarówki itepe).
Niewiele (około 1%) ale zawsze ;)
Haczyk: diesel będzie ciężki jak cholera, a turbina jest bardzo lekka (w
porównaniu). Czyli choć sprawność teoretyczna silnika będzie zbliżona,
to turbina będzie miała (dużo!) mniej masy do ciągnięcia.
Niestety - turbina tę optymalną sprawność osiąga przy pracy w okolicy
maksymalnej mocy. A przy praktycznie każdym transporcie lądowym
najwięcej mocy potrzeba do ruszenia, a potem silnik jest wykorzystywany
w niewielkim ułamku (przeciętny samochód do utrzymania prędkości
potrzebowałby jakieś 10% swojej maksymalnej mocy, pociągi mają jeszcze
mniejsze opory toczenia).
Trzeba by dać małą turbinę, ale turbiny poniżej 100kW mają sprawność w
okolicy kilkunastu procent. Tylko jak wtedy ruszyć? Turbina i silnik
elektryczny, jak ktoś proponował? Ale wtedy trzeba nazbierać energii na
ruszenie, czyli potrzebna będzie spora bateria akumulatorów. Czyli
powrotem dokładamy dużą masę i wracamy do punktu wyjścia, czyli diesla.
Żeby to się sprawdziło, to jak pisałem - musiałyby to być długie trasy z
gwarantowanym przejazdem. I coś dodatkowego na starcie musiałoby pchnąć.
Dodatkowy koszt i w sumie znowu by wyszło na zero albo gorzej.
Następne wpisy z tego wątku
- 26.06.11 11:34 RoMan Mandziejewicz
- 26.06.11 11:35 Przemysław Czaja
- 26.06.11 11:47 Artur Maśląg
- 26.06.11 12:49 J.F.
- 26.06.11 12:49 kogutek
- 26.06.11 13:04 Bugatti
- 26.06.11 13:08 Waldek Godel
- 26.06.11 13:49 Marcin \"Kenickie\" Mydlak
- 26.06.11 13:56 J.F.
- 26.06.11 14:00 J.F.
- 26.06.11 14:27 Artur Maśląg
- 26.06.11 15:03 J.F.
- 26.06.11 15:51 pm
- 26.06.11 15:51 Jaroslaw Berezowski
- 26.06.11 16:18 Artur Maśląg
Najnowsze wątki z tej grupy
- wjechał przez bramkę dla służb
- IZERY NIE BĘDZIE. PROJEKT POLSKIEGO ELEKTRYKA LĄDUJE W KOSZU.
- czyste powietrze
- Kamerka sam. na tył
- koniki obsiadły kolejki i numerki
- nie wyrzucaj starych opon
- znów elektryk:P
- "Ręczny" a przegląd.
- Akwarium w aucie
- światła znów wlączyli
- nie lekceważ termostatu
- Autocom CAN CDP+ wysokie kody błędów
- wielkie bu
- Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- Idzie zima...czyli zaczynamy TETRIS :)
Najnowsze wątki
- 2024-12-26 zapora Zagorze
- 2024-12-26 Błonie => Analityk Systemów Informatycznych (TMS SPEED) <=
- 2024-12-26 Warszawa => Specjalista Bezpieczeństwa Informacji <=
- 2024-12-26 Wrocław => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <=
- 2024-12-26 Wrocław => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2024-12-26 Kraków => Software .Net Developer <=
- 2024-12-25 Wrocław => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2024-12-25 Warszawa => Sales Assistant <=
- 2024-12-25 Kraków => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-12-25 Lublin => System Architect (Java background) <=
- 2024-12-25 Szczecin => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-12-25 Wrocław => Key Account Manager <=
- 2024-12-25 Kraków => Full Stack .Net Engineer <=
- 2024-12-25 Kraków => Programista Full Stack .Net <=
- 2024-12-25 Bieruń => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=