-
Date: Sun, 26 Jun 2011 11:32:09 +0200
From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
User-Agent: Mozilla/5.0 (X11; U; Linux x86_64; pl-PL; rv:1.9.2.17) Gecko/20110414
SUSE/3.1.10 Thunderbird/3.1.10
MIME-Version: 1.0
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: 1,89 l/100 km - czy to możliwe?
References: <5...@4...com>
<4e03564b$1@news.home.net.pl> <itvm8k$3rf$1@inews.gazeta.pl>
<b...@4...com>
<4e04fc16$1@news.home.net.pl>
<f...@4...com>
<4e05bd7b$1@news.home.net.pl>
<g...@4...com>
<4e05cf3c$1@news.home.net.pl>
<2...@4...com>
<4e05dad3$1@news.home.net.pl>
<d...@4...com>
<4e05ff23$1@news.home.net.pl>
<p...@4...com>
In-Reply-To: <p...@4...com>
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
NNTP-Posting-Host: 91.206.96.25
Message-ID: <4e06fc9a$1@news.home.net.pl>
X-Trace: news.home.net.pl 1309080730 91.206.96.25 (26 Jun 2011 11:32:10 +0200)
Organization: home.pl news server
Lines: 67
X-Authenticated-User: a...@p...pl
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!nf1.ipartners.pl!ipartners.pl!news.home.net
.pl!not-for-mail
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2379233
[ ukryj nagłówki ]W dniu 26.06.2011 10:19, J.F. pisze:
>> Tia, i potem musisz na stacjach itepe takim turbinowcem manewrować.
>
> A ile tego manewrowania - 5 minut, a nastepna stacja za 5h :-)
5 minut??? Wiesz, ile trwa głupie przetaczanie wagonów?
[ciach]
>> Wiesz... Tłokowe silniki parowe są znane od dawna. Skoro wg. ciebie
>> tłoki lepiej odzyskują energię z ciśnienia medium, to dlaczego w
>> elektrowniach (i na statkach z reaktorami jądrowymi) stosuje się
>> turbiny, a nie te "wydajniejsze" wg. ciebie silniki tłokowe, hmm?
>
> Nie pisalem ze tloki, tylko ze diesle.
> Z powszechnosci uzycia moge sie domyslac ze turbiny parowe sa lepsze
> niz tlokowe parowe - niekoniecznie w kwestii sprawnosci.
> Zas diesle chyba lepsze niz turbiny gazowe - za wyjatkiem samolotow
> :-)
Wbrew przesądom, wyjątki nie potwierdzają reguł.
[ciach]
>> Problemy z turbinami:
>> -bardzo wysoki koszt
>
> Taki diesel tez nie jest tani,
W porównaniu z turbiną? Tani jak barszcz.
>> -fatalna wydajność na "biegu jałowym"
>> -dłuższy rozruch
>> -kiepska reakcja na zmiany zapotrzebowania na moc
>
> A tu http://en.wikiversity.org/wiki/Power_Generation-gast
urbine_Power
> dodaja jeszcze "kiepska sprawnosc".
> Chyba ze w konfiguracji gazowo-parowej.
W konfiguracji gazowo-parowej to w ogóle nie ma konkurencji.
Bez tego sprawność maksymalna sprawność _dużej_ turbiny jest nieco
wyższa, niż sprawność typowego dużego diesla (ciężarówki itepe).
Niewiele (około 1%) ale zawsze ;)
Haczyk: diesel będzie ciężki jak cholera, a turbina jest bardzo lekka (w
porównaniu). Czyli choć sprawność teoretyczna silnika będzie zbliżona,
to turbina będzie miała (dużo!) mniej masy do ciągnięcia.
Niestety - turbina tę optymalną sprawność osiąga przy pracy w okolicy
maksymalnej mocy. A przy praktycznie każdym transporcie lądowym
najwięcej mocy potrzeba do ruszenia, a potem silnik jest wykorzystywany
w niewielkim ułamku (przeciętny samochód do utrzymania prędkości
potrzebowałby jakieś 10% swojej maksymalnej mocy, pociągi mają jeszcze
mniejsze opory toczenia).
Trzeba by dać małą turbinę, ale turbiny poniżej 100kW mają sprawność w
okolicy kilkunastu procent. Tylko jak wtedy ruszyć? Turbina i silnik
elektryczny, jak ktoś proponował? Ale wtedy trzeba nazbierać energii na
ruszenie, czyli potrzebna będzie spora bateria akumulatorów. Czyli
powrotem dokładamy dużą masę i wracamy do punktu wyjścia, czyli diesla.
Żeby to się sprawdziło, to jak pisałem - musiałyby to być długie trasy z
gwarantowanym przejazdem. I coś dodatkowego na starcie musiałoby pchnąć.
Dodatkowy koszt i w sumie znowu by wyszło na zero albo gorzej.
Następne wpisy z tego wątku
- 26.06.11 11:34 RoMan Mandziejewicz
- 26.06.11 11:35 Przemysław Czaja
- 26.06.11 11:47 Artur Maśląg
- 26.06.11 12:49 J.F.
- 26.06.11 12:49 kogutek
- 26.06.11 13:04 Bugatti
- 26.06.11 13:08 Waldek Godel
- 26.06.11 13:49 Marcin \"Kenickie\" Mydlak
- 26.06.11 13:56 J.F.
- 26.06.11 14:00 J.F.
- 26.06.11 14:27 Artur Maśląg
- 26.06.11 15:03 J.F.
- 26.06.11 15:51 pm
- 26.06.11 15:51 Jaroslaw Berezowski
- 26.06.11 16:18 Artur Maśląg
Najnowsze wątki z tej grupy
- Zasięg Tesli przy szybszej jeździe
- 300km/h
- Jaka nawigacja z asystentem zmiany pasa ruchu?
- Zapierdalać
- Oszczędzanie nie jest łatwe
- Jeździ, skręca, hamuje
- Do IO i innych elektrooszolomow, tu macie prawdziwe smrody
- śnieg
- Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
- Beztłumikowcy
- promile wspierają Ukrainę
- Chińczyki są LEPSZE ;-)
- Już nie płoną
- 8%
- Nowy Outlander PHEV w PL
Najnowsze wątki
- 2025-01-13 Zasięg Tesli przy szybszej jeździe
- 2025-01-13 Gdańsk => Application Security Engineer <=
- 2025-01-13 Białystok => System Architect (Java background) <=
- 2025-01-13 Warszawa => Konsultant ds. sprzedaży <=
- 2025-01-13 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2025-01-13 Szczecin => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-01-13 Rzeszów => International Freight Forwarder <=
- 2025-01-13 Bydgoszcz => Specjalista ds. Sprzedaży (transport drogowy) <=
- 2025-01-13 Poznań => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-01-13 Warszawa => Staż w dziale Sprzedaży B2B <=
- 2025-01-13 Wydajność klimy w obecnych temperaturach
- 2025-01-13 Błonie => Analityk Systemów Informatycznych (TMS SPEED) <=
- 2025-01-13 Kraków => UX Designer <=
- 2025-01-13 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2025-01-13 Mińsk Mazowiecki => Spedytor Międzynarodowy <=