eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochody1,89 l/100 km - czy to możliwe? › Re: 1,89 l/100 km - czy to możliwe?
  • Date: Sun, 26 Jun 2011 11:32:09 +0200
    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    User-Agent: Mozilla/5.0 (X11; U; Linux x86_64; pl-PL; rv:1.9.2.17) Gecko/20110414
    SUSE/3.1.10 Thunderbird/3.1.10
    MIME-Version: 1.0
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: 1,89 l/100 km - czy to możliwe?
    References: <5...@4...com>
    <4e03564b$1@news.home.net.pl> <itvm8k$3rf$1@inews.gazeta.pl>
    <b...@4...com>
    <4e04fc16$1@news.home.net.pl>
    <f...@4...com>
    <4e05bd7b$1@news.home.net.pl>
    <g...@4...com>
    <4e05cf3c$1@news.home.net.pl>
    <2...@4...com>
    <4e05dad3$1@news.home.net.pl>
    <d...@4...com>
    <4e05ff23$1@news.home.net.pl>
    <p...@4...com>
    In-Reply-To: <p...@4...com>
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    NNTP-Posting-Host: 91.206.96.25
    Message-ID: <4e06fc9a$1@news.home.net.pl>
    X-Trace: news.home.net.pl 1309080730 91.206.96.25 (26 Jun 2011 11:32:10 +0200)
    Organization: home.pl news server
    Lines: 67
    X-Authenticated-User: a...@p...pl
    Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!nf1.ipartners.pl!ipartners.pl!news.home.net
    .pl!not-for-mail
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2379233
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 26.06.2011 10:19, J.F. pisze:

    >> Tia, i potem musisz na stacjach itepe takim turbinowcem manewrować.
    >
    > A ile tego manewrowania - 5 minut, a nastepna stacja za 5h :-)

    5 minut??? Wiesz, ile trwa głupie przetaczanie wagonów?

    [ciach]

    >> Wiesz... Tłokowe silniki parowe są znane od dawna. Skoro wg. ciebie
    >> tłoki lepiej odzyskują energię z ciśnienia medium, to dlaczego w
    >> elektrowniach (i na statkach z reaktorami jądrowymi) stosuje się
    >> turbiny, a nie te "wydajniejsze" wg. ciebie silniki tłokowe, hmm?
    >
    > Nie pisalem ze tloki, tylko ze diesle.
    > Z powszechnosci uzycia moge sie domyslac ze turbiny parowe sa lepsze
    > niz tlokowe parowe - niekoniecznie w kwestii sprawnosci.
    > Zas diesle chyba lepsze niz turbiny gazowe - za wyjatkiem samolotow
    > :-)

    Wbrew przesądom, wyjątki nie potwierdzają reguł.

    [ciach]

    >> Problemy z turbinami:
    >> -bardzo wysoki koszt
    >
    > Taki diesel tez nie jest tani,

    W porównaniu z turbiną? Tani jak barszcz.

    >> -fatalna wydajność na "biegu jałowym"
    >> -dłuższy rozruch
    >> -kiepska reakcja na zmiany zapotrzebowania na moc
    >
    > A tu http://en.wikiversity.org/wiki/Power_Generation-gast
    urbine_Power
    > dodaja jeszcze "kiepska sprawnosc".
    > Chyba ze w konfiguracji gazowo-parowej.

    W konfiguracji gazowo-parowej to w ogóle nie ma konkurencji.

    Bez tego sprawność maksymalna sprawność _dużej_ turbiny jest nieco
    wyższa, niż sprawność typowego dużego diesla (ciężarówki itepe).

    Niewiele (około 1%) ale zawsze ;)

    Haczyk: diesel będzie ciężki jak cholera, a turbina jest bardzo lekka (w
    porównaniu). Czyli choć sprawność teoretyczna silnika będzie zbliżona,
    to turbina będzie miała (dużo!) mniej masy do ciągnięcia.

    Niestety - turbina tę optymalną sprawność osiąga przy pracy w okolicy
    maksymalnej mocy. A przy praktycznie każdym transporcie lądowym
    najwięcej mocy potrzeba do ruszenia, a potem silnik jest wykorzystywany
    w niewielkim ułamku (przeciętny samochód do utrzymania prędkości
    potrzebowałby jakieś 10% swojej maksymalnej mocy, pociągi mają jeszcze
    mniejsze opory toczenia).

    Trzeba by dać małą turbinę, ale turbiny poniżej 100kW mają sprawność w
    okolicy kilkunastu procent. Tylko jak wtedy ruszyć? Turbina i silnik
    elektryczny, jak ktoś proponował? Ale wtedy trzeba nazbierać energii na
    ruszenie, czyli potrzebna będzie spora bateria akumulatorów. Czyli
    powrotem dokładamy dużą masę i wracamy do punktu wyjścia, czyli diesla.

    Żeby to się sprawdziło, to jak pisałem - musiałyby to być długie trasy z
    gwarantowanym przejazdem. I coś dodatkowego na starcie musiałoby pchnąć.
    Dodatkowy koszt i w sumie znowu by wyszło na zero albo gorzej.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: