  • Data: 2011-06-25 15:39:21
    Temat: Re: 1,89 l/100 km - czy to możliwe?
    Od: "Bugatti" <s...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "ToMasz" napisał w wiadomości:

    > naprawiałem kiedyś silniki Diesla (3-12litrów) które nie miały świec
    > żarowych. nie chciałem Kogutkowi dowalać, bo już nie potrzeba. w każdym
    > razie istnieje cała masa innych diesli o których samochodom sie nie
    > śniło. bez świec, pracują oszczędnie i sprawnie. Na polskich lotniskach
    > jest wiele wozów gaśniczo ratowniczych napędzanych dwusuwowymi Dieslami.
    > Nie mają świec, mają sprężarki powietrza, (niektóre) nie mają turbo.

    Tak zgadza się. Diesel odpali bez świec przy temp. > 10*C (no może i ciut
    mniej) ale _koniecznym_ do tego jest:
    - bardzo dobre "trzymanie" ciśnienia sprężania na każdym z cylindrów bez
    odchyłek większych niż 5%
    - duży stopień sprężania. te wozy gaśnicowe o których wspominasz właśnie to
    nie nowe CRy o st. 16.4:1. Nie mają także czujników świec żarowych i tym
    samym inne mapy w kompie (o ile go mają)

    Zakładając że do współczenego ZSa z CRem (ale i także PD i VP) założyłmy
    rezystory (albo inne "oszukiwacze oproności") na kablach do świec (lub
    przekaźnika) albo programowo zaprogramujemy mapy w ECU do wartości
    zastępczych napięcia od świec tak aby komp nie wywalał błędu to jeszcze
    zostaje problem "zatkania" gwintów w głowicy silnika po wykręconych
    świecach. Jak zapewne wiesz palcem ani korkiem tego nie zrobisz gdyż
    ciśnienie sprężania wynosi od ok. 26 - 35 barów. Jedyna metoda to wkręcenie
    w miejscu świecy manometru do sprawdzania ciśnienia kompresji (sprężania) w
    cylindrze. W ZI można to wprawdzić za pomocą _gumowej_ koncówki pomiarowej.
    Zaś w ZSie ze względu na ww. wysokie ciśnienie spręż. do gry wchodzi tylko
    końcówka z _gwintem_ gdyż w rękach tego NIE utrzymasz (do chyba żeś
    pudzian). I takim sposobem da się go odpalić ale jest jeszcze jeden hint:
    temperatura ... poniżej 0 *C obecnych Common Rail'ów NIE odpalisz. Koniec
    kropka.

    > ToMasz

    Pozdr.

    --