    From: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Pytanie do Marka Wyszomirskiego [Macro]
    Date: Sat, 26 Sep 2009 21:35:00 +0200

    "Yogi(n)" <y...@k...pl> napisal:

    > Czy ponizszy zestaw do makro to dobry pomysl? Oczywiscie zakladam, ze
    efekt
    > koncowy bedzie wprost proporcjonalny do ceny, ale na moje, bardzo
    amatorskie
    > potrzeby pewnie wystarczy.

    http://www.allegro.pl/item744400800_konwerter_makro_
    raynox_dcr_250_dcr250_japan.html
    > http://www.allegro.pl/item753468217_rmc_tokina_135mm
    _1_2_8_8.html

    > A moze którys z tych:

    http://www.allegro.pl/item749032084_portetowa_viabri
    lant_mc_2_8_135_sakwa_jak_nowy.html

    http://www.allegro.pl/item744705858_smc_pentax_m_135
    _3_5_w_ladnym_stanie.html

    > Który wybrac? Czekac na cosine (z soczewka)?
    >[...]

    Problem nr 1 - jak bedziesz regulowal skale odwzorowania? Po zalozeniu
    Raynoxa na zooma mozesz regulowac skale zmieniajac oigniskowa. Poz alozeniu
    na staloogniskowy obiektyw macro regulujesz skale krecac pierscieneim
    ostrosci. Ze zwyklym staloogniskowym 135mm mozesz tez regulowac pierscieneim
    ostrosci, ale zakres regulacji bedzie bardzo maly.
    Problem nr 2 - nie napiaales z jakim korpusem beziesz tego zestawu uzywal,
    zatem nie wiem, czy bedzie Cie dotyczyl, ale te wszystkie obiektywy majaz
    tego co widze goly bagnet K bez styków. Z cyfrowymi lustrzankami Pentaxa
    bedziesz mail tylko prace w manualu, z pomiarem ekspozycji przy pzryslonie
    roboczej. To jeszcze umiarkowany problem, gorsz ejest to, ze pomiar blysku
    P-TTL nie bezie z tymi obiektywami dzialal. Alboi wiec podlaczysz do starego
    korpusu z TTL blysku (z cyfrowych Pentaxów mialy taki pomiar *istD i *istDs)
    albo bedzies zmusial blysk dobierac manualnie.
    Potencjalny problem nr3 - (z cyfrowym korpusem APSC przy ogniskowej 135mm
    raczej nie wystapi, ale dla bezpieczenstwa warto sprawdzic przed zakupem) -
    jesli bedziesz mógl sprawdz konkretna kombinacje obiektyw/konwerter pod
    katem winietowania - i to przy róznych liczbach przyslony (kiedys wierzylem,
    ze kjesli nie winietuje przy otwartej pzryslonie, to po zamknieciu tez bezie
    OK, ale udowodniono mi, ze istnieja konstrukcje, pzrty których winietowanie
    pojawia sie dpopiero po pzrymknieciu przyslony).
    Co do jakosci optycznej tych obiektywów - zadnego z nich osobis cie nei
    testowalem, ale na podstawie tego, co sie naczyatalem najwieksze zaufanie
    mialbym do Pentaxa, w drugiej kolejnosci do Tokiny, najmniej ufalbym
    Viabrillantowi.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)