  • 1. Data: 2014-11-12 03:49:30
    Temat: Psychoakustyka - warto przeczytać
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Od czasu do czasu przewala się na grupie tematyka "audiovoodo", albo
    ogólniej - co i jak da się usłyszeć.
    Oczywiście - od zupełnie oczywistych "oczywistości" po prywatne
    przekonania...

    Dlatego wato przeczytać tą publikację :

    http://www.staff.amu.edu.pl/~apraton/Psychoakustyka%
    20w%20pigulce.pdf

    żeby mieć pojęcie, jak skomplikowany i jak wiele wątpliwości jest w
    temacie "co i jak słyszymy".
    Z artykułu dowiecie się, że możliwe jest słyszenie tego, czego w
    dźwięku... nie ma, że nasz słuch bardziej przypomina niezwykle
    skomplikowany analizator widma niż "mikrofon", że ucho także wysyła
    dźwięki (!), wykonuje obróbkę dynamiczną i częstotliwościową dźwięku i
    wiele innych rzeczy.

    Przede wszystkim zaś powinna ta lektura skłonić do większej pokory i
    nieco mniejszej pewności "co da się usłyszeć, a czego nie" :)

  • 2. Data: 2014-11-12 03:51:04
    Temat: Re: Psychoakustyka - warto przeczytać
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > żeby mieć pojęcie, jak skomplikowany (jest słuch) i jak wiele wątpliwości jest w

    piszę chyba skrótami, ale to wina późnej godziny :)

  • 3. Data: 2014-11-12 17:40:33
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 12.11.2014 03:49, sundayman wrote:
> [...]
    >
    > Przede wszystkim zaś powinna ta lektura skłonić do większej pokory i
    > nieco mniejszej pewności "co da się usłyszeć, a czego nie" :)

    Bo z każdym z naszym zmysłów jest tak samo - zarówno narządy służące do
    odbioru bodźców jak i mózg filtrują niepotrzebne informacje i dodają od
    siebie to czego "brakuje" na podstawie poprzednich doświadczeń i
    pozostałych sygnałów. Inaczej byśmy oszaleli od nadmiaru wrażeń i nie
    wyłuskali istotnej informacji. Oczywiście najlepszym przykładem jest
    nasz wzrok, ale wszystkie zmysły działają na podobnej zasadzie.

    Jakub Rakus

  • 4. Data: 2014-11-12 18:16:17
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Dnia Wed, 12 Nov 2014 17:40:33 +0100, Jakub Rakus napisał(a):

> [...]
    > wyłuskali istotnej informacji. Oczywiście najlepszym przykładem jest
    > nasz wzrok, ale wszystkie zmysły działają na podobnej zasadzie.

    Szczególnie poddany działaniu LSD.;)

  • 5. Data: 2014-11-12 18:51:54
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-11-12 03:49, sundayman wrote:
    > żeby mieć pojęcie, jak skomplikowany i jak wiele wątpliwości jest w
    > temacie "co i jak słyszymy".

    W temacie "slyszymy z czego są zrobione kable ethernetowe" chyba nie ma
    watpliwości?

    > Przede wszystkim zaś powinna ta lektura skłonić do większej pokory i
    > nieco mniejszej pewności "co da się usłyszeć, a czego nie" :)

    Jest tam coś o strukturze miedzi w kablach ethernetowych i jej wpływie
    na kontury basów?

  • 6. Data: 2014-11-12 19:39:31
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 12.11.2014 18:51, Sebastian Biały wrote:

    > W temacie "slyszymy z czego są zrobione kable ethernetowe" chyba nie ma
    > watpliwości?

    > Jest tam coś o strukturze miedzi w kablach ethernetowych i jej wpływie
    > na kontury basów?

    Na pewno nie bezpośrednio, ale przecież zjawisko "audiovoodoo" to
    słyszenie tego, co CHCE się usłyszeć, nawet jeśli to chcenie jest
    podświadome i wynika z nałożonych wcześniej do mózgu bzdur. Działa na
    tej samej zasadzie jak zdecydowana większość UFO, ktoś zobaczy w nocy
    światełka drona wykonującego szybkie ruchy w różne strony i do końca
    życia będzie uważał, że odwiedzili go zieloni obcy.

    Jakub Rakus

  • 7. Data: 2014-11-12 19:54:43
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Jakub Rakus" <s...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > światełka drona wykonującego szybkie ruchy w różne strony i do końca życia
    > będzie uważał, że odwiedzili go zieloni obcy.

    Do UFO podchodziłem zawsze bardzo sceptycznie, ale ostatnio na Discovery,
    czy podobnym widziałem kilka info, które, jeśli to, co pokazywali nie było
    zwykłą fikcją każą podejrzewać, że coś jest na rzeczy, bo niby są na to
    dokumenty, które Armia USA ostatnio odtajniła (ale nie wszystko odtajniła).
    Czasem się zastanawiam, czy film wyglądający na dokument jest faktycznie
    dokumentem, czy nie jest po prostu filmem, którego celem jest zgromadzenie
    widowni dla następujących po nim reklam.
    P.G.

  • 8. Data: 2014-11-12 20:02:22
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    >Czasem się zastanawiam, czy film wyglądający na dokument jest faktycznie
    >dokumentem, czy nie jest po prostu filmem, którego celem jest zgromadzenie
    >widowni dla następujących po nim reklam.

    To drugie.

  • 9. Data: 2014-11-12 20:08:52
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > W temacie "slyszymy z czego są zrobione kable ethernetowe" chyba nie ma
    > watpliwości?

    Dlatego napisałem - że są rzeczy oczywiste, i zdecydowanie mniej oczywiste.

    > Jest tam coś o strukturze miedzi w kablach ethernetowych i jej wpływie
    > na kontury basów?

    a przeczytać nie łaska ?

  • 10. Data: 2014-11-12 20:20:53
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 12 Nov 2014 20:02:22 +0100, "Ghost" <g...@e...com>
    wrote:
    > To drugie.

    Akurat Jakub ma zapewne na myśli serial, który powstał z materiałów
    dot. rzeczywistych incydentów, które najczęściej można określić jako
    "niewyjaśnione". Oczywiście dramatyzacja na potrzeby przedstawienia
    danej historii w tv mniej lub bardziej może odbiegać od tego jak
    widzieli dane zdarzenie świadkowie. Ale to nie zmienia faktu, że byli
    świadkami czegoś niecodziennego. Moja ulubiona to ta o tym polskim
    szpiegu w kanadyjskich lasach, gdy "coś" wypaliło mu kratownicę na
    brzuchu :).

    --
    Marek