  • 11. Data: 2013-08-22 15:30:01
    Temat: Re: Przetwornica 13.8V na +43V i -43V
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Thursday, August 22, 2013, 3:16:04 PM, you wrote:

    > Całościowo, czy po prostu zmieniłbyś w nim jakiś szczegół?

    Za dużo pisania a jestem dzisiaj wykończony :(

    Ogólnie - dobry pomysł na wykrywanie przeciążenia ale dość istotne,
    podstawowe błędy w założeniach - przede wszystkim brak dławika
    wyjściowego i ograniczenia napięcia. Układ bazuje na przypadkowej
    indukcyjności rozproszenia a napięcie wyjściowe jest bezpośrednio
    zależne od wejściowego.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 12. Data: 2013-08-22 15:49:19
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

    > Za dużo pisania a jestem dzisiaj wykończony :(

    Nie spieszy mi się - nie musi być dziś :)

> [...]
    > wyjściowego i ograniczenia napięcia. Układ bazuje na przypadkowej
    > indukcyjności rozproszenia a napięcie wyjściowe jest bezpośrednio

    Dławik wyjściowy chyba zawsze można dodać? A co do ograniczenia napięcia,
    nie wystarczyłby jakiś feedback z wyjścia do wejścia dead time w TL494?

    --
    "zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"
    http://www.chmurka.net/

  • 13. Data: 2013-08-22 16:13:42
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Thursday, August 22, 2013, 3:49:19 PM, you wrote:

    > Nie spieszy mi się - nie musi być dziś :)

    Jutro też nie - odbieram syna z Okęcia. A potem się urlopuję (znaczy
    urlopuję się już od tygodnia, tylko jakoś wypocząć ani chwili nie daję
    radę) - chyba dopiero za tydzień dam radę coś spokojnie popisać...

    > Dławik wyjściowy chyba zawsze można dodać? A co do ograniczenia napięcia,
    > nie wystarczyłby jakiś feedback z wyjścia do wejścia dead time w TL494?

    Niby tak, ale to wszystko jest partaninka AKA barokowa rzeźba w g**nie
    :(

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 14. Data: 2013-08-22 17:26:01
    Od: Grzegorz Brzęczyszczykiewicz <g...@o...pl>

> [...]
    > wyjściowego i ograniczenia napięcia. Układ bazuje na przypadkowej
    > indukcyjności rozproszenia a napięcie wyjściowe jest bezpośrednio

    Zgoda co do dławika, ale czy dla wzmacniacza audio (szczególnie
    zasilanego z akumulatora) stabilność napięcia wyjściowego jest aż tak
    istotna ? Nawiasem mówiąc nie wyobrażam sobie w samochodzie dźwięku przy
    odkręceniu na full wzmacniacza o mocy 150W a o 250W już nie wspominam.
    Głuchota i głupota.
    Ponadto prąd pobierany z akumulatora przy mocy 150W i nawet 90%
    sprawności przetwornicy to ok 12 - 15 A. Na dłuższą metę typowy
    akumulator w samochodzie osobowym nie jest najlepszym źródłem energii do
    takich zastosowań.

    G.B.

  • 15. Data: 2013-08-22 22:45:19
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Grzegorz,

    Thursday, August 22, 2013, 5:26:01 PM, you wrote:

    > Zgoda co do dławika, ale czy dla wzmacniacza audio (szczególnie
    > zasilanego z akumulatora) stabilność napięcia wyjściowego jest aż tak
    > istotna ?

    Bardzo. Zakres zmian napięcia na wejściu jest bardzo duży. Do tego
    dochodzą wysokie i zmienne spadki napięcia na MOSFETach. W efekcie jak
    ustalisz przekładnię transformatora dla napięcia na wejściu 14.4V, to
    pod obciążeniem napięcie na wyjściu może spadać poniżej +/-30V. W
    efekcie brakuje mocy dla szczytów.

    > Nawiasem mówiąc nie wyobrażam sobie w samochodzie dźwięku przy
    > odkręceniu na full wzmacniacza o mocy 150W a o 250W już nie wspominam.

    Chyba mało wiesz o car audio...

    > Głuchota i głupota.

    250W dla subwoofera to nic groźnego.

    > Ponadto prąd pobierany z akumulatora przy mocy 150W i nawet 90%
    > sprawności przetwornicy to ok 12 - 15 A.

    Wydajność alternatora w byle Lanosie to 90A.

    > Na dłuższą metę typowy akumulator w samochodzie osobowym nie jest
    > najlepszym źródłem energii do takich zastosowań.

    Podczas jazdy - bez znaczenia.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 16. Data: 2013-08-23 19:47:45
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2013-08-22 11:50, Adam Wysocki pisze:
    > Wymyśliłem taki układ (masa odseparowana od masy
    > samochodu):
    >
    > http://www.chmurka.net/r/IMG_20130822_112158.jpg

    Obawiam się, że ta masa przy pierwszej lepszej okazji spowoduje zgon z
    powodu zwarcia -40V po podłączeniu jakiegoś źródła typu radio wbudowane

  • 17. Data: 2013-08-26 08:17:17
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

    > Jutro też nie - odbieram syna z Okęcia.

    No tak, czytałem na pms. Udało się bez problemu?

    > chyba dopiero za tydzień dam radę coś spokojnie popisać...

    Ja i tak na razie odkładam temat, bo mam większy problem :(
    http://forum.motocyklistow.pl/index.php/topic/163521
    -gsxr-1300-2000-r-sie-zalewa/

    Pytanie czy nie będzie działało...

  • 18. Data: 2013-08-26 09:35:27
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Monday, August 26, 2013, 8:17:17 AM, you wrote:

    > No tak, czytałem na pms. Udało się bez problemu?

    Bez problemów - Jerzu pomógł.

    [...]

    > Pytanie czy nie będzie działało...

    Będzie działało ale nie wiem, czy stabilnie.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 19. Data: 2013-08-26 10:15:52
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-08-22 15:01, Adam Wysocki pisze:
    > Układ prosty (oprócz tego, że zawiera jeden oczywisty błąd), ale dlaczego
    > miałby nie działać?
    Choćby dlatego, że minus samochodu jest prawie zwarty z -45v zasilania,
    czyli na masie wzmacniacza uzyskujesz +45v względem auta - jak
    podłączysz sygnał wejściowy (wraz z masą) do radia, to zrobisz zwarcie
    jednej połowy zasilania... W dodatku takie przełączane/dzielone
    pojemności - będą miały zdecydowanie zbyt niską sprawność i wydajność
    prądową, by zasilać wzmacniacz mocy.

    > Widziałem artykuł, który wrzucił Grzegorz, tam jest napisane, żeby po prostu
    > wyciągnąć rdzeń z zasilacza PC (byle był to rdzeń bez szczeliny)...
    Dużo prościej wziąć pierścień toroidalny i nawijać na nim co popadnie :)
    To metodą prób i błędów w końcu uzyskasz sensowne napięcie i sprawność.
    Nadal twierdzę że sg3525 jest do tego celu wręcz stworzone:
    http://www.electronica.mk/all_articles/Car_Audio_DC_
    DC/DC_DC_Converter_BUZ11/SMPS.html
    - jedynie tranzystorów bym dał więcej (równolegle), i nie BUZ11 tylko np
    IRFZ44n

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173