  • 31. Data: 2017-08-02 14:50:33
    Temat: Re: Przerabiał ktoś wiertarkę na aku litowe?
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Pawel "O'Pajak"" <o...@g...pl> wrote in message
    news:olsh0k$ggm$1$opajak@news.chmurka.net...
    > Tak, zrobilem taki swap za pomocą ogniw 18650. Działa OK. Do ładowania
    > oczywiście wyjmuje je i ładuję w osobnej ładowarce. Na tyle rzadko jej
    > używam, że nie jest to szczególnie upierdliwe.
    > Akumulatory NiCd we wkrętarkach są połączone szeregowo i tak ładowane. To
    > się nie może udać na dłuższą metę. No chyba, że jakieś super
    > wyselekcjonowane. Każdy z nich ma inną Rwewn. i inny jest spadek napięcia
    > na nim. W efekcie jak 1 padnie, to pozostałe dostają w d'.

    W jaki sposób dostają w de?

    > Ktoś tu opisywał prosty ruski sposób: przy każdym ogniwie
    > 2 diody szeregowo, co miało wymuszać te 1,4V spadku.
    > Genialnie proste.

    Wyjaśnij, proszę, jak to miałoby działać z tymi diodami?
    Mówisz o NiCd czy o litowej, po przeróbce? Bo litowe ma 3,7-4,2V...

  • 32. Data: 2017-08-02 16:55:34
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 02.08.2017 o 12:34, Uncle Pete pisze:

    > Opowiedz mi więcej o tym przepaleniu, proszę.
    Ja też przepalałem. Pierwszy padnięty aku rozmontowałem i stwierdziłem,
    że jest on zbudowany z dwóch blaszek przełożonych nasączoną bibułą (czy
    czymś podobnym). Całość była zwinięta w rulonik i zapakowana w obudowę.
    Zdarzały się miejsca, gdzie obie elektrody stykały się robiąc zwarcie.
    Moja metoda przepalania była nieco hadrcorowa, ale 100% skuteczna.
    Podłączałem felerny aku do dwóch przewodów zakończonych wtyczką i
    wtyczkę do gniazdka 220V (zabezpieczenie 20 A). Bezpieczniki "automaty"
    zwłoczne.
    Bezpiecznik oczywiście wywalało, ale aku odżywał, wymagał tylko
    naładowania. Niektóre tak reanimowałem wielokrotnie.
    Jacek

  • 33. Data: 2017-08-02 16:58:19
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 02.08.2017 o 12:00, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Jacek" napisał w wiadomości grup
    >
    > To pogratulowac, bo mialem tych pastylek kilka i one jednak po paru
    > latach popuszczaly elektrolit.
    > A moze to i moja wina przy ladowaniu.
    Bardzo podobne aku produkcji polskiej (chyba ZWOiB) też były niezłe ale
    popuszczały elektrolit, tak jak piszesz. Te z CCCP mam do dziś szczelne.
    Jacek

  • 34. Data: 2017-08-02 17:07:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Bardzo podobne aku produkcji polskiej (chyba ZWOiB) też były niezłe
    >ale popuszczały elektrolit, tak jak piszesz. Te z CCCP mam do dziś
    >szczelne.

    A moze i masz racje i polskie mialem ? Juz sobie nie przypomne.

    J.

  • 35. Data: 2017-08-02 17:54:34
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2017-08-02 o 11:02, J.F. pisze:
    > W olowiowym to ciekaw jestem - elektrolit zamienia sie w wode, a
    > woda kiepsko prad przewodzi, czy plyty sie pokrywaja jakas trwala
    > warstwa PbSO4, nie przewodzaca pradu (efekt zasiarczenia).

    Efekt zasiarczenia jest dość obszernie opisany w Wiki (.pl)

  • 36. Data: 2017-08-02 18:07:15
    Od: Marvin <n...@s...com>

    W dniu 2017-08-02 o 02:17, Pszemol pisze:
    > Dawno nie majsterkowałem z niczym ale przy okazji tego,
    > że zamontowałem sobie haka holowniczego do Passata
    > okazało się, że moja fajna wiertarka, z futerkiem 1/2"
    > i udarem, ma obie baterie akumulatorów NiCd całkowicie
    > kaput... Nie ładują się wcale.
    >
    > Czy ktoś przerabiał temat przełożenia tam ogniw litowych?
    >
    > Szkoda wiertarki (praktycznie nowej) wyrzucać a kupno
    > nowych NiCd przy mojej czestotliwości używania wiertarki
    > oznacza że wydam $40 za sztukę i znowu zniszczę je po
    > roku nieużywania...

    Ja przerobiłem już dawno.
    Dałem 3 sekcje po 3 ogniwa równolegle (wyciągniete z laptopów). W sumie
    9 x 18650. Plus 3 balancery, najprostsze (TL431 i tranzystor TIP coś tam).

    Ładuje każdą sekcję osobno z zasilacza 5 V w szereg z amperomierzem
    diodą krzemową i rezystorem 0,5R.

    Wiem że konstrukcja jest kulawa, ale 6 lat i działa.

    Marvin

  • 37. Data: 2017-08-02 19:45:11
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2017-08-02 02:17, Pszemol wrote:
    > Dawno nie majsterkowałem z niczym ale przy okazji tego,
    > że zamontowałem sobie haka holowniczego do Passata

    i dlatego cross na pms?

  • 38. Data: 2017-08-02 20:01:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Wiesiaczek" napisał w wiadomości grup
    >Nie wiem czy pomogę, ale w maszynce do strzyżenia też miałam zjawisko
    >"nie ładują się wcale".
    >Stało się jednak tak, że zostawiłem podłączoną do ładowania na kilka
    >dni i ładowanie ruszyło i od kilku miesięcy używam jej normalnie, tak
    >jak przed rozładowaniem.

    A byly tam NiCd czy Li-ion ?

    W li-ion jest tak, ze jak napiecie spadnie za bardzo, to
    zabezpieczenie sie wlacza i ladowarka/telefon nie chce ruszyc.
    Niektore uklady maja dodatkowy uklad ladowania malym pradem i potrafia
    wyjsc z tego stanu.

    Inne jakby nie.

    J.

  • 39. Data: 2017-08-02 20:16:17
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2017-08-02 o 09:24, sirapacz pisze:

    > no bez jaj - nic co miało nicd w sobie nie przezywało mi roku. Używasz
    > jej regularnie od 20 lat? czy piszesz, że działa bo na bez obciążenia
    > obróci dwa razy wrzecionem? :))

    Są baterie NiCd i są baterie NiCd.
    Tak w skrócie.
    Pakiety NiCd zrobione na ogniwach Sanyo do zestawów SRDA (łączność
    abonencka bezprzewodowa) pracowały bardzo długo, a zapasowe wyciągnięte
    z zapomnianego pudła po paru latach działały w najlepsze. Taki
    zapomniany pakiety zrobiony na rozmiarze R14 rozebrałem i ogniwa
    zapakowałem do wkrętarki TOYA 20.4V z udarem (marketówka, ale szkoda bo
    udar) - chodziły lepiej i dłużej jak nowe oryginalne.

    --
    Irokez

  • 40. Data: 2017-08-02 20:22:09
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2017-08-02 o 11:38, Uncle Pete pisze:

    > Moje doświadczenie wskazuje, że akumulatorki NiCD nie lubią ładowania
    > wysokim prądem i przeładowywania. Ładowarki dające 1-2A mało tego, że
    > ładują dużym prądem, to jeszcze nie zawsze potrafią w porę się wyłączyć.
    > Ugotowałem w ten sposób kilka NiCD i Eneloopów niby bardzo markową i
    > zachwalaną ładowarką. Sam ją chwaliłem do pory...

    Podobne wrażenia. Wiertarka udarowa AEG z ładowarką 30-minutową.
    Pierwszy pakiet padł po kilkunastu cyklach ładowania, drugi dogorywa.
    Wymieniłem ogniwa na NiMn. Ładowarka ładuje oba typy więc działa prawie
    ok (prawie, bo pod koniec cyklu akumulatory się gotują i ładowarka
    wyłącza ich ładowanie pod koniec)

    > Pod tym względem zdecydowanie bezpieczniejsze są prymitywne ładowarki
    > wielogodzinne. Aczkolwiek nie są wygodne.

    Nie do końca, nowe akumulatorki nie lubią za małych prądów. Zaczyna się
    podawanie minimalnych prądów ładowania. Zerkać do kart katalogowych.

    --
    Irokez