  • 11. Data: 2011-09-05 08:00:51
    Temat: Re: Przekrój rdzenia trafa toroidalnego a moc
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-09-05 09:28, Artur(m) pisze:

    > To można tych profesjonalistów (nie piszę o "audiofilach")
    > posłać w diabły z zachowaniami kupujących stare wzmacniacze,
    > konsolety, miksery, itp
    > Ostatnio czytałem o gościu który początkowo zbierał "stare graty"
    > hobbystycznie, ale gdy zauważył zalety "przewymiarowania"
    > zaczął na tym zarabiać.

    Nie sztuką jest nabijać się z audiofilizmu. Sztuką jest na tym zarabiać :>

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 12. Data: 2011-09-12 22:12:12
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Fri, 2 Sep 2011 15:41:19 +0200, RoMan Mandziejewicz
    <r...@p...pl> wrote:

    >Ale w czym problem? Wzór na moc obliczeniową transformatora jest
    >niezależy od kstaltu rdzenia i został wyprowadzony wiele lat temu. W
    >publikacjach mogą być różnice wynikające z różnych jednostek oraz
    >sposobu podawania sprawności. jednak ogólna zasada jest stała:
    >P~Qr*Qo*Bmax*f itd. czyli mamy prostą proporcjonalność wobec
    >wszystkich istotnych czynników.
    >Tu więcej:
    >http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic492683.html

    To że wzór formalnie jest OK to wiem, bo przecież to jest inaczej
    zapisane U*I, nic więcej. Problem jest tylko taki, że o ile nie masz
    wiarygodnych danych jaką przyjąć gęstość prądu i współczynnik
    wypełnienia okna to ten wzór w niczym ci nie pomoże, bo nie pomoże w
    odnalezieniu tych współczynników. Z mojego doświadczenia np.
    współczynniki z Łastowickiego całkowicie nie mają pokrycia z
    produkowanymi przez nas konstrukcjami, i to niezależnie od programu,
    który zastosowaliśmy do obliczeń.

    Dowodem, że ten wzór nie ma praktycznego znaczenia jeżeli nie masz
    praktycznej wiedzy, niech będzie to, że mogę dowolnie wybrać stosunek
    powierzchni uzwojenia do jego przekroju a tym samym radykalnie zmienić
    warunki chłodzenia a co za tym idzie wykonalność danej konstrukcji.

    Także, wbrew temu co mówisz:
    * nie ma jednoznacznej metody doboru rdzenia do oczekiwanej mocy;
    * dla tabel czy nomogramów dostępnych w necie warto znać założenia,
    przy których mają one sens;
    * ten problem może być mniej istotny przy wykorzystywaniu gotowych
    typoszeregów karkasów i pakietów gdyż tam sporą część roboty wykonali
    projektanci tych części aby to miało ręce i nogi.

    I tyle.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 13. Data: 2011-09-13 08:14:27
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Grzegorz,

    Tuesday, September 13, 2011, 12:12:12 AM, you wrote:

> [...]
    > wiarygodnych danych jaką przyjąć gęstość prądu i współczynnik
    > wypełnienia okna to ten wzór w niczym ci nie pomoże, bo nie pomoże w

    No bez żartów - gęstość prądu wynika z tego, jaki wzrost temperatury
    uznajemy za szkodliwy. Mniej niż 2.55A/mm^2 raczej się nie przyjmuje,
    więcej niż 5A/mm^2 również nie. A wypełnienie okna? Wystarczy spojrzeć
    na gotowe transformatory toroidalne, żeby zopbaczyć, że raczej im
    bliżej do 20 niż do 40%

> [...]
    > powierzchni uzwojenia do jego przekroju a tym samym radykalnie zmienić
    > warunki chłodzenia a co za tym idzie wykonalność danej konstrukcji.

    Ależ oczywiście, że podstawą jest praktyka. I - przede wszystkim -
    wiedza o zastosowaniu. Bo inaczej policzę transformator dla
    "prostownika" mającego ładować akumulator przez kilkanaście godzin a
    inaczej dla wzmacniacza mocy m.cz., gdzie średnia moc jest
    kilkakrotnie niższa od szczytowej.

    > Także, wbrew temu co mówisz:
    > * nie ma jednoznacznej metody doboru rdzenia do oczekiwanej mocy;

    Ale można policzyć moc obliczeniową danego rdzenia dla założonych
    warunków :)

    > * dla tabel czy nomogramów dostępnych w necie warto znać założenia,
    > przy których mają one sens;

    One zazwyczaj nie uwzględniają w ogóle rdzeni zwijanych :(

    > * ten problem może być mniej istotny przy wykorzystywaniu gotowych
    > typoszeregów karkasów i pakietów gdyż tam sporą część roboty wykonali
    > projektanci tych części aby to miało ręce i nogi.

    j.w.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl