  • 1. Data: 2011-09-02 08:41:53
    Temat: Dzielnik napięcia
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Czołem.

    Banalna sprawa: sygnał 0-10 V z przetwornika ciśnienia idzie na wejście
    0-2 V przetwornika A/C. Prawdopodobnie przetwornik A/C ma dużo więcej
    niż 10 MOm, ale nie wiem nic o dopuszczalnej obciążalności przetwornika
    ciśnienia; chyba 10 MOm będzie bezpieczne. Da się porachować prosty
    dzielnik napięcia i z czego to zrobić ? Pożądana jakaś tam stabilność,
    współczynnik podziału nie musi być dokładnie równy 0.2, załatwi to
    oprogramowanie.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2011-09-02 09:46:06
    Temat: Re: Dzielnik napięcia
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    W dniu 2011-09-02 10:41, PeJot pisze:
> [...]
    > dzielnik napięcia i z czego to zrobić ? Pożądana jakaś tam stabilność,
    > współczynnik podziału nie musi być dokładnie równy 0.2, załatwi to

    Dziadowsko:
    Jakieś wymagania co do stabilności temperaturowej? Jak nie ma to
    wystarczy nieomal jakikolwiek dzielnik. W standardzie 0-10V można
    pociągnąć spokojnie kilka mA. Impedancja ADC zawiera się od 50 Ohm do
    kilku GOhm. Kalkulator w rękę i działa.

    Amatorsko:
    Gotowy dzielnik rezystancyjny Vishay lub Maxim.

    Profesjonalnie:
    Specjalizowany wzmacniacz o wzmocnieniu 0.2V/V np. INA326

    K.

  • 3. Data: 2011-09-02 10:14:59
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-09-02 11:46, John Smith pisze:

    > Dziadowsko:
    > Jakieś wymagania co do stabilności temperaturowej?

    Bez szaleństw, temperatura pokojowa.

    > Jak nie ma to
    > wystarczy nieomal jakikolwiek dzielnik. W standardzie 0-10V można
    > pociągnąć spokojnie kilka mA.

    Dużo, ale to wygodne.

> [...]

    > Gotowy dzielnik rezystancyjny Vishay lub Maxim.
    >
    > Profesjonalnie:
    > Specjalizowany wzmacniacz o wzmocnieniu 0.2V/V np. INA326

    THX za wyjaśnienia, myślę że przy tej obciążalności źródła wystarczy
    zwykły dzielnik. Gdzieś mam w przydasiach rezystory precyzyjne z
    dzielników wejściowych multimetrów, powinny być stabilne temperaturowo.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2011-09-02 10:35:33
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    W dniu 2011-09-02 12:14, PeJot pisze:

> [...]
    > zwykły dzielnik. Gdzieś mam w przydasiach rezystory precyzyjne z
    > dzielników wejściowych multimetrów, powinny być stabilne temperaturowo.

    Przy dziadowskich rozwiązaniach trzeba uwzględnić samopodgrzewanie się
    rezystorów w dzielniku.
    Z zakresu ADC 0-2V wróżę, że masz SAR, a te zwykle mają kilkanaście kOhm
    na wejściu. Według mojej wiedzy, nie możesz polegać na tej impedancji
    jako na stałej. Czyli banalny problem wymaga rozważenia.
    Albo "lejesz na całość" i dajesz cokolwiek, ale wtedy to próbnik, a nie
    miernik.
    K.

  • 5. Data: 2011-09-02 11:22:08
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-09-02 12:35, John Smith pisze:

    > Przy dziadowskich rozwiązaniach trzeba uwzględnić samopodgrzewanie się
    > rezystorów w dzielniku.

    Przy 10 V i dzielniku 100 k/25k wychodzi 0.8 mW na 2 rezystory. To chyba
    niewiele.

    > Z zakresu ADC 0-2V wróżę, że masz SAR,

    Pod ręką mam 4 kanałowy ręczny wielofunkcyjny "kombajn" do pomiaru
    temperatury/100 innych/napięcia 0-2V i pasuje mi zrzucać do PC 3 kanały
    temperaturowe i 1 ciśnienia.

    > a te zwykle mają kilkanaście kOhm
    > na wejściu. Według mojej wiedzy, nie możesz polegać na tej impedancji
    > jako na stałej.

    W prostych DMM jest wygodnie, ta impedancja jest stała, 1 lub 10M.
    Tymczasem tu pomiary impedancji są OKDR rozbić, ale sądzę że jest dużo
    więcej jak 10M. Jeśli dzielnik będzie 100k/25k, zmiany rezystancji
    wejściowej przetwornika nie będą miały wielkiego znaczenia.

    > Czyli banalny problem wymaga rozważenia.
    > Albo "lejesz na całość" i dajesz cokolwiek, ale wtedy to próbnik, a nie
    > miernik.

    Paprobujem/uwidim. Nie mam jak symulować ciśnienia, dlatego sygnał 0-10V
    wezmę z kalibratora, który mam pod ręką. Jak będzie coś pływać na
    wyjściu, zacznę się zastanawiać nad czymś bardziej skomplikowanym.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 6. Data: 2011-09-02 12:02:00
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    > Przy 10 V i dzielniku 100 k/25k wychodzi 0.8 mW na 2 rezystory. To chyba
    > niewiele.
    Straty mocy w dzielniku 0.8mW, jest OK. Postaraj sie aby rezytory miały
    taką samą temperaturę.

    > Pod ręką mam 4 kanałowy ręczny wielofunkcyjny "kombajn" do pomiaru
    > temperatury/100 innych/napięcia 0-2V i pasuje mi zrzucać do PC 3 kanały
    > temperaturowe i 1 ciśnienia.

    A nie pisałeś, że już masz miernik, oby miał separację galwaniczną.
    Zadbaj aby nie było pętli masy.

> [...]
    > więcej jak 10M. Jeśli dzielnik będzie 100k/25k, zmiany rezystancji
    > wejściowej przetwornika nie będą miały wielkiego znaczenia.
    Też tak myślę.

    > Paprobujem/uwidim. Nie mam jak symulować ciśnienia, dlatego sygnał 0-10V
    > wezmę z kalibratora, który mam pod ręką. Jak będzie coś pływać na
    > wyjściu, zacznę się zastanawiać nad czymś bardziej skomplikowanym.
    Powodzenia.
    K.

  • 7. Data: 2011-09-02 12:08:41
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-09-02 14:02, John Smith pisze:

    > Powodzenia.

    Jeszcze raz dzięki za wyjaśnienia.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 8. Data: 2011-09-08 04:49:28
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-09-02 13:22, PeJot pisze:

    > Paprobujem/uwidim. Nie mam jak symulować ciśnienia, dlatego sygnał 0-10V
    > wezmę z kalibratora, który mam pod ręką. Jak będzie coś pływać na
    > wyjściu, zacznę się zastanawiać nad czymś bardziej skomplikowanym.

    No i pływa, ale nie z winy dzielnika tylko z winy dziadowskiego
    miernika. Ostatnia cyfra jest OKDR już na samym kalibratorze. Dotychczas
    nie używałem tego miernika jako woltomierza, pracował jako termometr.
    Sam dzielnik zrobiony na rezystorach, wydartych z jakiegoś złomowanego
    DMM pracuje stabilnie, nie jest wrażliwy na temperaturę. Będzie inny
    przetwornik a/c z zakresem 30V, nie ma potrzeby dzielenia napięcia.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 9. Data: 2011-09-20 23:17:36
    Od: "Feromon" <f...@w...pl>

    Użytkownik "PeJot" <P...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
    > "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest

    Uwielbiam Lema.
    Sprawa jest banalna.
    Praca dyplomowa czy zlecenie za pieniądze?

    Feromon

  • 10. Data: 2011-09-20 23:21:16
    Od: "Feromon" <f...@w...pl>

> [...]
    > wezmę z kalibratora, który mam pod ręką. Jak będzie coś pływać na wyjściu,
    > zacznę się zastanawiać nad czymś bardziej skomplikowanym.

    Jak kalibrator pływa, to idź sprzedawać do warzywniaka.

    Feromon