  • 1. Data: 2011-09-02 12:19:35
    Temat: Przekrój rdzenia trafa toroidalnego a moc
    Od: "wespa" <e...@g...pl>

    Witam. Czy ktoś wie jaki przekrój powinien mieć rdzeń do trafa toroidalnego
    o mocy pobieranej np 1kVA? Bo spotkałem się z opisami zupełnie różniącymi
    się. Jedyny pewnik to indukcja 1,4-1,6T. Jest nomogram do obliczania
    zwykłych traf. Tam niby wszystko się zgadza ,poza mocą. Pod koniec tej str.
    jest nomogram.
    http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:TTSKdq2XBF
    AJ:xlabs.pl/prog_pliki/Obliczenia_transformatorow_to
    roidalnych_kolowych_ei_zwijanych.pdf+nawin%C4%85%C4%
    87+transformator+pdf&hl=pl&gl=pl&pid=bl&srcid=ADGEES
    gvJYRZbBvmuLO7ArfAyn6ggc0mllo_4mE-zu2XKSqihyToul1Rku
    XsU2Q-2BBw4LMtZHhyY0XHkPprekuar9vl1vIuqRqlbJl25G9nPz
    8XXro4mCBHZzshK8_Q-ug4pg0qMj_Q&sig=AHIEtbRDM667DkeRI
    wA-3SvYtqA2oucRMQ

  • 2. Data: 2011-09-02 13:17:50
    Temat: Re: Przekrój rdzenia trafa toroidalnego a moc
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Fri, 2 Sep 2011 14:19:35 +0200, "wespa" <e...@g...pl> wrote:

> [...]
    uXsU2Q-2BBw4LMtZHhyY0XHkPprekuar9vl1vIuqRqlbJl25G9nP
    z8XXro4mCBHZzshK8_Q-u
    g4pg0qMj_Q&sig=AHIEtbRDM667DkeRIwA-3SvYtqA2oucRMQ

    Te przybliżone formułki do obliczania rdzeni EI są wyprowadzone przy
    całym stadzie założeń. W praktyce znaczy to tyle, że dostępne w handlu
    rdzenie EI mają zachowane określone proporcje wymiarowe wynikające z
    podobnych założeń i do nich z łatwością te wzory zastosujesz. W
    rdeniach toroidalnych nie ma zachowanych tych proporcji (ten sam
    przekrój uzyskasz przy rożnych kombinacjach wymiarowych)i powyższe
    uproszczone wzory są diabła warte.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 3. Data: 2011-09-02 13:41:19
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Grzegorz,

    Friday, September 2, 2011, 3:17:50 PM, you wrote:

> [...]
    > rdeniach toroidalnych nie ma zachowanych tych proporcji (ten sam
    > przekrój uzyskasz przy rożnych kombinacjach wymiarowych)i powyższe

    Ale w czym problem? Wzór na moc obliczeniową transformatora jest
    niezależy od kstaltu rdzenia i został wyprowadzony wiele lat temu. W
    publikacjach mogą być różnice wynikające z różnych jednostek oraz
    sposobu podawania sprawności. jednak ogólna zasada jest stała:
    P~Qr*Qo*Bmax*f itd. czyli mamy prostą proporcjonalność wobec
    wszystkich istotnych czynników.
    Tu więcej:

    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 4. Data: 2011-09-02 13:47:54
    Od: "wespa" <e...@g...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Krukowski" <r...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > rdeniach toroidalnych nie ma zachowanych tych proporcji (ten sam
    > przekrój uzyskasz przy rożnych kombinacjach wymiarowych)i powyższe

    Odpowiedź jest podobnajak na Elektrodzie, gdzie dużo ludzi ma z tym problem.
    Rdzenie toroidalne mają też zachowany pewien stosunek powierzchni rdzenia
    do średnicy, tzn większośc popularnych rdzeni. Indukcję rdzenia jestem w
    stanie zam zmierzyć z wystarczającą dokładnością jak dla mnie, ale problem z
    mocą pozostaje nadal. Po prostu, chcę zakupić sam rdzeń i samemu nawinąć, bo
    gotowe trafo kosztuje ok 800-900zł. ( 1,5kVA/1000V) w taniej firmie. Nie
    chcę też zakupić za dużego rdzenia ze wzgl na wymiary.

  • 5. Data: 2011-09-02 15:45:58
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Fri, 2 Sep 2011 15:47:54 +0200, "wespa" <e...@g...pl> wrote:

    Przykładowe rdzenie 1,5kVA:

    śr. zewnętrzna - śr. wewnętrzna - wysokość - induckja

    180 - 100 - 50 - 1,65
    174 - 100 - 70 - 1,73
    160 - 80 - 80 - 1,72

    Blacha C130-27 (Thyssen) :
    http://www.tkes.com/web2010/tkeswebcms.nsf/www/en_ve
    rgleichswerte_nach_Normen_C.html
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 6. Data: 2011-09-02 16:14:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 2 Sep 2011 15:41:19 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
> [...]
    > sposobu podawania sprawności. jednak ogólna zasada jest stała:
    > P~Qr*Qo*Bmax*f itd. czyli mamy prostą proporcjonalność wobec

    W odroznieniu od rdzeni EI, EE, CC - w toroidzie sie raczej nie wypelnia
    okna w calosci, a wrecz wypelnia je w mniejszosci.

    Oczywiscie mozesz powiedziec ze jest na to wspolczynnik .. ale jak sie
    zawsze bedzie dobieralo wspolczynnik wedle potrzeb, to dowolny wzor bedzie
    uzyteczny ;-)

    J.

  • 7. Data: 2011-09-02 16:40:44
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J.F.,

    Friday, September 2, 2011, 6:14:20 PM, you wrote:

    [...]

    > W odroznieniu od rdzeni EI, EE, CC - w toroidzie sie raczej nie wypelnia
    > okna w calosci, a wrecz wypelnia je w mniejszosci.

    Ale nie ma takiego przymusu.

    > Oczywiscie mozesz powiedziec ze jest na to wspolczynnik .. ale jak sie
    > zawsze bedzie dobieralo wspolczynnik wedle potrzeb, to dowolny wzor bedzie
    > uzyteczny ;-)

    Nie dowolny ale ten jest użyteczny - masz współczynnik wypełnienia
    okna. A to, że dla klasycznego transformatora wynosi on 0.4-0.5 a dla
    typowego toroida 0.15-0.3 to już kwestia wiedzy i praktyki.
    Nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś wypełnił całe okno. Ale wtedy
    będziesz musiał zmniejszyć gęstość prądu, żeby straty w miedzi nie
    zeżarły Ci za dużo. A to się po prostu nie opłaca - żelazo jest tańsze
    od miedzi.

    Co do dowolności - transformator może przenieść (niemal) dowolną moc,
    tylko zawsze pozostaje pytanie, jak długo...
    Nie na darmo Japończycy robili w sprzęcie audio mikroskopijne
    transformatorki a współczesny sprzęt estradowy ma zasilacze liczone na
    moc ciągłą równą 1/8 czy 1/4 mocy maksymalnej.
    To tylko u nas pokutuje od lat, że transformator sieciowy do
    wzmacniacza ma mieć dwukrotnie większą moc niż wzmacniacz.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 8. Data: 2011-09-02 16:48:44
    Od: Cezar <c...@B...pl>

> [...]
    > To tylko u nas pokutuje od lat, że transformator sieciowy do
    > wzmacniacza ma mieć dwukrotnie większą moc niż wzmacniacz.

    w tych wielokanalowych wzmacniaczach producenci stosuja jeszcze jeden
    myk. Podaja moc np 7x130W. Pmax=250W

    c.

  • 9. Data: 2011-09-02 21:27:15
    Od: "Tomi" <p...@n...pl>

    Użytkownik "wespa" <e...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    XsU2Q-2BBw4LMtZHhyY0XHkPprekuar9vl1vIuqRqlbJl25G9nPz
    8XXro4mCBHZzshK8_Q-ug4pg0qMj_Q&sig=AHIEtbRDM667DkeRI

    Proponuje założyć gęstość prądu i co za tym idzie grubość drutu, oraz ilość
    drutu jaka może zostać nawinięta na rdzeń. Pozostałe założenia tradycyjne.
    Tomi

  • 10. Data: 2011-09-05 07:28:27
    Od: "Artur\(m\)" <m...@i...pl>

> [...]
    > To tylko u nas pokutuje od lat, że transformator sieciowy do
    > wzmacniacza ma mieć dwukrotnie większą moc niż wzmacniacz.

    Do zestawu domowego istotnie nie ma potrzeby hołdować
    takiemu mitowi

    To można tych profesjonalistów (nie piszę o "audiofilach")
    posłać w diabły z zachowaniami kupujących stare wzmacniacze,
    konsolety, miksery, itp
    Ostatnio czytałem o gościu który początkowo zbierał "stare graty"
    hobbystycznie, ale gdy zauważył zalety "przewymiarowania"
    zaczął na tym zarabiać.

    Artur(m)

    ps.
    Zamierzam "przewymiarować trafo we wzmacniaczu basowym
    Będę wiedział, czy to mit, czy prawda.