  • 381. Data: 2011-11-03 12:41:41
    Temat: Re: Przeciwko w?asno?ci intelektualnej
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 03.11.2011 13:24, Paweł Kierski wrote:
    > I tak naprawdę o to mi chodzi od początku tego wątku - prawo może być
    > lepsze od obecnego. Lepsze - promujące rozwiązania, które dadzą
    > większości większe sumaryczne zyski. Oczywiście - niektórzy mogą na
    > takiej zmianie stracić i na pewno będą się opierać, żeby zachować
    > status quo.

    Obecna sytuacja najbardziej odpowiada lobby prawniczemu zajmującemu się
    tą problematyką. Im przepisy bardziej skomplikowane, trzeba bardziej
    grzebać w precedensach, przekopywać się przez tony akt tym więcej bierze
    za swoją pracę adwokat. Jeszcze niejasności w prawie i mamy raj prawniczy.

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 382. Data: 2011-11-03 14:15:42
    Od: Michal Kleczek <k...@p...onet.pl>

    On 2011-11-03 12:53, Andrzej Jarzabek wrote:

    > W rzeczywistości to nie jest aż takie skomplikowane, te dyklematy już
    > dawno rozwiązano (modulo pewne przypadki graniczne).

    Problem z prawami dotyczacymi IP teraz jest taki, ze tych "pewnych
    przypadkow granicznych" jest troche (znacznie) wiecej niz "w granicach
    bledu" - nie wydaje mi sie, ze problemy "zostaly juz dawno rozwiazane"
    (patrz np. www.vagla.pl).
    Gdyby tak bylo, to nie byloby tej (i wielu innych) dyskusji.

    > W przypadku metody liczenia ciepła kaloryferów, wzoru nie można
    > opatentować, ale metode jak najbardziej.

    W swojej ciemnocie nie widze roznicy pomiedzy "wzorem" a "metoda", a to
    dlatego ze w b. wielu praktycznych przypadkach "wzor" nie ma sensu bez
    zastosowania. Jesli mowimy o tym ze "wzor" to po prostu jakis ciag
    znakow to niemoznosc jego opatentowania nie ma zadnego znaczenia
    praktycznego.

    Podobnie jak - przy zapisie algorytmu w jezyku programowania odpowiednio
    wysokiego poziomu - rozroznienie pomiedzy "algorytmem" a "implementacja"
    tez jest trudne.

    > W związku z czym wzoru każdy
    > może soie używać do czego chce, z wyjątkiem metody opisanej w patencie
    > (np. liczenia ciepła kaloryferów, chociaż w rzeczywistości zapewne
    > taki patent nie ograniczałby się tylko do kaloryferów.
    >
    > Jak ktoś wymyśli inne, nie objęte patentem, patentowalne zastosowanie
    > tego samego wzoru, może je również opatentować.

    A jak pozmieniam literki we wzorze to powstanie nowy wzor, ktorego
    zastosowania poprzedni patent juz nie obejmuje?

    > Podobnie jest np. ze zjawiskami naturalnymi: nie da się ich
    > opatentować jako takich, ale da się opatentować ich zastosowanie w
    > urządzeniach lub procesach technologicznych.

    Na przyklad "zastosowanie wiatru generowanego z ust czlowieka to
    obnizania temperatury pokarmu"? :)

    > Wiesz, celem prawa nie jest stworzenie jakiegoś kompletnego opisu
    > rzeczywistości ani dopasowanie świata do jakichś definicji, tylko
    > regulacja życia społecznego przez eliminację pewnych zachowań uznanych
    > za niepożądane i promocję innych, uznanych za pożyteczne.

    Z ktorym moim stwierdzeniem dyskutujesz?

    > W tym sensie
    > amerykański system patentowy nie poniósł przecież porażki - gospodarkę
    > mają w końcu bardzo innowacyjną i tworzą wiele rzeczywistych
    > wynalazków, nie tylko metodę ganiania kota laserem.

    Pytanie, czy nie blokuja powstawania znacznie wiekszej ilosci wynalazkow
    poprzez to, ze maja taki a nie inny system patentowy.
    Moim zdaniem taki jaki on jest w tej chwili prowadzi (w IT _juz_
    doprowadzil) do oligopolizacji rynku (vide sprawa Oracle-Google -
    zauwaz, ze jedyna metoda obrony przez Google bylo zakupienie Motoroli -
    ale pojawienie sie "garazowej" firmy ktora wymyslilaby Androida jest w
    praktyce niemozliwe).

    --
    Michal

  • 383. Data: 2011-11-03 17:59:07
    Od: Adam Przybyla <a...@r...pl>

    Andrzej Jarzabek <a...@g...com> wrote:

    > W sumie sam fakt, że ludzie rzucają jakieś oskarżenia, nie świadczy,
    > że coś się faktycznie stało. Nie znam książek Smolarskiego więce nie
    > mam za bardzo zdania w tym temacie, ale co to niby za plagiat z
    > Dickiem i Lemem?
    ... zasysal pomysly, bez plagiatowani acalosci. Z powazaniem
    Adam Przybyla

  • 384. Data: 2011-11-03 22:15:25
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 03/11/2011 17:59, Adam Przybyla wrote:

    > ... zasysal pomysly, bez plagiatowani acalosci. Z powazaniem
    > Adam Przybyla

    Kto niby?

  • 385. Data: 2011-11-03 23:00:20
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 03/11/2011 14:15, Michal Kleczek wrote:

    > Problem z prawami dotyczacymi IP teraz jest taki, ze tych "pewnych
    > przypadkow granicznych" jest troche (znacznie) wiecej niz "w granicach
    > bledu"

    Z każdym prawem jest taki problem. Dlatego istnieją tzw. sądy.

    > - nie wydaje mi sie, ze problemy "zostaly juz dawno rozwiazane"

    Ten akurat, o którym była mowa, to jednak został rozwiązany.

> [...]
    > zastosowania. Jesli mowimy o tym ze "wzor" to po prostu jakis ciag
    > znakow to niemoznosc jego opatentowania nie ma zadnego znaczenia

    Nie chodzi o zbiór znaków. Nie można opatentować wzorów, które coś
    znaczą. Patentować można tylko praktyczne zastosowania.

    > Podobnie jak - przy zapisie algorytmu w jezyku programowania odpowiednio
    > wysokiego poziomu - rozroznienie pomiedzy "algorytmem" a "implementacja"
    > tez jest trudne.

    Program może być chroniony patentem również dopiero wtedy, kiedy ma
    praktyczne zastosowanie. Sam zapis algorytmu w "języku odpowiednio
    wysokiego poziomu" nie podlega ochronie, dopóki w programie nie ma też
    części integrujących wyki działania algorytmu z jego zastosowaniem.

    > A jak pozmieniam literki we wzorze to powstanie nowy wzor, ktorego
    > zastosowania poprzedni patent juz nie obejmuje?

    Obejmuje. Literki nie mają znaczenia. Znaczenie ma to, czy proces lub
    maszyna działają zgodnie z tym, co jest opisane w patencie.

    > Na przyklad "zastosowanie wiatru generowanego z ust czlowieka to
    > obnizania temperatury pokarmu"? :)

    Na przykład to jest niepatentowalne z tylu względów, że nawet nie chce
    mi się ich wymieniać.

    > Pytanie, czy nie blokuja powstawania znacznie wiekszej ilosci wynalazkow
    > poprzez to, ze maja taki a nie inny system patentowy.

    Pytanie jaka by była podstawa do stwierdzenia czegoś takiego.

    > Moim zdaniem taki jaki on jest w tej chwili prowadzi (w IT _juz_
    > doprowadzil) do oligopolizacji rynku (vide sprawa Oracle-Google -
    > zauwaz, ze jedyna metoda obrony przez Google bylo zakupienie Motoroli -

    Przecież to bzdura. Poczytaj sobie coś o tej sprawie, to będziesz
    wiedział, w jaki sposób Google się broni - np. jak udało im się oddalić
    prawie wszystkie zarzuty o naruszenie patentów.

    > ale pojawienie sie "garazowej" firmy ktora wymyslilaby Androida jest w
    > praktyce niemozliwe).

    Przecież Google było garażową firmą do 1999 roku. Oczywiście garażowe
    firmy wymyślają różne rzeczy, ale między wymyśleniem a zrobieniem są
    miliony dolarów kosztów developmentu. Z drugiej strony główny "pomysł"
    Androida opiera się na tym, że ma odpowiednie wsparcie od dużej firmy.
    System operacyjny do telefonów komórkowych wspierany przez małą firmę
    nie ma sensu, kompletnie niezależnie od spraw patentowych: po prostu
    producenci telefonów nie mieliby żadnego powodu, żeby się w to
    angażować. W przypadku Androida to, co dawało mu szansę na sukces to to,
    że można było domniemywać, że Google będzie w niego pompować miliony
    dolarów dopóki on tego sukcesu nie odniesie. A i tak zobacz, jak powolna
    była adopcja.

  • 386. Data: 2011-11-03 23:02:49
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 03/11/2011 12:41, b...@n...pl wrote:

> [...]
    > za swoją pracę adwokat. Jeszcze niejasności w prawie i mamy raj prawniczy.

    No więc jak twoim zdaniem zmienia sytuację America Invents Act? Czy
    wprowadzenie tej ustawy sprzyja lobby prawniczemu bardziej niż sytuacja
    sprzed niej, czy na odwrót?

  • 387. Data: 2011-11-03 23:09:17
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 03/11/2011 12:28, Paweł Kierski wrote:

    > Razy ileś dziesiątków tysięcy kolejnych przeglądów bazy, bo coś
    > wymyśliłem, ale teraz muszę sprawdzić, czy jakiś troll już tego (lub
    > czegoś jeszcze bardziej ogólnego) nie opatentował.

    Przecież nikt nie przegląda _wszystkich_ patentów.

    > 1/1000000 też jest być może w granicach błędu. Pozwólmy zatem sikać do
    > basenu.

    Przecież nikt nie "pozwala" na zarejestowanie takiego patentu. Chodzi
    raczej o propozycjęę w stylu "ktoś kiedyś nasikał do basenu, więc
    cewnikujmy wszystkich, którzy by się chcieli wykąpać."

  • 388. Data: 2011-11-03 23:15:50
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 03/11/2011 12:24, Paweł Kierski wrote:

    > Za to postawię inną: gospodarkę mogliby mieć jeszcze bardziej
    > innowacyjną, gdyby mieli nieco lepszy system patentowy.

    To jest niewątpliwie prawdą, ale określenie jaki właściwie ten system
    miałby być nie jest trywialne.

    Na polski system to nie ma w ogóle co patrzeć, bo w Polsce prawie nikt
    liczący się patentów nie zgłasza, a jak jeszcze zgłaszał, to były to w
    ogromnej większości wynalazki wynalezione i wcześniej zgłoszone w innych
    krajach. Myślę, że gdyby Urząd Patentowy RP musiał rozpatrzyć choćby
    ćwierć tej ilości wynalazków per capita co w Stanach, to ten system
    pierdyknąłby bardzo szybko.

> [...]
    > większości większe sumaryczne zyski. Oczywiście - niektórzy mogą na
    > takiej zmianie stracić i na pewno będą się opierać, żeby zachować

    No popatrz: a w USA wprowadzono właśnie duże zmiany w prawie patentowym.

  • 389. Data: 2011-11-03 23:41:11
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 03/11/2011 12:14, Paweł Kierski wrote:

    > Diabeł tkwi w szczegółach - co to jest "tak dalej"? Mamy pewne
    > continuum: od kolejności liter, do "meta-opowieści" w stylu
    > "Kalkulatora dreszczowców SF" Lema:
    > http://www.stopklatka.pl/artykuly/artykul.asp?wi=546
    62

    > Gdzie powinna być granica ochrony? Czy może czas ochrony powinien być
    > zależny od stopnia szczegółowości? Może jeszcze jakoś inaczej?

    Jest cała doktryna prawa autorskiego, trochę tego dużo, żeby tłumaczyć
    na grupie. Ogólnie jest tak, że wprowadza się rozdział na 'idee' i
    'sposoby wyrażania'. Ochronie podlegają tylko sposoby wyrażania, idee
    nie są chronione. Co więcej, brak ochrony idei ma prymat nad ochroną
    sposobów wyrażania - jeśli uznaje się, że ochrona pewnych sposobów
    wyrażania efektywnie chroniła by również ideę, to te sposoby wyrażania
    nie podlegają w tym względzie ochronie - w Stanach nazywa się to merger
    doctrine.

    Elementy agtunków na ten przykład uważane są za idee, a nie sposoby
    wyrażania. Ogólnie sprawa jest dosyć skomplikowana, duże znaczenie ma
    to, co jest przyjętą praktyką - np. prawo do parodii czy cytatu.

    Ogólnie możnaby na ten temat napisać książkę; co więcej - takie książki
    napisano, jak cię to aż tak w szczegółach interesuje, to powinieneś
    sobie jakąś poczytać.

  • 390. Data: 2011-11-04 05:37:07
    Od: Edek <e...@g...com>

    On 11/04/2011 12:15 AM, Andrzej Jarzabek wrote:
    > On 03/11/2011 12:24, Paweł Kierski wrote:
    [...]
    > No popatrz: a w USA wprowadzono właśnie duże zmiany w prawie patentowym.

    Ogólnie się nie udzielam w tej dyskusji, ale raczej minimalne zmiany
    okraszone gadką "no tak, wiemy, spróbujemy podnieść jakość patentów".

    Jakie są te "duże zmiany"?

    Edek