  • 291. Data: 2011-10-31 14:20:50
    Temat: Re: Przeciwko w?asno?ci intelektualnej
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 31/10/2011 09:12, Mariusz Kruk wrote:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done< "Andrzej Jarzabek"
    >
    > Ale zdajesz sobie sprawę, że "chce", a "jest gotów zapłacić za", to dwie
    > różne rzeczy?

    Tak. Ale też chcieć można różnych rzeczy bardziej lub mniej, a to, że
    ktoś jest skłonny za coś zapłacić oznacza, że chce tego bardziej, niż
    czegoś, za co skłonny zapłacić nie jest.

    > Że co? Skoro ktoś jest gotów zapłacić, niech płaci. Nikt mu nie broni.
    > Nawet bez ochrony.

    Bez ochrony nie ma tego dzieła za które chciałby zapłacić.

    > A... piszesz o produkcji "dzieł" pokroju "kolejny thriller o dzielnym
    > agencie ratującym świat przed zagładą"? Trzeba było tak od razu.

    Nie wiem, co to za typ.

    Zawodowym pisarzem, utrzymującym siebie i rodzinę z pisania książek był
    na przykład Stanisław Lem.

    > Bo jakoś mimo kiepskiego czytelnictwa w Polsce, ludzie książki piszą.
    > A żyć się z tego nie da. Czyli najwyraźniej jakoś godzą to z "day job".
    > (nie żebym uważał to za idealną sytuację, ale da się).

    Po pierwsze i owszem, książek się pisze niewiele. Po drugie niektórzy
    jednak z tego żyją. W końcu nawet ci, którzy mają również inne źródła
    utrzymania, są w stanie wybierać sobie prace, w których zarabiają
    niewiele, ale za to mają dużo wolnego czasu - dzięki temu, że mogą
    liczyć na to, że na pisaniu książek sobie dorobią.

    Poza tym są oczywiście ludzie albo w sytuacji, w której mogą sobie
    pozwolić na poświęcenie tego czasu i nadal utrzymywać się na przyzwoitym
    poziomie; są tacy, którzy są skłonni żyć bardzo ascetycznie żeby tylko
    realizować swoją pasję pisarską (w tym - zrezygnować z rodziny albo
    narazić rodzinę na cierpienia), jak również tacy, którzy są tytanami
    pracy i są w stanie pracować 15 godzin dziennie (być może znowu kosztem
    nie posiadania lub zaniedbania rodziny).

    Ale tak samo jak wśród innych ludzi, tak wśród tych, któzy mają taki lub
    inny talent literacki, większość nie jest skłonna do takich poświęceń.
    Te wszystkie wybitna powieści (jakkolwiek by tego nie definiować) pisane
    przez tych pisarzy, nie powstałyby nigdy, gdyby nie prawo autorskie.

    > Rzeco? Autor pisząc książkę dokonuje inwestycji. Z pewnym ryzykiem - tym
    > mniejszym im wyższą ma pozycję na rynku. Zupełnie tak samo, jak
    > człowiek, który zakłada jakikolwiek inny biznes.

    No więc właśnie jest to inwestycja, jeśli można na tym zarobić. Obecnie
    zarabianie jest realizowane tak, że pisarz sprzedaje prawa autorskie
    (rzadziej - eksploatuje na własną rękę). Jeśli nie ma prawa autorskiego,
    to to nie jest ani inwestycja, ani ryzyko, tylko hobby.

    > Ach, zapomniałem, ty chciałeś ochrony modelu biznesowego pisania
    > książek. Tylko kto ma je kupić? Założysz kolejny Państwowy Instytut
    > Dofinansowania Szmir?

    Znudziło mi się. Spytam prosto: naprawdę jesteś taki głupi, że ci się
    wydaje, że "prawo autorskie" polega na istnieniu "Państwowego Instytutu
    Dofinansowania Szmiry"? Naprawdę z tego, co napisałem, wyczytałeś, że
    proponuję założenie takiego instytutu? Naprawdę ci się wydaje, że w
    obecnym stanie rzeczy wydawnictwa nie istnieją, bo nie ma Państwowego
    Instytutu?

    > Korekta jednej książki natomiast wcale nie kosztuje kilkudziesięciu
    > tysięcy.

    Korekta? Czy tobie się wydaje, że redaktor robi korektę?

    > Kurczę, dla większości ludzi niemożliwym do poniesienia jest koszt
    > "teraz będę oszczędzał przez dwa lata, żeby potem móc wyjechać na pół
    > roku na wyprawę rowerową do Azji". I co z tego?

    I to z tego, że jak bardzo niewiele osób pojedzie na wyprawę rowerową do
    Azji, to nikomu się krzywda nie stanie, a jak powstanie bardzo mało
    powieści, to będzie to strata dla bardzo wielu ludzi - zwłaszcza, jeśli
    powstanie również bardzo mało filmów, seriali, nagrań muzycznych,
    komiksów itd. itd.

    > News at eleven - wszelki biznes jest ryzykowny.

    Nie rozumiesz chyba pojęcia "ryzykowny". Ryzykowny biznes to taki, gdzie
    jest prawdopodobieństwo zysku. Ogólnie, pieniądze opłaca się wyłożyć
    wtedy, kiedy wartość oczekiwana zysku jest większy od kosztów

    (Mam nadzieję, że nie muszę tłumaczyć, co to znaczy "wartość oczekiwana").

    > Ogromna większość ludzi akurat po prostu funkcjonuje w zastanej
    > rzeczywistości, na którą ma znikomy wpływ.
    > To trochę jak z systemem podatkowym - "wszyscy" uważają, że podatki są
    > za wysokie i kasa z nich jest w dużej mierze marnotrawiona, ale nie ma
    > praktycznej możliwośći zebrać ludzi i radykalnie to wszystko uprościć.

    Tak się wydaje młodocianym korwinistom. Większość dorosłych ludzi zdaje
    sobie sprawy, że jak podatki będą "niższe", to oni akurat na tym stracą.

    > Zła argumentacja - to nie, że ludzie "nie chcą" w sensie negatywnym. Oni
    > "chcą" w sensie "nie przeszkadza im to, zwłaszcza kiedy nie znają
    > alternatywy, a dodatkowo wydaje im się, że nie muszą za to płacić".

    Alternatywa jest taka, że zamiast rozrywki, przy której przyjemnie
    spędzają czas, a która tobie osobiście się nie podoba, będą mieli tylko
    coś, na co teraz by nawet nie spojrzeli.

  • 292. Data: 2011-10-31 14:21:22
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Wojciech "Spook" Sura"
    >Czas dopuścić do siebie fakt, że używanie oprogramowania podlega pod
    >świadczenie usługi, a nie pod sprzedaż produktu.

    "używanie" jest "świadczeniem"? Fajnie.

    >Im wcześniej to zrobisz,
    >tym lepiej.

    No, bo przecież kiedy używam oprogramowania, tysiące biednych hindusów
    siedza w moim komputerze i przetwarzają moje dane.

    --
    \------------------------/
    | K...@e...eu.org |

  • 293. Data: 2011-10-31 14:27:39
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Andrzej Jarzabek"
    >Na CD?

    Na przykład na telefon, do słuchania w autobusie.

    --
    \------------------------/
    | K...@e...eu.org |

  • 294. Data: 2011-10-31 14:32:07
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "b...@n...pl"
    tml
    >Zdajesz sobie sprawę ile jest praw niematerialnych? Prawo autorskie to
    >tylko fragment.

    Serio, serio?

    >Akurat fonty mogą być chronione również na podstawie
    >prawa autorskiego, jako utwór graficzny.

    Fonty w sensie kroju pisma - oczywiście. Jeśli np. masz je bitmapowe.

    >Jeśli Ci się wydaje, że
    >stworzenie kroju pisma jest proste, to masz rację, wydaje Ci się.

    Ktoś to napisał?

    >Czcionka może być też chroniona jako baza danych.

    Czcionka? Raczej nie. To taki stempelek metalowy.
    A font? Podasz przykład? Bo chwilowo nie przychodzi mi do głowy.

    >Prawo autorskie jest potrzebne, pozostaje tylko zawsze pytanie o jego
    >zakres.

    Po raz kolejny - ja nie neguję tego, że prawo autorskie jest w ogóle
    zbędne. Ja tylko wykazuję gdzie obecne praw ma dziury, a równocześnie
    pokazuję gdzie są dziury w rozumowaniu kolegi.

    >Można tak długo wymieniać. Obecny system nie jest idealny,

    O właśnie!

    >ale nie można
    >odrzucać prawa autorskiego i ochrony praw materialnych jako takich.

    Ale nie należy też "poprawiać" go tylko poprzez ograniczanie praw
    konsumenta.

    --
    \------------------------/
    | K...@e...eu.org |

  • 295. Data: 2011-10-31 14:36:55
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Andrzej Jarzabek"
    >To znaczy co się komu wydaje? Mi się nic w tym temacie nie wydaje,
    >gdybym miał przedsiębiorstwo, którego działanie by od tego zależało, to
    >bym spytał prawnika.

    Zaraz, to nie tobie się wydawało, że PS to są obrazki?
    Może uzgodnij w takim razie sam ze sobą co piszesz.

    tml
    >W jakim sensie "obrazki"?

    W sensie dzieł graficznych.

    >Również - w razie czego to nie jest tak, że jesteś przestępcą i idziesz
    >do więzienia albo musisz płacić znaczne odszkodowania z powodu trzymania
    >wielu backupów fontów.

    Bo ty tak mówisz?

    >Bo to są te same fonty za każdym razem.

    Znowu wypowiadasz się o czymś, na czym się zupełnie nie znasz. Spróbuj
    "nie mieć potrzeby backupowania wiele razy" tego samego pliku przy
    strategii "pełna co tydzień + różnicowe codziennie" z retencją
    trzytygodniową.

    >A ty twierdzisz, że powinno stawiać czoła problemom nieznanym ani z nim,
    >ani bez niego.

    Oczywiście. Bo przecież nikt nie robi backupów. Na przykład.

    --
    \------------------------/
    | K...@e...eu.org |

  • 296. Data: 2011-10-31 14:48:54
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 31/10/2011 09:20, Mariusz Kruk wrote:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done< "Andrzej Jarzabek"
    >
    > Czyż to nie jest urocze?
    > "Sprzedaliśmy ci po prostu krążek poliwęglanowy. To, że tam było
    > nagranie to właściwie przypadek, bo przecież nie to było istotą
    > transakcji. Przecież chciałeś kupić ten krążek, bo taki ładny, okrągły
    > jest. A jak już na nim coś jest nagrane, to sobie słuchaj. Ale przecież
    > ty kupiłeś tylko krążek."

    No właśnie przecież o to chodzi, że kupiłeś nie tylko "po prostu
    krążek", tylko egzemplarz dzieła. Co ci daje różne prawa - ale akurat
    nie prawo do dostania drugiego egzemplarza.

    > Ale na logice w szkole spałeś, prawda? "To, że są dwie kopie, nie
    > znaczy, że następuje kopiowanie" - a co następuje? Niepokalane poczęcie?

    Jak to w prawie - zależy od konktekstu. Nie wypowiadam się tutaj
    autorytatywnie, ale może tak być, że jeden RAID nie działa jako "dwie
    kopie". Sędzia może powiedzieć, że dopóki używasz go jako jednego dysku,
    to fakt, że każdy bit jest zapisany fizycznie na dwóch nośnikach nie ma
    znaczenia. W prawie takie technikalia nie są decydujące, ma znaczenie
    czy coś działa jak X, czy jak Y, jakie były intencjee, jakie są
    praktyczne konsekwencje, jaka jest powszechna praktyka, jaka była
    intencja prawodawcy (to jest bardzo istotne) i tak dalej.

    > I to też jest OK, według ciebie?

    Nie jest OK. Na szczęście nikt tego nie ściga.

    > ...a wyszło, jak wyszło.

    I co, ktoś kiedyś został postawiony za to przed sądem?

  • 297. Data: 2011-10-31 14:53:16
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 31/10/2011 12:56, Adam Przybyla wrote:

    > ... co znaczy, jesli moze zarabiac? Kazdy "moze zarabiac" jesli
    > ustawodawca tak zrobi? Nie rozumiesz tego? Z powazaniem

    Kompletnie nie rozumiem, o co ci chodzi. Może i tak jest, jak mówisz, co
    nie zmienia faktu, że być może ten koleś od płukania kaloryferów może
    zarabiać w proponowanej sytuacji, ale pisarz nie może.

  • 298. Data: 2011-10-31 14:55:23
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

> [...]
    >ktoś jest skłonny za coś zapłacić oznacza, że chce tego bardziej, niż
    >czegoś, za co skłonny zapłacić nie jest.

    Brawo.

    >Bez ochrony nie ma tego dzieła za które chciałby zapłacić.

    Mocno niekoniecznie. Gdyby była potrzeba, ktoś by ją zaspokoił.

    >Nie wiem, co to za typ.
    >
    >Zawodowym pisarzem, utrzymującym siebie i rodzinę z pisania książek był
    >na przykład Stanisław Lem.

    Cholera, przecież Lemów mamy na pęczki. Swoją drogą, Lem pisał w czasach
    cokolwiek nierynkowych.

> [...]
    >niewiele, ale za to mają dużo wolnego czasu - dzięki temu, że mogą
    >liczyć na to, że na pisaniu książek sobie dorobią.

    Ale znasz jakichś pisarzy? Poza bardzo nielicznymi wyjątkami, na pisaniu
    książek się nie zarabia. Podobnie jak np. na muzyce.

    >No więc właśnie jest to inwestycja, jeśli można na tym zarobić.

    Ależ oczywiście, że można. Ktoś mu broni sprzedać książkę wydawnictwu?
    Albo wręcz otworzyć własne?

    >Obecnie
    >zarabianie jest realizowane tak, że pisarz sprzedaje prawa autorskie
    >(rzadziej - eksploatuje na własną rękę).

    Wiesz, kiedyś "obecnie" jeździło się po mieście tramwajem konnym.
    "Obecność" się zmienia.

    >Jeśli nie ma prawa autorskiego,
    >to to nie jest ani inwestycja, ani ryzyko, tylko hobby.

    Kwestia po prostu stopnia ryzyka.

    >Znudziło mi się. Spytam prosto: naprawdę jesteś taki głupi, że ci się
    >wydaje, że "prawo autorskie" polega na istnieniu "Państwowego Instytutu
    >Dofinansowania Szmiry"?

    Naprawdę jesteś taki głupi, że wciąż nie zrozumiałeś, że ja po prostu
    atakuję twoje argumenty? W szczególności "ochronę modelu biznesowego
    pisania książek"? Czym jest prawo autorskie, tym jest. Twoja "ochrona
    pisania książek" zaraz sprowadzi się do przymusu ich kupowania.

> [...]
    >proponuję założenie takiego instytutu? Naprawdę ci się wydaje, że w
    >obecnym stanie rzeczy wydawnictwa nie istnieją, bo nie ma Państwowego

    Naprawdę coś takiego wyczytałeś z tego, co napisałem? Szacun.

    >Korekta? Czy tobie się wydaje, że redaktor robi korektę?

    OK, złe słowo w sensie formalnym - owszem. Redakcja też wcale tyle nie
    kosztuje.

    >I to z tego, że jak bardzo niewiele osób pojedzie na wyprawę rowerową do
    >Azji, to nikomu się krzywda nie stanie, a jak powstanie bardzo mało
    >powieści, to będzie to strata dla bardzo wielu ludzi

    Po pierwsze - nie wykazałeś wciąż prawdziwości poprzednika implikacji.
    Po drugie - wcale nie jest też powiedziane, że następnik jest prawdziwy.

    >Nie rozumiesz chyba pojęcia "ryzykowny". Ryzykowny biznes to taki, gdzie
    >jest prawdopodobieństwo zysku. Ogólnie, pieniądze opłaca się wyłożyć
    >wtedy, kiedy wartość oczekiwana zysku jest większy od kosztów

    News at twelve - w warunkach rzeczywistych nie znasz wartości
    oczekiwanej.
    News at thirteen - nie każdy biznes musi być zyskowny.

    >Tak się wydaje młodocianym korwinistom. Większość dorosłych ludzi zdaje
    >sobie sprawy, że jak podatki będą "niższe", to oni akurat na tym stracą.

    Serio, serio? To chyba w twoim matriksie.
    W szczególności (pomijając nawet już irracjonalne oczekiwania społeczne
    i inne aberracje) radzę zapoznać się z koncepcją krzywej Laffera.

    >Alternatywa jest taka, że zamiast rozrywki, przy której przyjemnie
    >spędzają czas, a która tobie osobiście się nie podoba, będą mieli tylko
    >coś, na co teraz by nawet nie spojrzeli.

    No popatrz. Zupełnie jak z zakazem narkotyków.

    --
    \------------------------/
    | K...@e...eu.org |

  • 299. Data: 2011-10-31 14:57:43
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 31/10/2011 13:11, Wojciech "Spook" Sura wrote:

    > Ale jeśli biznes polegający na płaceniu autorowi za pisanie książek może
    > zarabiać, to już nie chroni?

    Inaczej: jeśli przy danym stanie prawnym biznes Zenka (i tak dalej dla
    każdego innego Zenka) może, owszem, zarobić płucząc kaloryfery, ale
    więcej zarobi nie płucząc kaloryferów, to prawo nie chroni modelu
    biznesu, który płucze kaloryfery.

    Tak samo z wydawcami: bez prawa autorskiego wydawnictwo teoretycznie
    może zarabiać i płacić autorom, ale lepiej zarobi nie płacąc autorom.

  • 300. Data: 2011-10-31 15:01:55
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

> [...]
    >krążek", tylko egzemplarz dzieła. Co ci daje różne prawa - ale akurat
    >nie prawo do dostania drugiego egzemplarza.

    Piękne. Jeśli mówimy o płycie i ewentualnym nowym egzemplarzu,
    dowiadujemy się, że to _egzemplarz_ dzieła. Jeśli mówimy o DRM-ie
    i niemożności przenoszenia egzemplarza, który w końcu przecież kupiliśmy,
    dowiadujemy się, że to egzemplarz _dzieła_.
    Hipokryzja na maksa.

> [...]
    >kopie". Sędzia może powiedzieć, że dopóki używasz go jako jednego dysku,
    >to fakt, że każdy bit jest zapisany fizycznie na dwóch nośnikach nie ma

    No. A jak już wyjmę jeden dysk z macierzy i odłożę na półkę?

    >Nie jest OK. Na szczęście nikt tego nie ściga.

    Dopóki nie zacznie.

    >I co, ktoś kiedyś został postawiony za to przed sądem?

    A co to zmienia w sensie samego prawa? Jak widzimy np. po zastawionych
    samochodami chodnikach polskich miast prawo, a jego stosowanie to dwie
    różne rzeczy. Tyle, że łatwiej zacząć stosować istniejące prawo niż
    nieistniejące.

    --
    | K...@e...eu.org |