  • 101. Data: 2011-10-18 14:01:07
    Temat: Re: Przeciwko w?asno?ci intelektualnej
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 18.10.2011 14:48, Mariusz Kruk wrote:

    > Zaraz, to nie Ty byłeś tu za bronieniem modelu biznesowego wydawcy?

    Problem w prawach autorskich, własności intelektualnej jest taki, że te
    prawa coraz mniej chronią twórcę, a coraz bardziej wydawcę, a
    szczególnie wielkie wydawnictwa. Na tym żeruje jeszcze kupa sępów dla
    niepoznaki nazywająca się stowarzyszeniami twórców.
    ZAIKS i inne szaleją, ale nadal nie poprawiono ustawy o prawach
    autorskich. Trybunał Konstytucyjny zawiesił art. dotyczący ustalania
    stawek minimalnych. Te stawki były na rękę twórcom, jakoś nie słychać,
    żeby miało coś się zmienić, bo te stawki były mocno nie na rękę wydawcom.

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 102. Data: 2011-10-18 14:03:00
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Oct 18, 12:50 pm, Paweł Kierski <n...@p...net> wrote:

    > A tu już wrzucasz tezę, że brak dzieł, na które wydano dużo kasy jest
    > szkodliwy. Gdyby sklepienie Kaplicy Sykstyńskiej powstało w skali 1:20
    > to byłaby duża strata?

    Według mnie tak. Ale żeby dać taki bardziej a propos przykład, uważam,
    że gdyby serial Boardwalk Empire miał być zrobiony na budżecie np. 20
    tysięcy dolarów, to by była duża strata.

    > Pytanie, czy istniejący model biznesowy, oparty w dużej mierze na
    > ochronie IP jest per saldo w interesie społecznym? Jakie i czyje
    > potrzeby faktycznie zaspokaja?

    Na przykład moje potrzeby na przykład oglądania serialu Boardwalk
    Empire i czytania powieści na przykład Douglasa Couplanda.

    > [...]
    >
    > Już nie. Bo technologia coraz bardzie pokazuje, że dzieło i jego
    > egzemplarz mają się do siebie nijak. A obecny model ochrony IP bardzo
    > kiepsko do tej sytuacji przystaje.

    E? Jak czytam ksiązkę, to obcuję z dziełem poprzez użytkowanie
    egzemplarza.

    > To pół biedy. Gorzej, że nie można "kopiować" "nowatorskich rozwiązań"
    > w stylu dwukliku. I to nie można przez bardzo wiele lat od ich
    > "zarezerwowania".

    Prawo patentowe to osobny temat. W skrócie jest tak, że jeśli te
    rozwiązania nie są naprawdę nowatorskie i nieoczywiste, to jak
    najbardziej można z nich korzystać.

    > Z drugiej strony - nie istnieje (np. w polskim systemie prawa) możliwość
    > przekazania utworu do domeny publicznej włączenie z zrzeczeniem się
    > autorstwa.

    I w czym to przeszkadza?

    > W przypadku patentów - możliwe jest "zawłaszczenie" na długie lata
    > pewnych idei, pomysłów i blokowanie możliwości ich praktycznego
    > wykorzystania.

    Skoro zmieniasz temat na prawo patentowe, to czy mam uznać, że w
    kwestii prawa autorskiego skończyły się argumenty?

  • 103. Data: 2011-10-18 14:15:26
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Oct 18, 1:48 pm, Mariusz Kruk <M...@e...eu.org> wrote:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Andrzej Jarzabek"

    > Od prawa autorskiego.

    Żeby nie było: nie jestem znawcą od prawa autorskiego ani
    jakiegokolwiek innego, nie udzielam porad prawnych i nie przyjmuję
    żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek straty moralne czy materialne
    spowodowane kieorwaniem się moimi opiniami. :)

    Natomiast nawet moja bardzo skromna wiedza o prawie pozwala mi
    przypuszczać, że decyzje prezesa UOKiK nie stanowią prawa autorskiego.

    > Ba, wydawcy bardzo często wiedzą, ale nie chcą wiedzieć o wielu
    > rzeczach. M.in. o dozwolonym użytku. I szerzą kłamliwą propagandę.

    Ale co właściwie z tego wynika dla prawa autorskiego? Że trzeba
    zlikwidować wydawców, bo mogą skłamać?

    > Przy czym "słuszne interesy" są bardzo nieokreślone.

    Nie są aż taie nieokreślone, jak by chcieli niektórzy.

    > Ja to wiem. Trick polega na tym, że "klimat prawny" jest w kierunku
    > powiększania ochrony.

    Nic mi o tym nie wiadomo, żeby ktoś proponował delegalizację
    prywatnego pożyczania albo odsprzedawania książek.

    > Zaraz, to nie Ty byłeś tu za bronieniem modelu biznesowego wydawcy?

    Nie widzę potrzeby bronienia modelu biznesowego przed wyimaginowanymi
    sytuacjami.

  • 104. Data: 2011-10-18 14:20:06
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Andrzej Jarzabek"
    >W odniesieniu do tego, co mówiłem, owszem, spora ilość twórców w
    >praktyce może się utrzymywac i się w praktyce utrzymuje w ten czy inny
    >sposób z eksploatacji praw autorskich.

    No i? Brak tak mocnej ochrony, jak obecnie (nie mówiąc już o
    postulatach) nie wyklucza możliwości utrzymania się w ten, czy inny
    sposób z twórczości.
    (swoją drogą, znamienne, że napisałeś "z eksploatacji praw autorskich",
    a nie "z twórczości").

    >Czy ty akurat możesz, tego
    >przecież nie wiem. Jeśli nie, to trudno, jakoś świat się będzie musiał
    >obejść bez twoich ewentualnych wielkopomnych dzieł.

    No proszę. I obecny system jest jedynym, który to zapewnia. Oczywiście.

    >W praktyce nie chodzi przecież o różnicę między nikt, absolutnie nikt,
    >a powiedzmy jedna osoba, tylko o różnicę między ci twórcy, co teraz
    >poświęcają, a nikt lub relatywnie prawie nikt. Podobnie jak "poświęcać
    >czas i pieniądze" nie znaczy poświęcić chociaż sekundę czasu i chociaż
    >20 groszy, tylko poświęcać taką ilość czasu i pieniędzy,

    I twierdzenie, że w innym (w szczególności bardziej liberalnym) systemie
    traktowania dzieł będzie "gorzej".

    >żeby tworzyć
    >takie dzieła, jak dzisiaj powstają.

    A wiesz, że to jakoś dla mnie nie jest zbyt mocnym argumentem.

    >Skoro ogół takich dzieł chce, a nie będzie ich miał, to ze szkodą.

    Fałszywy poprzednik. Ogół nie ma dużego wyboru.
    No chyba że uważasz, że przeciętny Polak marzy o przechodzonym
    samochodzi importowanym z niemcowni, a nie o nówce sztuce Jaguarze.

    >Pewnie, że nie musi. Ale taki model wiemy, że działa,

    No właśnie nie do końca działa. Tylko ten fakt usiłuje się na siłę
    tuszować.

    >Pisałem i wszystko się zgadza. "Możliwość zarabiania chroniona prawem"
    >to nie to samo co "prawo powoduje, że automatycznie dostaje
    >pieniądze".

    Wiesz, możliwość zarabiania chronioną prawem masz na praktycznie
    wszystkim (za wyjątkiem pewnych konkretnych gałęzi działalności objętych
    restrykcjami lub koncesjami). Nihil novi.

    >Jeśli nie widzisz różnicy, to chyba nie mamy o czym rozmawiać.

    Może faktycznie. Bo nie rozumiesz, że to na tobie leży ciężar
    udowodnienia, że ta różnica istotnie jest.
    Przy czym argument "bo w tej chwili tak to działa i to jest dobre(tm)"
    jest cokolwiek kiepski.

    >Właśnie zupełnie nie tak. Bez ochrony prawnoautorskiej nabywcy mogą
    >zapłacić za egzemplarze konkurencyjnemu wydawcy, który nie ma żadnej
    >umowy z autorem i nie musi mu nic płacić. Mogą sobie też po prostu za
    >darmo skopiować, również nie płacąc nic twórcy.

    Brawo. Właśnie zauważyłeś że prawo autorskie jest skrajnie sztucznym
    wymysłem.

    >Ach, więc wolny rynek polega na tym, że państwo zabrania tylko tego,
    >co niemoralne?

    Jezusmaria! A skądeś to wytrzasnął?

    >Z własnością prywatną też jest ślisko.

    Owszem. Acz trochę mniej. W miarę powszechne jest przeświadczenie, że
    własność prywatna jest słuszną koncepcją (choć owszem, co do szczegółów
    np. ograniczania tejże może być duże zróżnicowanie)

    >W ogóle ze wszystkim, co
    >uzasadnione moralnie jest ślisko, nawet z wycinaniem niewolnikom
    >obsydianowym nożem serc w ofierze. Kto by pomyślał.

    Brawo.

    >Tak samo "łatwo" można wykazać że brak prawa autorskiego wpływa
    >negatywnie na dobrobyt społeczeństwa w kapitaliźmie.

    Serio, serio? To pokazuj.

    >Bez sensu.

    Bo ty tak mówisz? Też jest jakiś model biznesowy, który może się
    sprawdzić lepiej, lub gorzej.

    >Jak jest konkurencja to nie ma tego problemu, o którym
    >piszę, bo konkurencja to inny producent, który zaspokaja ten sam
    >popyt.

    Kurczę, jakoś w dziedzinie dzieł usankcjonowany brak konkurencji ci
    nie przeszkadza. (w końcu prawo autorskie to zinstytucjonalizowany
    monopol)

    >Jeśli coś jest w ogóle opłacalne, to przynajmniej jednemu z
    >konkurentów w warunkach konkurencji opłacać się raczej będzie - a
    >jeśli to faktycznie niemożliwe, to kontrolowany przez państwo monopol
    >jest uzasadniony (tak jest np. w przypadku budowy dróg czy innej
    >infrastruktury).

    Bredzisz. Udział państwa faktycznie może być uzasadniony, ale nie
    z powodu "nieopłacalności", tylko efektów zewnętrznych (które, swoją
    drogą bardzo często są cholernie ciężkie do oszacowania).

    >Jakie kilogramy?

    Normalne. Ludzie to "liczba", a nie "ilość". Normalnie bym się nie
    przyczepił (chociaż bardzo mnie ten błąd razi), ale zabawnie się ułożyło
    w kontekście.

    >Przecież ja sam do "tych ludzi" należę: wolę móc
    >zapłacić i oglądać Boardwalk Empire niż móc tylko oglądać za darmo
    >youtube; wiele innych osób myśli tak samo, nawet jeśli w ich przypadku
    >nie jest to Boardwalk Empire tylko Grey's Anatomy albo nowa komedia
    >romantyczna z Jennifer Aniston. Razem jest nas tyle, że interes nas
    >wszystkich to już interes społeczny i według mnie prawo powinno go
    >chronić, niezależnie od formalnej możliwości udowodnienia, że te
    >dzieła są bardziej wartościowe od filmiku z youtube na którym pijak
    >wpada do rowu.

    Piękne. "niezależnie od możliwości udowodnienia" moje poglądy są mojsze!
    Problem w tym, że wcale nie jest powiedziane, że one są takie
    najtwojsze.

    >Nie. Twierdzę, że ludzi podzielających moje zdanie w kwestii youtube
    >kontra filmy i seriale za miliony (i tak dalej dla muzyki, słowa
    >pisanego i czego tam jeszcze) jest na tyle dużo, że żadnej liczącej
    >się partii nie opłaca się nas wkurzać.

    Naiwnyś. Najwięcej jest takich, którzy chcieliby żeby można było bez
    problemu sciągać/kopiować/łotewer.
    To dość naturalne, że człowiek dąży do minimalizacji swoich wydatków.

    >Dzięki takiemu mechanizmowi
    >jednak czasem w demokracjach przedstawicielskich prawu i państwu
    >zdarza się działać w publicznym interesie.

    "Czasem". Dodajmy do tego, że ten "publiczny interes" jest bardzo często
    nieokreślony.

    >No jasne, bo ci wszyscy ludzie co subskrybują HBO, kupują muzykę, Blu-
    >raye, książki, gry i tak dalej i tak dalej wcale nie chcą oglądać
    >filmów i seriali, słuchać muzyki, czytać grać i tak dalej - po prostu
    >się boją, że jak nie kupią, to przyjdzie im do domu dwóch osiłków,
    >jeden z MPAA a drugi z RIAA, i im nogi połamią.

    Przykre, że nie zrozumiałeś.

    >Przecież to są akurat grosze.

    Serio, serio? Pan płaci, Pani płaci...

    >Ale też pytanie czy haracz od nosników
    >powinien czy nie powinien być jest jakby oddzielne od tego, czy
    >powinno, czy nie powinno być prawo autorskie.

    Wiesz, on jest częścią systemu tego prawa.

    --
    \------------------------/
    | http://epsilon.eu.org/ |
    /------------------------\

  • 105. Data: 2011-10-18 14:23:19
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "b...@n...pl"
    >Ale monopol też musi być na dobro, na które jest zapotrzebowanie.

    Owszem. Tyle, że popyt jest zależny od ceny. Jeśli zejdziesz z ceną
    odpowiednio nisko (albo podbijesz sztucznie regulacjami ceny substytutów
    absurdalnie wysoko) narobisz sobie zapotrzebowanie. Tylko czy to jest
    efektywne?

    --
    \------------------------/

  • 106. Data: 2011-10-18 14:30:05
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

> [...]
    >
    >Natomiast nawet moja bardzo skromna wiedza o prawie pozwala mi
    >przypuszczać, że decyzje prezesa UOKiK nie stanowią prawa autorskiego.

    Decyzje prezesa UOKiK mogą stanowić przesłanki interpretacyjne.
    I to dość silne.

    >Ale co właściwie z tego wynika dla prawa autorskiego?

    Że albo:
    a) nie jest wcale tak różowo, więc trzeba kłamać żeby wyjść na swoje
    albo:
    b) branża jest tak pazerna, że okłamuje klienta.
    Tu nie tyle chodzi o same regulacje, co o ich skutek.

    >Że trzeba zlikwidować wydawców, bo mogą skłamać?

    Tego się (niestety?) nie da zrobić.

    >Nic mi o tym nie wiadomo, żeby ktoś proponował delegalizację
    >prywatnego pożyczania albo odsprzedawania książek.

    DMCA anyone? Jak to nie jest powiększanie ochrony, to ja nie wiem co nią
    jest.
    A myślisz, że wmawianie publice, że ściąganie z sieci muzyki/filmów to
    przestępstwo, to coś innego niż przygotowywanie gruntu pod zmianę
    regulacji prawnych?

    --
    \------------------------/

  • 107. Data: 2011-10-18 14:34:35
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

> [...]
    >że gdyby serial Boardwalk Empire miał być zrobiony na budżecie np. 20
    >tysięcy dolarów, to by była duża strata.

    No widzisz. A dla mnie nie. Ba, nawet nie wiem o czym mówisz. Natomiast
    dla mnie dużą stratą byłoby, na przykład, nienapisanie Requiem d-moll
    przez Mozarta.

    --
    \------------------------/

  • 108. Data: 2011-10-18 14:56:14
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2011-10-18 16:03, Andrzej Jarzabek pisze:

> [...]
    > Empire i czytania powieści na przykład Douglasa Couplanda.

    > E? Jak czytam ksiązkę, to obcuję z dziełem poprzez użytkowanie

    Co to jest egzemplarz e-booka czytanego na czytniku? Możesz mi go
    pokazać? 8-) Co to znaczy jednoczesne używanie egzemplarza?

    > Prawo patentowe to osobny temat.

    Prawo podatkowe to część IP, razem z prawem autorskim, znakami
    towarowymi. W Polsce pokrewne są też problemy ochrony baz danych.

    > W skrócie jest tak, że jeśli te
    > rozwiązania nie są naprawdę nowatorskie i nieoczywiste, to jak
    > najbardziej można z nich korzystać.

    Nawet zakładając, że urzędy przyznają te patenty sensownie (a przykładów
    absurdów znamy sporo - od dwukliku poczynając), to czy czas ochrony
    nie blokuje innowacyjności? Sam się naciąłem na to, że ktoś opatentował
    każdą metodę używającej statystyki i komputera, w wyniku której dostaje
    się najczęściej występujące kolory na obrazku. Nie będzie programu,
    który na podstawie zdjęcia na tapecie przygotowuje Ci temat graficzny
    do systemu, przeglądarki itp. O ile wiem właściciel patentu nie
    skorzystał ze swojego prawa od dobrych kilku lat. Być może doczekał się
    na kogoś, kto zapłacił, albo zapłaci. Ja nawet nie próbowałem, choć na
    pomysł wpadłem sam.

    [...]
    > Skoro zmieniasz temat na prawo patentowe, to czy mam uznać, że w
    > kwestii prawa autorskiego skończyły się argumenty?

    Nie - traktuję system IP trochę szerzej, niż prawo autorskie. Ale OK,
    mogę postarać się pozostać w węższym temacie.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 109. Data: 2011-10-18 15:09:55
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2011-10-18 15:51, Andrzej Jarzabek pisze:
    [...]
    > Przecież to są akurat grosze.

    To ja poproszę 0.01% tej kwoty. To przecież mniej niż grosze...

    > Ale też pytanie czy haracz od nosników
    > powinien czy nie powinien być jest jakby oddzielne od tego, czy
    > powinno, czy nie powinno być prawo autorskie.

    Artykuł 20. (szczególnie punkt 1.) Ustawy o prawie autorskim i prawach
    pokrewnych (Dz. U. 1994, nr 24, poz. 83, tekst jednolity: Dz. U. 2006,
    nr 90, poz. 631) sugeruje, że wręcz przeciwnie.

    A były już pomysły obłożenia podobnym haraczem pasma internetowego oraz
    aparatów fotograficznych. Też nośniki/urządzenia do nielegalnego
    kopiowania utworów.

    To taki sam element (polskiego) prawa autorskiego, jak okres ochrony.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 110. Data: 2011-10-18 15:37:22
    Od: Michal Kleczek <k...@p...onet.pl>

    On 2011-10-18 16:03, Andrzej Jarzabek wrote:

    > Według mnie tak. Ale żeby dać taki bardziej a propos przykład, uważam,
    > że gdyby serial Boardwalk Empire miał być zrobiony na budżecie np. 20
    > tysięcy dolarów, to by była duża strata.

    Ale nie dla "ogolu", tylko dla ogladajacych serial "Boardwalk Empire".
    Ktorzy moga przeciez po prostu zrobic zrzutke na nastepny odcinek i
    zaplacic tworcy za jego zrobienie. Ochrona praw autorskich nie jest do
    tego potrzebna. Powoduje jedynie, ze suma pieniedzy, ktora otrzymuje
    tworca (wydawca, posrednik itd.) nie odzwierciedla rzeczywistej wartosci
    dziela, lecz jego wartosc zmodyfikowana o wplyw... prawa o ochronie praw
    autorskich.
    Tak naprawde z ekonomicznego punktu widzenia nie ma znaczenia, czy tzw.
    wlasnosc intelektualna jest chroniona prawnie, czy nie. Istnienie tej
    ochrony powoduje tylko, ze cena ktora ty placisz za ogladanie "Boardwalk
    Empire" jest (byc moze) nizsza niz gdyby jej nie bylo. Ale:

    1) To jest tylko "byc moze". Jest wiele osob, ktorzy twierdza, ze taka
    ochrona powoduje nieuzasadnione wysokie dochody dla osob, ktore na nie
    nie zasluguja. Mozliwe, ze bez takiej ochrony ty zaplacilbys tyle samo,
    tworca zarobil tyle samo, ale posrednicy by nie zarobili. Z punktu
    widzenia tzw. "dobra ogolu" to chyba lepiej

    2) Nawet jezeli rzeczywiscie cena placona przez ciebie bylaby wyzsza, to
    tylko oznacza, ze w tej chwili jest "sztucznie" zanizona przez istnienie
    ochrony praw autorskich. Roznica jest doplacana przez pozostalych
    podatnikow (tych, ktorzy nie ogladaja "Boardwalk Empire") i idzie na
    aparat ochrony praw autorskich - czyli jest to po prostu samonapedzajacy
    sie mechanizm, ergo - marnowanie zasobow.

    Uprzedzajac argument, ktory - jak mniemam - padnie:
    Tak - to samo mozna powiedziec o kazdym "prawie wlasnosci", co
    sprowadzaloby sprawe do absurdu. Dlatego tez uwazam, ze argumenty
    utylitarne sa niewystarczajace do uzasadnienia istnienia jakiegos prawa
    - niezbedne sa argumenty natury moralnej (czyli prawo musi wynikac z
    jakiegos systemu etycznego).
    Wtedy dopiero dyskusja o potrzebie ochrony IP lub jej braku ma sens.

    --
    Michal