  • 91. Data: 2009-04-16 16:04:30
    Temat: Re: [ot - ortografia] Re: Powrót - z lustra do kompaktu
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "a402" <z...@o...pl> wrote

    >> - "jakichś" zamiast "jakiś"
    >
    > "Jakichś" pies zrobił kupe?
    > Ja wole: jakiś pies zrobił kupe. :-)

    Martwi mnie myśl, że to może nie być prowokacja...

    [mr.]

  • 92. Data: 2009-04-17 00:43:26
    Temat: Gdzie paprochy? Było: Powrót - z lustra do kompaktu
    Od: nb <n...@n...net>

    at Wed 15 of Apr 2009 03:01, nb wrote:

    > Z przysłoną 3.5 ledwo widoczne a na 16 już zupełnie wyraźne.
    > Dlatego wykluczyłem matrycę, bo chyba wówczas paproch byłby
    > widoczny mniej więcej jednakowo dla każdej przysłony.
    > Telepanie lusterkiem nic nie dało. Gołym i zbrojnym okiem
    > *na* obu końcach obiektywu nic nie widzę.

    Po dozbrojeniu oka jednak dało się zauważyć jakieś farfocle
    na matrycy. Po przeczyszczeniu (izopropyl na waciku)
    najpaskudniejsze plamy poznikały.

    Dwa razy zawiodłem się na czujności grupy :-)
    Raz, kiedy nikt nie powiedział, że wielkość przysłony
    ma duże znaczenie dla widoczności zanieczyszczeń matrycy.
    Dwa, co mają paprochy na lustrze do plam na zdjęciu.

    > Zaczęło się od tego, że Alfa 300 odmówiła współpracy z obiektywem.
    > Serwis po tygodniu wymienił styki w obiektywie

    I tu jest bardzo poważna poszlaka, że reszta paprochów
    jest wewnątrz obiektywu, który musiał być rozkręcany
    aby wymienić moduł ze stykami.

    Nie wiem co mam robić. Jak rozpoznać, gdzie jest brud?
    Męczyć nadal serwis aż naprawi (przestanie psuć), czy trzymać się
    od niego z daleka i dać do czyszczenia fachowcowi z dobrymi
    referencjami (gdzie taki we Wrocławiu?)?

    --
    nb

  • 93. Data: 2009-04-17 01:17:56
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik "nb" napisał
> [...]
    > ma duże znaczenie dla widoczności zanieczyszczeń matrycy.
    > Dwa, co mają paprochy na lustrze do plam na zdjęciu.

    Czasami najbardziej oczywiste rzeczy umykają.
    Zależność widoczności brudu od przysłony to chyba nawet w instrukcji jest
    wyszczególniona.

    > I tu jest bardzo poważna poszlaka, że reszta paprochów
    > jest wewnątrz obiektywu, który musiał być rozkręcany
    > aby wymienić moduł ze stykami.

    Nie wiem co to za obiektyw ale można przypuszczać, że przy wymianie styków
    nie rozbierali obiektywu aż tak aby naświnić pomiedzy zespołami soczewek.

> [...]
    > od niego z daleka i dać do czyszczenia fachowcowi z dobrymi
    > referencjami (gdzie taki we Wrocławiu?)?

    Matrycę wbrew pozorom nie jest tak łatwo wyczyścić.
    Jedno pytanie - czy czyściłeś ją w pomieszczeniu gdzie nic nie pyli ?
    Kiedyś z pięć razy wyciągałem i wkładałem matówkę w pokoju dziennym gdzie
    jest sporo różnych tkanin i jak się ostatecznie okazało - kanapa syfiła
    ponadprzeciętnie. Tyle, że to raczej nitkowate śmieci.

    Ja bym jednak obstawiał, że serwis nasyfił na matrycę - brud w obiektywie
    raczej nie da tak wyraźnych kropek. Z matrycy powinieneś to za którymś
    podejściem zmyć lub chociaż przemieścić. Po czyszczeniu matrycy te nawiększe
    kropki zmieniły położenie czy pozostały w tych samych miejscach ?
    Może jakiś kretyn kichnął w ten nieszczęsny aparat albo robił i paplał ?

    Ja raz miałem takie kropki i poszło dopiero za drugim czy trzecim razem przy
    pomocy LensPena. Syf nie starty w porę po jakimś czasie jak złapie nieco
    wilgoci z np. kondensacji to potrafi zamienić się w strasznie uporczywe
    dziadostwo.

    adam

  • 94. Data: 2009-04-17 02:23:21
    Od: nb <n...@n...net>

    at Fri 17 of Apr 2009 03:17, adam wrote:

    > Użytkownik "nb" napisał

    > Czasami najbardziej oczywiste rzeczy umykają.
    > Zależność widoczności brudu od przysłony to chyba nawet w instrukcji
    > jest wyszczególniona.

    W instrukcji nie było, ale sprawa znana skądinąd. Na/w obiektywie
    czy filtrze to oczywiste, ale że na matrycy również, tego nie rozumiem,

    > Nie wiem co to za obiektyw ale można przypuszczać, że przy wymianie
    > styków nie rozbierali obiektywu aż tak aby naświnić pomiedzy zespołami
    > soczewek.

    Kitowy obiektyw do Sony Alfa, można nabrudzić między środkowym,
    ruchomem zespołem a tym najdalszym od matrycy.

> [...]
    > gdzie jest sporo różnych tkanin i jak się ostatecznie okazało - kanapa
    > syfiła ponadprzeciętnie. Tyle, że to raczej nitkowate śmieci.

    Zwracałem na to uwagę. nawet bezceremonialnienie wypytywałem
    znajomego o łupież (kumpel jeszcze z podstawówki, to mogłem :-)
    W mocnym niemal punktowym snopie światła nie latało nic widocznego
    gołym okiem. Zastanawiałem się też, czy jakoś nie zneutralizować
    efektu elektrostatycznego, jeśli takowy byłby możliwy.

> [...]
    > matrycy te nawiększe kropki zmieniły położenie czy pozostały w tych
    > samych miejscach ? Może jakiś kretyn kichnął w ten nieszczęsny aparat

    To był pyłek, którego nie dało się zdmuchnąć pompką, ale dało się
    "zahaczyć" wacikiem zmoczonym w izopropylu. Prawdę mówiąc to ten wacik
    mi się nie podobal... W każdym razie największe i najwyraźniejsze
    plamy całkiem poznikały. Ale dało się też zauważyć nowe, albo
    wcześniej niezauważone. Są łatwo zauważalne na przysłonie 32,
    ale na 16 to już trzeba wiedzieć gdzie ich szukać (zdjęcia
    testowe w warunkach polowych - niebo)

> [...]
    > razem przy pomocy LensPena. Syf nie starty w porę po jakimś czasie jak
    > złapie nieco wilgoci z np. kondensacji to potrafi zamienić się w

    Ogromne dzięki za porady! Postaram się jeszcze raz przeczyścić
    matrycę i porobić lepsze testy. I chyba jeszcze oszacować,
    na ile - dla tak słabego obiektywu i warunków plenerowych -
    warto popracować nad czystością, a ile uznać za normalny
    szum roboczy nie mający istotnego znaczenia dla końcowego
    wyniku. Z nielicznych wypadów z tym aparatem widzę,
    że przysłony między 16 a 32 będą jednak często używane.

    --
    nb

  • 95. Data: 2009-04-17 12:19:30
    Temat: Re: Powrót - z lustra do kompaktu
    Od: slaweks <s...@s...cz>

    On 14 Kwi, 23:20, nb <n...@n...net> wrote:
    > Nic to, zaraz będę czytał o klamkach w sterach na wysuniętym
    > mostku, a poźniej o apofoniach wokalnych, a jeszcze nie zlokalizowałem,
    > gdzie są paprochy - na obiektywie,  lustrze czy matrycy.

    jeżeli widzisz je przez wizjer są na lustrze
    jeżeli widzisz je na zdjęciach są na matrycy
    jeżeli są na obiektywie to napewno nie będą widoczne
    ani na matrycy ani na zdjęciu chyba, że to kawałek bułki lub chleba.

  • 96. Data: 2009-04-17 21:09:52
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik "slaweks" napisał
> [...]

    jeżeli są na obiektywie to napewno nie będą widoczne
    ani na matrycy ani na zdjęciu chyba, że to kawałek bułki lub chleba.
    --------------------------
    O! I to powinno pójść do FAQa.

    adam

  • 97. Data: 2009-04-17 22:44:48
    Od: nb <n...@n...net>

    at Fri 17 of Apr 2009 23:09, adam wrote:

> [...]
    > jeżeli są na obiektywie to napewno nie będą widoczne
    > ani na matrycy ani na zdjęciu chyba, że to kawałek bułki lub chleba.

    Czwarta linijka to dla mnie niedosiężny surrealizm.
    Jeśli tam rzeczywiście ma być "na matrycy" a nie np.
    "w wizjerze" albo "na wyświetlaczu", to wymaga jednak
    bliższego sprecyzowania.

    --
    nb

  • 98. Data: 2009-04-18 00:53:09
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik "nb" napisał

    > Czwarta linijka to dla mnie niedosiężny surrealizm.
    > Jeśli tam rzeczywiście ma być "na matrycy" a nie np.
    > "w wizjerze" albo "na wyświetlaczu", to wymaga jednak
    > bliższego sprecyzowania.

    No ale to tak z ćwiartka kromki musi być, cała wyjdzie ; )
    Ja Ci tego nie wyjaśnię bo tu są lepsi w definicjach i tłumaczeniu
    podstawowych zjawisk - tak po prostu jest.
    Możesz zrobić test, przylep coś z jednej lub drugiej strony obiektywu i
    zobacz co będzie. Będziesz mieć plamę, zrobisz odwrotną winietę ; ) itp. Tak
    ostra kropka wyjdzie tylko gdy punkt jest blisko matrycy.

    adam

  • 99. Data: 2009-04-18 01:48:08
    Od: nb <n...@n...net>

    at Sat 18 of Apr 2009 02:53, adam wrote:

    > Użytkownik "nb" napisał

    > No ale to tak z ćwiartka kromki musi być, cała wyjdzie ; )

    Ale fajnie, dalej nie rozumiem :-)))
    Problem jest przed wzmianką o pieczywie, w zdaniu (przytoczę
    nie dosłownie, ale wyczytany sens): "jeśli paprochy są na obiektywie,
    nie będą widoczne na matrycy"
    I właśnie ten wyczytany sens nie wydaje mi się sensowny.

  • 100. Data: 2009-04-18 09:20:27
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Sat, 18 Apr 2009 03:48:08 +0200, nb wrote:
    > "jesli paprochy sa na obiektywie, nie beda widoczne na matrycy"
    > I wlasnie ten wyczytany sens nie wydaje mi sie sensowny.

    Hint: głębia ostrości.

    Palec w poprzek szkla 135/2.8 powoduje spadek ostrosci w srodku kadru i
    ,,skorkowy'' zafarb tamze, ale za cholere nie widac palca.
    A to palec, nie paproszek :)

    pozdrawiam,
    --
    Michał http://kbns.digart.pl/