    From: nb <n...@n...net>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Gdzie paprochy? Było: Powrót - z lustra do kompaktu
    Date: Fri, 17 Apr 2009 04:23:21 +0200

    at Fri 17 of Apr 2009 03:17, adam wrote:

    > Użytkownik "nb" napisał

    > Czasami najbardziej oczywiste rzeczy umykają.
    > Zależność widoczności brudu od przysłony to chyba nawet w instrukcji
    > jest wyszczególniona.

    W instrukcji nie było, ale sprawa znana skądinąd. Na/w obiektywie
    czy filtrze to oczywiste, ale że na matrycy również, tego nie rozumiem,

    > Nie wiem co to za obiektyw ale można przypuszczać, że przy wymianie
    > styków nie rozbierali obiektywu aż tak aby naświnić pomiedzy zespołami
    > soczewek.

    Kitowy obiektyw do Sony Alfa, można nabrudzić między środkowym,
    ruchomem zespołem a tym najdalszym od matrycy.

    > Matrycę wbrew pozorom nie jest tak łatwo wyczyścić.
    > Jedno pytanie - czy czyściłeś ją w pomieszczeniu gdzie nic nie pyli ?
    > Kiedyś z pięć razy wyciągałem i wkładałem matówkę w pokoju dziennym
    > gdzie jest sporo różnych tkanin i jak się ostatecznie okazało - kanapa
    > syfiła ponadprzeciętnie. Tyle, że to raczej nitkowate śmieci.

    Zwracałem na to uwagę. nawet bezceremonialnienie wypytywałem
    znajomego o łupież (kumpel jeszcze z podstawówki, to mogłem :-)
    W mocnym niemal punktowym snopie światła nie latało nic widocznego
    gołym okiem. Zastanawiałem się też, czy jakoś nie zneutralizować
    efektu elektrostatycznego, jeśli takowy byłby możliwy.

    > Ja bym jednak obstawiał, że serwis nasyfił na matrycę - brud w
    > obiektywie raczej nie da tak wyraźnych kropek. Z matrycy powinieneś to
    > za którymś podejściem zmyć lub chociaż przemieścić. Po czyszczeniu
    > matrycy te nawiększe kropki zmieniły położenie czy pozostały w tych
    > samych miejscach ? Może jakiś kretyn kichnął w ten nieszczęsny aparat
    > albo robił i paplał ?

    To był pyłek, którego nie dało się zdmuchnąć pompką, ale dało się
    "zahaczyć" wacikiem zmoczonym w izopropylu. Prawdę mówiąc to ten wacik
    mi się nie podobal... W każdym razie największe i najwyraźniejsze
    plamy całkiem poznikały. Ale dało się też zauważyć nowe, albo
    wcześniej niezauważone. Są łatwo zauważalne na przysłonie 32,
    ale na 16 to już trzeba wiedzieć gdzie ich szukać (zdjęcia
    testowe w warunkach polowych - niebo)

    > Ja raz miałem takie kropki i poszło dopiero za drugim czy trzecim
    > razem przy pomocy LensPena. Syf nie starty w porę po jakimś czasie jak
    > złapie nieco wilgoci z np. kondensacji to potrafi zamienić się w
    > strasznie uporczywe dziadostwo.

    Ogromne dzięki za porady! Postaram się jeszcze raz przeczyścić
    matrycę i porobić lepsze testy. I chyba jeszcze oszacować,
    na ile - dla tak słabego obiektywu i warunków plenerowych -
    warto popracować nad czystością, a ile uznać za normalny
    szum roboczy nie mający istotnego znaczenia dla końcowego
    wyniku. Z nielicznych wypadów z tym aparatem widzę,
    że przysłony między 16 a 32 będą jednak często używane.

    --
    nb