  • 1. Data: 2010-10-21 20:51:43
    Temat: Porównywanie napięcia 325Vpp do 2V
    Od: sikor <s...@t...pl>

    Witam.
    Otóż chcę zmontować sobie układ który zaświeci diodą jeśli na wejściu
    podam napięcie większe niż 2 wolty. I teraz nie wiem na czym zrobić
    coś takiego.
    Na tranzystorze chyba nie mogę bo musiał bym znać napięcie
    "uruchamiające diodę" żeby je odpowiednio zmniejszyć do 0.6 V a na
    wejście mogę podać zarówno 1V (wtedy dioda nie powinna się zaświecić),
    mogę podać 3V a mogę też podać 230V

    I teraz jak to rozwiązać? Mógłby mnie ktoś nakierować jakiego elementu
    użyć do "porównywania" takich różnych napięć?
    Czy wzmacniacz operacyjny zniesie taką dużą różnicę?
    Jaki jest najtańszy sposób na zrobienie czegoś takiego?

    Chodzi mi o to że dioda ma świecić kiedy napięcie na wejściu tego
    mojego "układu" będzie większe niż 2V
    a chcę podawać od 0 do 230 (326 Vpp) i troche ten wielki zakres mi
    przeszkadza

    aa i jeszcze jedno..
    napięcia stałe i zmienne będą podawane na wejście. (żeby dioda nie
    mrugała zastosuje po prostu kondensator tylko właśnie jaki?)

    Diodę chcę zasilać z osobnego stałego źródła

  • 2. Data: 2010-10-22 09:26:49
    Temat: Re: Porównywanie napięcia 325Vpp do 2V
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "sikor" <s...@t...pl> napisał w wiadomości
    p.googlegroups.com...
[...]

    ----------
    1. Rezystor 120k/1W i dioda Zenera 5V6 i porównywać z 2V
    2. Dzielnik przez 20 i porównywać z 0.1V (lub podobnie)
    P.G.

  • 3. Data: 2010-10-22 10:23:21
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Chodzi mi o to że dioda ma świecić kiedy napięcie na wejściu tego
    > mojego "układu" będzie większe niż 2V
    > a chcę podawać od 0 do 230 (326 Vpp) i troche ten wielki zakres mi
    > przeszkadza

    Rezystor tak jak napisał Piotr, a zamiast zenerki dioda do zasilania
    pomocniczego.
    Napięcie mierzone zmieni zakres na 0 do Uzasil pomocniczego. Z tym że 2V
    wejściowego to będzie 2V mierzonego, wszystko powyżej zasilania pomocniczego
    zostanie obcięte.

    > aa i jeszcze jedno..
    > napięcia stałe i zmienne będą podawane na wejście.

    Uściślij, przemienne czy zmienne?
    Jeżeli przemienne to raczej dwa układy, chyba że tolerancja 2V jest mało
    krytyczna, to można się pokusić o prostowanie. Przy 300V spadek na diodach
    mostka będzie dużo większy niż przy 2V (120k w szereg).

    Ewentualnie komparator okienkowy dający 0 dla napięć -2V do 2V, ale wtedy
    zasilacz symetryczny

    --
    Desoft

  • 4. Data: 2010-10-22 11:49:02
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Desoft" <N...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Rezystor tak jak napisał Piotr, a zamiast zenerki dioda do zasilania
    > pomocniczego.

    Jeśli przekroczenie 2V zawsze spowoduje zaświecenie LEDa zasilanego z tego
    napięcia pomocniczego to jak najbardziej.
    Ale jakby potem wyszło, że ma być akurat odwrotnie to można się zdziwić skąd
    na zasilaniu mamy 50V.
    P.G.

  • 5. Data: 2010-10-22 12:46:11
    Od: sikor <s...@t...pl>

    On 22 Paź, 13:49, Piotr Gałka <p...@C...pl> wrote:
> [...]
    > napięcia pomocniczego to jak najbardziej.
    > Ale jakby potem wyszło, że ma być akurat odwrotnie to można się zdziwić skąd

    Ok dzięki wielkie. Zrobię tak żeby maksymalne napięcie jakie mogę
    wprowadzić do mojego układu było minimalnie mniejsze od największego
    jakie mogę podać na wzmacniacz operacyjny na wejście nieodwracające.
    Zasilanie symetryczne tego wzmacniacza chciałem zrobić z 3 baterii AA
    1v5 przez dzielnik napięcia (2 takie same rezystory, po środku masa
    wirtualna) Przez stabilizator napięcia na 2v na wejście odwracające
    doprowadzał bym właśnie to stabilizowane napięcie.

    Teoretycznie:
    wzmacniacz zasilany +2,25v i -2,25v
    na wejściu odwracającym - napięcie z baterii +2,25v przez stabilizator
    na 2v
    na wejściu nieodwracającym - nieznane napięcie (nie większe niz 230v
    zmiennego)

    Ale teraz właśnie nie wiem jak to będzie z masą.
    Wzmacniacz zasilany symetrycznie przez dzielnik z masą wirtualną i na
    jedno z wejść też używana jest ta masa.
    Drugie wejście - nieznane napięcie ale no właśnie względem czego?
    Mogę takie zasilanie symetryczne zastosować?

  • 6. Data: 2010-10-22 13:07:11
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "sikor" <s...@t...pl> napisał w wiadomości
    b.googlegroups.com...

    Ok dzięki wielkie. Zrobię tak żeby maksymalne napięcie jakie mogę
    wprowadzić do mojego układu było minimalnie mniejsze od największego
    jakie mogę podać na wzmacniacz operacyjny na wejście nieodwracające.
    ----
    Tu wygląda że decydujesz się na dzielnik.

[...]
    Tu, że jednak nie, bo porównujesz z 2V.

    Teoretycznie:
    wzmacniacz zasilany +2,25v i -2,25v
    na wejściu odwracającym - napięcie z baterii +2,25v przez stabilizator
    na 2v
    ----
    Niektóre stabilizatory LowDrop biorą spory prąd - popłynie do wirtualnej
    masy.

    na wejściu nieodwracającym - nieznane napięcie (nie większe niz 230v
    zmiennego)
    ----
    Tu wygląda, że chcesz pełne 230V podać na wejście nieodwracające.

[...]
    Względem tej masy.

    Mogę takie zasilanie symetryczne zastosować?
    ----
    Możesz, ale musisz wiedzieć co robisz, a na razie nie wygląda.
    P.G.

  • 7. Data: 2010-10-22 14:24:35
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "Desoft" <N...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Uściślij, przemienne czy zmienne?
    > Jeżeli przemienne to raczej dwa układy

    po to, żeby zaświecić diodką? Bez przesady, wystarczy nieco większy
    kondensator w filtrze. Tak naprawdę nawet prostowanie jest niepotrzebne -
    wystarczy układ zasilić pojedynczym napięciem.

    BTW, słyszę tu o jakiejś bateryjce, ale gdyby dobrze pokombinować, układ
    mógłby się zasilać z mierzonego napięcia, o ile dopuszczalne jest
    pobieranie tych kilku mA prądu.

    e.

  • 8. Data: 2010-10-22 15:05:08
    Od: sikor <s...@t...pl>

    Przepraszam wszystkich za lekkie zagmatwanie.
    Może prosty schemacik wyjaśni moje założenia.

    www.design-s.pl/schemat.png

    Ma to być przystawka do karty dźwiękowej służącej jako oscyloskop.
    Karta dźwiękowa obcina wszystko powyżej 2Vpp i nie wiem jakie
    maksymalne napięcie mogę na nią podać i wolę nie sprawdzać :)
    Także z sinusoidy powyżej 2Vpp robi sie prostokąt i chcę zrobić system
    "ostrzegawczy".

    Ma to działać tak że napięcie wejściowe będę dzielił (będzie 6
    zakresów np dzielenie przez 5 10 20 40 80 170).
    To co pokaże mi się na "oscyloskopie" będę mnożył przez co wcześniej
    podzieliłem i będę znał rzeczywiste napięcie i będę widział dodatkowo
    przebiegi :)

    I teraz moje pytanie:
    Co na tym schemacie jest źle? (bo na bank coś jest)
    Nie wiem czy przy tym zasilaniu symetrycznym ta wirtualna masa nie
    będzie się "kłuciła" z sygnałem podanym na wejściu.
    (Np czy względem podanego sygnału moja wirtualna masa nie będzie
    widziana jako 2,25V)
    Czy stabilizator będzie pobierał cały czas prąd z baterii ?

  • 9. Data: 2010-10-22 15:47:12
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "sikor" <s...@t...pl> napisał w wiadomości
    c.googlegroups.com...

    www.design-s.pl/schemat.png

    I teraz moje pytanie:
    Co na tym schemacie jest źle? (bo na bank coś jest)
    ----
    Jakbyś zapytał co jest dobrze to byłoby bardzo trudno odpowiedzieć ;-)

    Wstęp:

    Czy chcesz wykrywać tylko napięcie większe od 2V czy też mniejsze od -2V ?
    Masa wirtualna z rezystorów jest "słabiutka" - nie można w nią wpuszczać
    prądów LEDów.
    Jaki wzmacniacz planujesz użyć ?
    Jaki stabilizator 2V ?
    Jakie wartości rezystorów ?
    I najważniejsze:
    Co ci po takim ostrzeżeniu ?
    Jak karta wytrzyma to widzisz na ekranie obcięcie, a jak nie wytrzyma to
    zanim zareagujesz na twoje ostrzeganie już jest po ptokach.

    Sorry nie mam czasu na rozwinięcie.
    P.G.

  • 10. Data: 2010-10-22 16:19:26
    Od: sikor <s...@t...pl>

    wiadomościnews:c1e5193f-814e-47c7-a448-d0de5c544000@
> [...]
    > Jak karta wytrzyma to widzisz na ekranie obcięcie, a jak nie wytrzyma to
    > zanim zareagujesz na twoje ostrzeganie już jest po ptokach.

    No dobra... zrobię zwykły dzielnik bez lampek.
    A całe "urządzenie" nie miało być bezpośrednio podłączone pod kartę
    także jeśli by było większe napięcie niż 2v to bym zauważył przed
    podłączeniem.
    I tak dzięki że wam się chciało pisać :) nie to co na elektrodzie