  • 1. Data: 2010-10-20 19:56:53
    Temat: Zasilanie z gniazdka słuchawkowego
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Potrzebuję użyć wyjścia słuchawkowego jako źródła zasilania. Nie potrzebuję
    jakichś dużych ilości energii, po prostu chciałbym uzyskać napiecie stałe
    3,3 albo 5V i żeby można było pobrać kilka-kilkanaście mA. Jeszcze nie
    sprawdzałem ile mW można wycisnać z gniazdka słuchawkowego np. przeciętnej
    komórki, na razie interesuje mnie kwestia samego podniesienia napięcia. Czy
    odpowiedni byłby po prostu transformatorek mikrofonowy a za nim zwykły
    mostek diodowy z kondensatorem i ewentualnie jakiś stabilizator LDO?

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 2. Data: 2010-10-20 20:23:29
    Temat: Re: Zasilanie z gniazdka słuchawkowego
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:i9nhhv$qiu$1@opal.icpnet.pl...
> [...]
    > nim zwykły mostek diodowy z kondensatorem i ewentualnie jakiś stabilizator

    Moc wyjściowa to 25mW. Maksymalnie co można się spodziewać to 40mW.
    A Nokia ma raczej mniejszą moc wyjściową.
    Przy 100% sprawności to max 8mA na 5V.
    W praktyce 2-3mA pewnie dałoby się uzyskać.

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2010-10-21 11:17:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>
    > Potrzebuję użyć wyjścia słuchawkowego jako źródła zasilania.

    Ale ze wzmacniacza audio ? Czy tylko jako zlacze ?

    > Jeszcze nie sprawdzałem ile mW można wycisnać z gniazdka
    > słuchawkowego np. przeciętnej

    No sluchawki maja 20-50mW. Wzmacniacz byc moze wydoli wiecej, jesli
    zmniejszysz rezystancje.

    > komórki, na razie interesuje mnie kwestia samego podniesienia
    > napięcia. Czy odpowiedni byłby po prostu transformatorek
    > mikrofonowy

    Raczej tak, bo napiecie tam male.

    > a za nim zwykły mostek diodowy z kondensatorem

    Moze powielacz.

    No i musisz zapewnic zrodlo halasu.

    J.

  • 4. Data: 2010-10-21 11:22:11
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 20 Paź, 21:56, "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>
    wrote:
    > Potrzebuj u y wyj cia s uchawkowego jako r d a zasilania. Nie potrzebuj
    > jakich du ych ilo ci energii, po prostu chcia bym uzyska napiecie sta e
    > 3,3 albo 5V i eby mo na by o pobra kilka-kilkana cie mA. Jeszcze nie
    > sprawdza em ile mW mo na wycisna z gniazdka s uchawkowego np. przeci tnej
    > kom rki, na razie interesuje mnie kwestia samego podniesienia napi cia. Czy
    > odpowiedni by by po prostu transformatorek mikrofonowy a za nim zwyk y
    > mostek diodowy z kondensatorem i ewentualnie jaki stabilizator LDO?

    Wyjasnij co potrzebujesz. Czy potrzebujesz uzyc samego gniazdka jako
    zrodla zasilania czy potrzebujesz uzyc gniazdka w konkretnym
    urzadzeniu jako zrodla zasilania dla jakiegos dziwnego rozwiazania.
    No i czy oprocz zasilania beda tam obecne jakies inne sygnaly.

    Od razu zajawie ci pare sugestii:
    Zastanow sie nad tym ze istnieja gniazdka "jack" mono, stereo i
    specyficzne 4 i 5 zlaczowe.
    O ile w przypadku mono zrobienie zasilania nie jest problematyczne o
    tyle w przypadku stereo warto sie zastanowic nad sposobem podlaczenia
    bo OIDP jest mozliwe zrobienie zwarcia przy poruszaniu wtyczka w
    przypadku niektorych gniazdek.

    Moze nie warto pchac sie w niestandardowe rozwiazania?

  • 5. Data: 2010-10-21 12:16:01
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    ptoki <s...@g...com> napisał(a):
> [...]
    > przypadku niektorych gniazdek.
    > Moze nie warto pchac sie w niestandardowe rozwiazania?

    Gdyby chodziło o gniazdko jako takie to bym nie pisał o transformatorkach
    itp :)
    Chodzi generalnie o urządzenie współpracujące z komórką i bardzo bym chciał,
    żeby mogło być ono z niej zasilane. I jako komórkę mam na myśli komórkę
    ogólnie a nie jakiś konkretny model. Nie wiem czy jakaś w ogóle ma
    wyprowadzone napięcie z baterii na jakieś ogólnodostępne złącze. Pomysł z
    zasilaniem sygnałem audio nie jest rewelacyjny ale w tej chwili nie
    przychodzi mi do głowy inna opcja. Mógłbym co prawda po prostu zastosować
    zewnętrzną baterię ale bardzo chciałbym tego uniknąć. Dlatego rozglądam się
    za czymś z tematu energy harvesting.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 6. Data: 2010-10-21 13:04:16
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 21 Paź, 14:16, "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>
    wrote:

> [...]
    > zewnętrzną baterię ale bardzo chciałbym tego uniknąć. Dlatego rozglądam się

    No, teraz juz jasne.
    Czyli jest mozliwe ze te wspomniane wyzej mW wybierzesz jako sygnal i
    sobie transformatorkiem podniesiesz napiecie. Ale bedziesz potrzebowal
    kondensatora i zrodla szumu lub innego sygnalu bo jak w glosniku cisza
    to najpewniej na wyjsciu sluchawkowym tez niewiele energii sie
    pojawia.

    Ale jesli masz mozliwosc ingerencji w urzadzenie to mozna spokojnie
    zrobic prosty filtr dzieki ktoremu wpuscisz sobie stale napiecie w
    kabel sluchawkowy. No ale jak juz to zrobisz to nie ma problemu
    wyciagnac zasilania na inna wtyczke i ominac inicjalny problem.

  • 7. Data: 2010-10-21 15:02:11
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Thu, 21 Oct 2010 14:16:01 +0200, Grzegorz Niemirowski wrote:

    > Chodzi generalnie o urządzenie współpracujące z komórką i bardzo bym chciał,
    > żeby mogło być ono z niej zasilane.

    Zauważ, że większość komórek ma w gnieździe słuchawkowym patent do
    podłączenia mikrofonu, który musi być jakoś zasilony (99% to elektret z
    pierwszysm stopniem wzmocnienia wbudowanym w kapsułkę), czyli na 4-tym
    pinie (mic in) masz najpewniej jakieś napięcie podciągnięte przez jakiś
    rezystor do jakiegoś napięcia. Czy wystarczy mocy, to zupełnie osobna
    dyskusja, ale jak próbujemy "kraść" energię z sygnału audio ;)

    Marek

  • 8. Data: 2010-10-21 16:52:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisał
> [...]
    >kabel sluchawkowy. No ale jak juz to zrobisz to nie ma problemu
    >wyciagnac zasilania na inna wtyczke i ominac inicjalny problem.

    moment ... do kazdej komorki mozna zestaw HF podlaczyc, a w kazdym
    zestawie mikrofon elektretowy jest, a one wymagaja zasilania !.

    Fakt ze to jakis drobiazg - spodziewalbym sie podlaczenia do 3.3V
    przez opornik 10k .. chyba zeby tym ladowac akumulatorek.

    J.

  • 9. Data: 2010-10-21 17:38:39
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 21 Paź, 18:52, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    >
    > Fakt ze to jakis drobiazg - spodziewalbym sie podlaczenia do 3.3V
    > przez opornik 10k .. chyba zeby tym ladowac akumulatorek.

    Tak z ciekawosci zapytam:
    Ile jest tego zasilania dla elektretu i czy jest osiagalne rowniez
    kiedy telefon nie wykryje zestawu HF? ;)
    Wyczytalem ze na mikrofonie ma byc wiecej niz 1V ale ile mA tam mozna
    wyciagnac to nie wiem.

  • 10. Data: 2010-10-22 13:16:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisał w

    >Tak z ciekawosci zapytam:
    >Ile jest tego zasilania dla elektretu

    jak pisalem - spodziewam sie podlaczenia do ~3.3V przez opornik
    rzedu 10k.

    > i czy jest osiagalne rowniez
    >kiedy telefon nie wykryje zestawu HF? ;)

    Bardzo mozliwe ze wykrywa przez obciazenie tej linii. tzn pomiar
    napiecia - bez mikrofonu jest nadal 3.3V, po podlaczeniu mniej

    J.