  • 1. Data: 2012-10-21 14:21:08
    Temat: Pasywne GT630 czy poczekać?
    Od: PK <P...@n...com>

    Planuję postawienie na biurku drugiego monitora i jest to chyba niezły
    moment na kupienie karty graficznej (teraz jestem na zintegrowanej
    X4500).

    Przejrzałem aktualną ofertę i chyba najbardziej odpowiada mi Zotac
    GT630 Zone. Pasywne chłodzenie, 2xDVI, w miarę nowa CUDA i mały
    pobór prądu - rzeczy, których oczekuję. Cena super.

    Problem polega na tym, że już teraz istnieją GT630 na Keplerze,
    czyli wyższa wydajność i lepsza efektywność. Rynku nie śledzę od dawna
    (od czasu ATI R300 wypuszczonego dekadę temu). Czy warto czekać?
    Zakup nie jest pilny (powiedzmy że do marca 2013). Ogólnie widzę, że
    pasywnie chłodzone karty znikają (pewnie wypierane przez coraz lepsze
    zintegrowane) i trochę się obawiam, że prześpię okazję i będzie po
    ptakach...

    Jak łatwo się domyślić, nie będzie to karta do grania. Głównie chodzi
    mi o pociągnięcie 2 monitorów i możliwość pobawienia się w GPGPU.
    Jeśli kiedyś znajdę czas, to pewnie chętnie pobawię się w Diablo3 lub
    Skyrim, ale bez ciśnienia na wysokie ustawienia. Na X4500 przeszedłem
    Obliviona i tragedii nie było :).

    pozdrawiam,
    PK

  • 2. Data: 2012-10-21 21:20:06
    Temat: Re: Pasywne GT630 czy poczekać?
    Od: Corran <c...@g...com>

    Może takie?
    http://www.agito.pl/karta-graficzna-sapphire-radeon-
    hd-7750-ultimate-1gb-ddr5-pci-e-fbox-84-568329.html?
    attr=248-509619

  • 3. Data: 2012-10-21 21:25:36
    Od: Corran <c...@g...com>

    W dniu niedziela, 21 października 2012 21:20:06 UTC+2 użytkownik Corran napisał:
    > Może takie?
    >
    > http://www.agito.pl/karta-graficzna-sapphire-radeon-
    hd-7750-ultimate-1gb-ddr5-pci-e-fbox-84-568329.html?
    attr=248-509619

    ...bo GT630 to chyba lepiej sobie odpuścić.
    http://www.komputerswiat.pl/blogi/blog-redakcyjny/20
    12/05/nvidia-prezentuje-nowe-(stare)-karty-graficzne
    -gracze-powinni-omijac-je-szerokim-lukiem!.aspx

  • 4. Data: 2012-10-21 22:28:40
    Od: PK <P...@n...com>

    On 2012-10-21, Corran <c...@g...com> wrote:
    > ...bo GT630 to chyba lepiej sobie odpuścić.
    > http://www.komputerswiat.pl/blogi/blog-redakcyjny/20
    12/05/nvidia-prezentuje-nowe-(stare)-karty-graficzne
    -gracze-powinni-omijac-je-szerokim-lukiem!.aspx

    Ależ ja doskonale wiem, co jest w środku :). I oczywiście widziałem
    ten artykuł (dobre pozycjonowanie), ale że nie jestem graczem, to się
    nie przejąłem :).

    HD 7750, który zaproponowałeś, to bardzo fajna karta, ale:
    1) jest 2x droższa od tamtej GT630,
    2) ma tylko jedno DVI, więc +100 zł za przejściówkę z DisplayPort,
    3) AMD, a zależy mi na NVIDIA.

    Dość powiedzieć, że między tymi dwiema kartami (bo za ~370 zł) jest
    jeszcze pasywny Zotac GT640 - bardzo podobny do tego Radeona
    (28nm, duży radiator). Wydajnością też bardzo nie odbiega, a ma
    2 DVI bez ekstra 100 zł :).

    pozdrawiam,
    PK

  • 5. Data: 2012-10-21 22:44:52
    Od: "M1SLQ" <m...@m...o2.pl>

    > ...bo GT630 to chyba lepiej sobie odpuścić.

    [cut]

    o, powiew historii :) coś jak swego czasu z GeForce 4 - 4200Ti zgodna z
    DX8 a MX420 - DX7

  • 6. Data: 2012-10-21 23:03:59
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "PK" <P...@n...com> napisał w wiadomości

    > Problem polega na tym, że już teraz istnieją GT630 na Keplerze,

    Ale to OEM-y (może być problem z dostępnością), zwykłe 630 to 440 z nową
    nazwą. Jeśli chcesz prawdziwego Keplera to minimum 640, ale on jest połowę
    droższy od 630 (choć fakt że też połowę szybszy).

> [...]
    > pasywnie chłodzone karty znikają (pewnie wypierane przez coraz lepsze
    > zintegrowane) i trochę się obawiam, że prześpię okazję i będzie po

    W tej cenie rozpatrz pasywne 6570 / 6670. A do marca 2013 być może pojawią
    się low-endowe Keplery lub GCN.

  • 7. Data: 2012-10-21 23:29:21
    Od: Corran <c...@g...com>

    W dniu niedziela, 21 października 2012 22:28:41 UTC+2 użytkownik PK napisał:

    > HD 7750, który zaproponowałeś, to bardzo fajna karta, ale:
    >
    > 1) jest 2x droższa od tamtej GT630,
    >
    > 2) ma tylko jedno DVI, więc +100 zł za przejściówkę z DisplayPort,
    >
    > 3) AMD, a zależy mi na NVIDIA.

    Kolego. Szukałem coś dla siebie i trafiłem przypadkiem (dała mi do myślenia trochę -
    jest w cenie co wiatrakowy 7770). Uznałem, że może ciebie zainteresować więc
    podrzucam. Nie masz HDMI w monitorze?

    Ten GT630/GT440 będzie naprawdę niewiele lepszy od X4500 (zależy jeszcze w czym). Mam
    wątpliwości co do kupowania przestarzałej karty o niewiele większej wydajności. Nie
    wiem do czego ci potrzebna ale w niektórych zastosowaniach zintegrowany X4500 wypada
    zadziwiająco szybko (nie gry 3D).

  • 8. Data: 2012-10-21 23:49:56
    Od: PK <P...@n...com>

    On 2012-10-21, Corran <c...@g...com> wrote:
    > Kolego. Szukałem coś dla siebie i trafiłem przypadkiem (dała mi do myślenia trochę
    - jest w cenie co wiatrakowy 7770). Uznałem, że może ciebie zainteresować więc
    podrzucam. Nie masz HDMI w monitorze?

    Nie mam. I prawdopodobnie nie będę miał w dokupionym drugim.
    Inaczej po co upierałbym się przy 2xDVI? :)

> [...]
    Nie wiem do czego ci potrzebna ale w niektórych zastosowaniach zintegrowany X4500
    wypada zadziwiająco szybko (nie gry 3D).

    Potrzeba mi 2 wyjść DVI i CUDA :).
    Poza tym karta graficzna ma własny RAM, a zintegrowana jak wiadomo
    musi się dzielić (a ja się dzielę niechętnie).
    No a jeśli chodzi o gry, to istnieje istotna jakościowa różnica:
    część gier (m.in. Diablo3) po prostu na zintegrowanych kartach się
    nie odpala.

    Także jak widzisz nie kupuję karty po to, żeby mieć czegoś więcej.
    Kupuję ją po to, żeby coś w ogóle mieć (2 monitory, GPGPU, ew. możliwość
    zagrania w coś współczesnego na urlopie).

    pozdrawiam,
    PK

  • 9. Data: 2012-10-22 00:36:09
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    > Nie mam. I prawdopodobnie nie będę miał w dokupionym drugim.
    > Inaczej po co upierałbym się przy 2xDVI? :)

    Jak karta ma HDMI to przejściówka HDMI-DVI będzie znacznie tańsza niż
    DP-DVI.

    > Poza tym karta graficzna ma własny RAM, a zintegrowana jak wiadomo
    > musi się dzielić (a ja się dzielę niechętnie).

    Mozna w biosie przydzielić minimalną ilość pamięci dla integry (szczególnie
    w integrach Intela, które juz od czasów i810 używały dynamicznej alokacji
    VRAM i brały tylko tyle pamięci ile akurat potrzebowały).

    > No a jeśli chodzi o gry, to istnieje istotna jakościowa różnica:
    > część gier (m.in. Diablo3) po prostu na zintegrowanych kartach się
    > nie odpala.

    Np. na HD4200 (785G) się uruchamia. Ale integry Intela sprawiają problemy w
    grach.

  • 10. Data: 2012-10-22 00:44:58
    Od: Michal <d...@d...mailexpire.com>

    W dniu 2012-10-21 14:21, PK pisze:

> [...]
    > GT630 Zone. Pasywne chłodzenie, 2xDVI, w miarę nowa CUDA i mały
    > pobór prądu - rzeczy, których oczekuję. Cena super.

    Jak nie gonisz za nowinkami i wydajnością, to taka karta np: do
    MediaCenter jest jak najbardziej OK i to jest IMHO jej miejsce.
    Pasywne chłodzenie i 2x DVI + 1 x HDMI jest tu przydatne, a cena nie
    wyrywa z butów.

    > Problem polega na tym, że już teraz istnieją GT630 na Keplerze,
    > czyli wyższa wydajność i lepsza efektywność.Rynku nie śledzę od dawna
    > (od czasu ATI R300 wypuszczonego dekadę temu).

    Dobrze jednak, że wiesz jak wygląda sprawa z GT630 OEM/Retail.

> [...]
    > pasywnie chłodzone karty znikają (pewnie wypierane przez coraz lepsze
    > zintegrowane) i trochę się obawiam, że prześpię okazję i będzie po

    Jak czekasz na kupno w sklepie takiego OEMowego GT630 na Keplerze
    (pewnie będą to karty najtańsze w produkcji z małą turbinką
    i DSUB na taśmie jak to do zestawów, a nie takie eleganckie rozwiązania
    jak w podanym wyżej Zotacu skierowanym na rynek klienta końcowego
    zwracającego uwagę na takie rzeczy)... to możesz sobie poczekać, że
    szybciej wyjdzie GT730 już na właściwym Keplerze 28nm.
    Serio piszę - takie rozwiązania na rynek OEM są strasznie trudno
    dostępne. Pamiętam jak w 2000 r. czekałem na OEMowego (mobilnego)
    K6-2+/K6-III+ w 18nm z L2 cache. Czekałem i w PL się nie doczekałem -
    nie były AFAIK nigdy dostępne. Swojego miałem sprowadzonego prywatnym
    kanałem z Austrii.

    > Jak łatwo się domyślić, nie będzie to karta do grania. Głównie chodzi
    > mi o pociągnięcie 2 monitorów

    OK.

    > i możliwość pobawienia się w GPGPU.

    A co to ma być konkretnie za GPGPU? Jaki program i w jakim cyklu ma
    działać? Jeśli to ma być sporadyczne/chwilowe wspomaganie
    skalowania/zoom przez GPU np: w Photoshopie to taka karta jest jak
    najbardziej OK. Jeśli to mają być długotrwałe obliczenia to absolutnie
    do tego się nie nadaje z 2 powodów:

    - długotrwałe obliczenia GPGPU BARDZO obciążają kartę, dużo bardziej niż
    gry i wymagają aktywnego, dobrego chłodzenia. Przy karcie pasywnej
    istnieje spore ryzyko jej uszkodzenia przy takim używaniu (pasywne
    projektowane są do innych zastosowań, ze wskazaniem na MediaCenter.

    - taki GT630 AKA GT440 ma tragicznie niską wydajność w GPGPU rzędu 311
    GFLOPS SP (dla porównania nawet o rok starszy od GT440 R5670 o
    porównywalnym (ciut niższym TDP) ma dwa razy tyle, o R5770 nawet nie
    wspominając, bo to ~1360 GFLOPS SP).

    > Jeśli kiedyś znajdę czas, to pewnie chętnie pobawię się w Diablo3 lub
    > Skyrim, ale bez ciśnienia na wysokie ustawienia. Na X4500 przeszedłem
    > Obliviona i tragedii nie było :).

    O to bym się o to nie obawiał, zwłaszcza jeśli chodzi o nVidię, która w
    odróżnieniu od AMD nie ma APU zastępujących karty z najniższego
    segmentu. A producenci będą wypełniać niszę robiąc nadal karty pasywne,
    w czym kolejna generacja budżetowych GT710,720 i 730 już zapewne w 28nm
    powinna tylko pomóc.

    --
    /MB