    From: Michal <d...@d...mailexpire.com>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Pasywne GT630 czy poczekać?
    Date: Mon, 22 Oct 2012 00:44:58 +0200

    W dniu 2012-10-21 14:21, PK pisze:

    > Planuję postawienie na biurku drugiego monitora i jest to chyba niezły
    > moment na kupienie karty graficznej (teraz jestem na zintegrowanej
    > X4500).
    > Przejrzałem aktualną ofertę i chyba najbardziej odpowiada mi Zotac
    > GT630 Zone. Pasywne chłodzenie, 2xDVI, w miarę nowa CUDA i mały
    > pobór prądu - rzeczy, których oczekuję. Cena super.

    Jak nie gonisz za nowinkami i wydajnością, to taka karta np: do
    MediaCenter jest jak najbardziej OK i to jest IMHO jej miejsce.
    Pasywne chłodzenie i 2x DVI + 1 x HDMI jest tu przydatne, a cena nie
    wyrywa z butów.

    > Problem polega na tym, że już teraz istnieją GT630 na Keplerze,
    > czyli wyższa wydajność i lepsza efektywność.Rynku nie śledzę od dawna
    > (od czasu ATI R300 wypuszczonego dekadę temu).

    Dobrze jednak, że wiesz jak wygląda sprawa z GT630 OEM/Retail.

    > Czy warto czekać?
    > Zakup nie jest pilny (powiedzmy że do marca 2013). Ogólnie widzę, że
    > pasywnie chłodzone karty znikają (pewnie wypierane przez coraz lepsze
    > zintegrowane) i trochę się obawiam, że prześpię okazję i będzie po
    > ptakach...

    Jak czekasz na kupno w sklepie takiego OEMowego GT630 na Keplerze
    (pewnie będą to karty najtańsze w produkcji z małą turbinką
    i DSUB na taśmie jak to do zestawów, a nie takie eleganckie rozwiązania
    jak w podanym wyżej Zotacu skierowanym na rynek klienta końcowego
    zwracającego uwagę na takie rzeczy)... to możesz sobie poczekać, że
    szybciej wyjdzie GT730 już na właściwym Keplerze 28nm.
    Serio piszę - takie rozwiązania na rynek OEM są strasznie trudno
    dostępne. Pamiętam jak w 2000 r. czekałem na OEMowego (mobilnego)
    K6-2+/K6-III+ w 18nm z L2 cache. Czekałem i w PL się nie doczekałem -
    nie były AFAIK nigdy dostępne. Swojego miałem sprowadzonego prywatnym
    kanałem z Austrii.

    > Jak łatwo się domyślić, nie będzie to karta do grania. Głównie chodzi
    > mi o pociągnięcie 2 monitorów

    OK.

    > i możliwość pobawienia się w GPGPU.

    A co to ma być konkretnie za GPGPU? Jaki program i w jakim cyklu ma
    działać? Jeśli to ma być sporadyczne/chwilowe wspomaganie
    skalowania/zoom przez GPU np: w Photoshopie to taka karta jest jak
    najbardziej OK. Jeśli to mają być długotrwałe obliczenia to absolutnie
    do tego się nie nadaje z 2 powodów:

    - długotrwałe obliczenia GPGPU BARDZO obciążają kartę, dużo bardziej niż
    gry i wymagają aktywnego, dobrego chłodzenia. Przy karcie pasywnej
    istnieje spore ryzyko jej uszkodzenia przy takim używaniu (pasywne
    projektowane są do innych zastosowań, ze wskazaniem na MediaCenter.

    - taki GT630 AKA GT440 ma tragicznie niską wydajność w GPGPU rzędu 311
    GFLOPS SP (dla porównania nawet o rok starszy od GT440 R5670 o
    porównywalnym (ciut niższym TDP) ma dwa razy tyle, o R5770 nawet nie
    wspominając, bo to ~1360 GFLOPS SP).

    > Jeśli kiedyś znajdę czas, to pewnie chętnie pobawię się w Diablo3 lub
    > Skyrim, ale bez ciśnienia na wysokie ustawienia. Na X4500 przeszedłem
    > Obliviona i tragedii nie było :).

    O to bym się o to nie obawiał, zwłaszcza jeśli chodzi o nVidię, która w
    odróżnieniu od AMD nie ma APU zastępujących karty z najniższego
    segmentu. A producenci będą wypełniać niszę robiąc nadal karty pasywne,
    w czym kolejna generacja budżetowych GT710,720 i 730 już zapewne w 28nm
    powinna tylko pomóc.

    --
    /MB