  • 1. Data: 2012-01-17 19:04:34
    Temat: PCI-E 2xSATA z port multiplier - ktos ostatnio uzywal?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Pytanie jest takie - czy w kartach tego rodzaju:
    http://allegro.pl/adapter-kontroler-2x-sata-2-0-ii-n
    a-slot-pci-e-krk-i2027894691.html
    http://allegro.pl/itec-pcie-card-ata-ii-esata-ata-pc
    esata3-ontech-i2008137153.html
    (w opisie jest nie tylko "3-portowa", ale również "3-kanałowa)

    ...i podobnych komuś działają 2 dyski z ustawieniem 2xJBOD?
    (i 3x JBOD jeśli akurat dają)

    Celem wyjaśnienia:
    - tak, doskonale zdaję sobie sprawę z ograniczeń przepustowości
    - owszem, mam kartę 2-portową, ale 1-kanałową (kupiona dawniej,
    "multiplierowe" się nie przewalały na rynku)
    - nie, nie chcę widzieć na oczy hasła "RAID", urządzają mnie
    wersje "backup" i "archiwizacja" :P
    - owszem, porty na płycie głównej mam zapchane, tak, mam panel
    z gniazdem SATA (nie eSATA), to gdzie będzie dysk nie jest
    przedmiotem rozważań ;)
    - nie musi obsługiwać CD/DVD
    - owszem, reklamy czytać umiem, mnie interesuje czy i jaka
    konkretnie karta komuś *działa* (lub "działała" w znaczeniu
    sprawdzenia), najlepiej w wersji z Windows XP i Windows 7
    - uwagi nt."widoczności" przy bootowaniu (mało istotne) tudzież
    skuteczności wykrywania po włączeniu dysku (wręcz przeciwnie,
    bardzo użyteczne) przy pracującym komputerze mile widziane,
    bo jak rozumiem "zdolność RAIDowa" kontrolera może tu być
    przeszkodą (jeśli to na kontrolerze jest zapisywana
    konfiguracja, dla celów bootowania na przykład, podłączenie
    innego dysku może dać dziwne wyniki)

    Jak jeszcze o czymś zapomniałem to poproszę o pytania :D
    (nie wiem czy się dostatecznie zabezpieczyłem przed flejmami
    omijającymi pytanie :))

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 2. Data: 2012-01-17 20:29:16
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    On 2012-01-17 20:04, Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]
    >
    > (w opisie jest nie tylko "3-portowa", ale również "3-kanałowa)
    >
    > ...i podobnych komuś działają 2 dyski z ustawieniem 2xJBOD?

    Uwaga, bedzie flame.

    Wizualnie, na 99% mam pierwsza karte, testowalem dzialanie pseudo raid
    (lata temu) (jbod tez jest wspierany przez soft), z racji tego ze nie
    bylem zadowolony, skonczylo sie na wsparciu przez OS.

    Zatem zalecam wykorzystanie mozliwosci systemu operacyjnego do laczenia
    dyskow (partycji) w jeden ciag, ma to ogromna zalete w stosunku do w/w
    pseudo JBOD/Raid. Mianowicie niezaleznie do jakiego portu podlaczysz
    dysk, caly volumen (czy to pod win czy pod linux) bedzie widoczny. Z
    wykorzystaniem niepewnego softu do tanich kart, przy jakimkolwiek
    odlaczeniu ryzykujesz utrate danych - nie znajduje logicznego
    wytlumaczenia by tak robic, gdy kazdy system potrafi laczyc dyski w
    jeden wolumen.

    Rafal

  • 3. Data: 2012-01-17 22:54:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 17 Jan 2012, Rafal Lukawski wrote:

    a-slot-pci-e-krk-i2027894691.html

    esata3-ontech-i2008137153.html

    > Uwaga, bedzie flame.

    Będzie :)

    > Wizualnie, na 99% mam pierwsza karte, testowalem dzialanie pseudo raid (lata
    > temu) (jbod tez jest wspierany przez soft),

    Ugryzę ;)

    > z racji tego ze nie bylem zadowolony, skonczylo sie na wsparciu przez OS.

    Wsparcia przez OS czego, obsługi POJEDYNCZYCH dysków??
    No ja cie przepraszam... :]

    > Zatem zalecam wykorzystanie mozliwosci systemu operacyjnego do laczenia

    Jakiego ŁĄCZENIA, skoro wyraźnie piszę że 2x *JBOD*??
    DWA "widoczne" dyski, DYSKI, nie partycje.
    Czyli chcę te dyski widzieć ODDZIELNIE.
    KONIECZNIE ODDZIELNIE.
    BTW:
    We wszyskich RAIDowych i RAIDopodobnych kontrolerach przy konfiguracji
    "dysków luzem" widziałem oznaczenie "JBOD", acz zgoda, powinno być
    "JAD" :> (just a disk). Stąd właśnie napisałem "JBOD", zakładając
    że intencja opisu jest jasna: 2xJBOD, de facto 2xJAD

    > dyskow (partycji) w jeden ciag, ma to ogromna zalete w stosunku do w/w pseudo
    > JBOD/Raid.

    Jakie "pseudo JBOD"?
    Jakie łączenie?
    Ja pytam o DWA ODDZIELNE DYSKI!
    Niezależne od siebie.

    Nie wiem czy rozumiesz problem - w odróżnieniu od zwykłego, starego
    dobrego PCI, które z założenia jest magistralą, pojedyncze PCI-E
    z założenia obsługiwane jest jako "końcówka", pojedyncze urządzenie.
    Po to, aby podłączyć dwa (lub więcej) urządzeń oddzielnie widocznych
    przez system operacyjny, tak karta jak i driver muszą obsługiwać
    przełączanie kanału E-PCI między tymi urządzeniami.

    Masowo tłuczone kontrolery niekoniecznie to umieją, parę lat
    temu o takie było trudniej, więc z braku laku mam wsadzony
    taki "zwykły". Skądinąd pojedynczy dysk jest w nim oznaczony
    właśnie (w ichniej konfiguracji) jako "JBOD" :> (po prostu
    nikt nie rozróżnia "JBOD" od "dysku luzem", na zasadzie "po
    co, skoro to oczywiste, że JBOD z jednego dysku to ten dysk").

    No i szukam takiego z multiplikacją - w którym dwa dyski
    da się skonfigurować jako "2xJBOD", oddzielnie widoczne dyski.
    Tylko jeszcze chciałbym wiedzieć, czy to nie czcza obietnica
    producenta :]
    Do tego szukam kogoś kto sprawdzał jak to działa, przy
    okazji dowiem się czy działa hot-plug (głównie "in", acz
    przy ustawieniu dysku jako "wymienny" pod systemem tudzież
    flushowaniem/rozmontowaniem nie powinno być również problemu
    z odłączaniem, o ile nie jest problemem sama karta, w znaczeniu
    "pamięta konfigurację i bez resetu nie łyknie innego dysku".
    Tego też się z reklamy nie dowiem, a od kogoś kto sprawdził
    już tak.

    > Mianowicie niezaleznie do jakiego portu podlaczysz dysk, caly
    > volumen (czy to pod win czy pod linux) bedzie widoczny.

    No to jeszcze raz przepiszę z oryginalnego postu o co
    pytałem: "2x JBOD".
    "Dwa razy JBOD", czyli dwa dyski, które sobie ustawię na
    dwu dyskach fizycznych - ODDZIELNIE.

    :D

    > nie znajduje logicznego wytlumaczenia by tak robic

    Prosto - brakło portów, mam tylko sześć, a wiszą na tym również
    napędy DVD itede. Tak, nie mam RAIDA (ale dyski zapasowe,
    backupowe itede i owszem).
    Potrzebuję karty DWUKANAŁOWEJ (i o to pytam), a że nie każda
    dwuportowa jest dwukanałowa...

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2012-01-18 06:27:09
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

> [...]
    > No ja cie przepraszam... :]

    > Jakiego ŁĄCZENIA, skoro wyraźnie piszę że 2x *JBOD*??
    > DWA "widoczne" dyski, DYSKI, nie partycje.

    Posunałbym się do stwierdzenia, iż nie ma czegoś takiego jak n x JBOD i
    to mnie zmyliło w kontekście Twojego zapytania. jest JBOD (zgodnie z
    rozwinięciem pełnej nazwy) jako forma dostępu/konfiguracji dysków na
    karcie. (np. pula dysków może być ustawiona w JBOD i wtedy wszystkie z
    nich widoczne są niezależnie)

    Jak już napisałem, iz do zarzadzania dyskami wykorzystałem OS, tzn. iż w
    100% dyski są widoczne jako niezalezne z poziomu OS. (w tej chwili
    wykorzystuje pierwszy z tych kontrolerów 'raid' pod Linuxem, gdzie to
    dopiero OS robi raid 1 lub inny).

    > Ja pytam o DWA ODDZIELNE DYSKI!
    > Niezależne od siebie.

    J/w są widoczne jako niezalezne (lub mogą być, w zaleznosci od OS i
    sterowników do nich)

> [...]
    > przez system operacyjny, tak karta jak i driver muszą obsługiwać
    > przełączanie kanału E-PCI między tymi urządzeniami.

    j/w działa. (sprawdzone na pierwszym z kontrolerów pod linuxem). Na 100%
    nie potwierdze, jak to widzi np. windows 7, przy starcie bios karty
    wypisuje 'no raid detected', linux sobie radzi z tym znakomicie (dwa
    dyski), windows na 99% tez powinien, nie mam mozliwosci szybkiego
    sprawdzenia.

> [...]
    > da się skonfigurować jako "2xJBOD", oddzielnie widoczne dyski.
    > Tylko jeszcze chciałbym wiedzieć, czy to nie czcza obietnica

    JBOD to forma konfiguracji w kontekście wieloportowych kart/mostkow.
    JBOD moze obejmowac czesc dyskow z puli lub wszystkie (przynajmniej
    teoretycznie). Sorry ale to zmyliło mnie to Twoje *2x*JBOD

> [...]
    > "pamięta konfigurację i bez resetu nie łyknie innego dysku".
    > Tego też się z reklamy nie dowiem, a od kogoś kto sprawdził

    ?? Hot plug jest w definicji AHCI, jezeli karta wspiera w 100% AHCI, to
    i masz hotplug.

    > Prosto - brakło portów, mam tylko sześć, a wiszą na tym również

    Tak wlasnie wykorzystuje pierwszą z poprzednio wymienionych kart
    ustawioną jako JBOD ( 2 x Independent SATA Device). W czasie kiedy to
    konfigurowałem, linux nie wspierał pseudo-raid tej karty i chyba tu się
    nic nie zmieniło.

    Z moich obserwacji czy to dot. mostków intela z pseudo-raid, czy własnie
    pierwszej z wczesniej wymienionych kart, linux *zawsze* widzi pojedyncze
    dyski niezaleznie od tego co jest w BIOS. W windows nie jest to juz
    takie oczywiste /zalezy od sterowników do kart/mostków/

  • 5. Data: 2012-01-18 07:35:53
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

> [...]
    > No ja cie przepraszam... :]

    > Jakiego ŁĄCZENIA, skoro wyraźnie piszę że 2x *JBOD*??
    > DWA "widoczne" dyski, DYSKI, nie partycje.

    W poprzednim poscie troche namieszalem, niestety cos sa problemy z jego
    usunieciem.

    JBOD to tzw. tryb linear(tak sie nazywa pod linuxem), czyli tak jak
    napisalem moze byc zarowno implementowany przez karte (oprogramowanie do
    karty) lub OS, to drugie zastosowanie jest wspierane chyba przez
    wszystnie nowe systemy operacyjne. Stad wiec polecam korzystanie z
    wsparcia OS.

    Ty nie pytasz o JBOD tylko pytasz o dostęp do poszczególnych dysków, a
    to zupelnie inny temat. Sprawdz sobie na wikipedii (jak ja ponownie
    uruchomia).

  • 6. Data: 2012-01-18 07:38:13
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

> [...]
    > rozwinięciem pełnej nazwy) jako forma dostępu/konfiguracji dysków na
    > karcie. (np. pula dysków może być ustawiona w JBOD i wtedy wszystkie z

    Teraz to ja sie zasugerowalem wywodami autora.

    JBOD -> linear (czesto wymaga wsparcia sterownikow dla os przy tanich
    kartach, podopnie jak pseudo-raid implementowany na wielu mostkach i
    plytach glownych).

  • 7. Data: 2012-01-18 08:02:29
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    On 2012-01-17 23:54, Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]

    Ty nie pytasz o JBOD tylko pytasz o dostęp do poszczególnych dysków, a
    to zupelnie inny temat. Sprawdz sobie na wikipedii (jak ja ponownie

    http://pl.wikipedia.org/wiki/JBOD (hint: *połączenie*)

    Swoja droga pierwszy z wspomnianych przez Ciebie kontrolerów umozliwia
    dostep do *pojedynczych dysków*. na 100% z poziomu linuxa, uruchamialem
    pod windowsami, ale to bylo lata temu :) W tej chwili nie pamietam na 100%

  • 8. Data: 2012-01-18 09:35:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Jan 2012, Rafal Lukawski wrote:

    > Ty nie pytasz o JBOD tylko pytasz o dostęp do poszczególnych dysków,

    Toż wyjaśniałem wielkimi literami. Kilka razy.
    Również to, że we *WSZYSKICH* konfigurowalnych kontrolerach, tryb
    "JaD" nazywany jest "JBOD", mimo że to nieściśle.
    Dysk wystawiany "luzem" do systemu nazywany jest JBOD i tyle,
    mimo że nazwanie go jednoskładnikowym mirrorem jest równie
    (bez)sensowne (no chyba że sens jest taki, iż kontroler pozwala
    rozbudowywać mirrory w locie, a JBODy nie).
    Dlatego posłużyłem się określeniem "2x JBOD" - że chcę widzieć
    *DWA* dyski w systemie, a nie jeden.

    > a to zupelnie inny temat. Sprawdz sobie na wikipedii

    Ale nie odsyłaj mnie do wikipedii, sam sobie sprawdź co to jest
    port multiplier (w tejże wikipedii :P) będziesz wiedział skąd
    wziął się w temacie :]
    Po co bym pytał o obsługę muliplikacji, jak nie po to żeby dyski
    były widoczne osobno?

    > Swoja droga pierwszy z wspomnianych przez Ciebie kontrolerów umozliwia dostep
    > do *pojedynczych dysków*. na 100% z poziomu linuxa,

    Thx za info, o to mi chodziło.
    Czekam jeszcze na zeznania kogoś kto sprawdził pod Windows :)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2012-01-18 11:18:53
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    On 2012-01-18 10:35, Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > rozbudowywać mirrory w locie, a JBODy nie).
    > Dlatego posłużyłem się określeniem "2x JBOD" - że chcę widzieć

    Teoretycznie i praktycznie (dla formalnosci) mały drobiazg. Jeżeli
    system windows (bo tam to akuraty występuje) korzysta z JBODów/Raidów,
    to system często otrzymuje 99,9% pojemności dysku, na części dysków
    softo sobie zapisuje info o typie konfiguracji (tak na 100% robi
    oprogramowanie Intela)

    W przypadku linuxa spotkalem sie z tym, ze generalnie ignoruje sie
    wszelkie tego typu rozwiazania, system sam programuje chipset i od razu
    (niezaleznie od ustawien w bios) ma dostep do niezaleznych dyskow w
    calosci jako osobne block-device'y

    Takze techniczna mozliwosc jest by dowolny system widzial cale dyski,
    ktore podlaczone sa do tanich pseudo-raidow, zalezy to od oprogramowania.

> [...]
    > wziął się w temacie :]
    > Po co bym pytał o obsługę muliplikacji, jak nie po to żeby dyski

    Powielacze portów są praktycznie niedostepne na naszym rynku jako osobne
    urzadzenia i to ma niewiele wspolnego z ta dyskusja, bo chcesz osiagnac
    jakis cel, wiec nie ma potrzeby tego komplikowac. Masz na rynku
    konkretne urzadzenia i to od nich zalezy co mozesz zrealizowac, zapytaj
    sprzedawcow jak to wyglada.

    > Thx za info, o to mi chodziło.
    > Czekam jeszcze na zeznania kogoś kto sprawdził pod Windows :)

    System Ci obsluzy, zapytaj na w/w grupie ;)

  • 10. Data: 2012-01-20 09:27:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > windows (bo tam to akuraty występuje) korzysta z JBODów/Raidów, to system

    Ano fakt.
    Pytanie co zrobi jak dostanie (zostanie podpięty) dysk sformatowany
    "na zewnątrz", bez tych informacji na końcu, bo to jest istotne.

    > Powielacze portów są praktycznie niedostepne na naszym rynku jako osobne
    > urzadzenia

    ...bo nie tego mi potrzeba :]

    > i to ma niewiele wspolnego z ta dyskusja,

    Bardzo wiele - pozwala pokazać palcem, że dyskutant usiłujący
    wcisnąć jakobym pytał o co innego niż pytałem sam sobie wymyślił
    koncept ;)

    > bo chcesz osiagnac jakis cel

    Tak, dwa oddzielne, osobno widoczne dyski, i na PCI-E wymaga
    to multiplikacji :) więc sprawa jest prosta: kontroler musi
    to "umieć".

    > zapytaj sprzedawcow jak to wyglada.

    Ta.... optymista.
    Toż oni w większości sprzedają to jak kartofle :]
    (bardzo dosłownie, bo przy ziemniakach o ile wiem zjawisko
    wciskania kitu co do właściwości sprzedawanego towaru ma
    miejsce w tym samym stopniu :>)
    Na razie zrobiłem rundkę od sprzedawcy do dystrybutora,
    pełnej jasności nie ma, ale też podejrzewają ze będzie
    działać ;)

    > System Ci obsluzy, zapytaj na w/w grupie ;)

    Mnie nie interesuje czy system to obsłuży jeśli karta będzie
    "umiała", bo wiem że tak, tylko czy konkretna karta będzie działać,
    dlatego pytam tu!

    pzdr!