    From: Rafal Lukawski <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: PCI-E 2xSATA z port multiplier - ktos ostatnio uzywal?
    Date: Wed, 18 Jan 2012 07:27:09 +0100

    > Wsparcia przez OS czego, obsługi POJEDYNCZYCH dysków??
    > No ja cie przepraszam... :]

    > Jakiego ŁĄCZENIA, skoro wyraźnie piszę że 2x *JBOD*??
    > DWA "widoczne" dyski, DYSKI, nie partycje.
    > Czyli chcę te dyski widzieć ODDZIELNIE.
    > KONIECZNIE ODDZIELNIE.

    Posunałbym się do stwierdzenia, iż nie ma czegoś takiego jak n x JBOD i
    to mnie zmyliło w kontekście Twojego zapytania. jest JBOD (zgodnie z
    rozwinięciem pełnej nazwy) jako forma dostępu/konfiguracji dysków na
    karcie. (np. pula dysków może być ustawiona w JBOD i wtedy wszystkie z
    nich widoczne są niezależnie)

    Jak już napisałem, iz do zarzadzania dyskami wykorzystałem OS, tzn. iż w
    100% dyski są widoczne jako niezalezne z poziomu OS. (w tej chwili
    wykorzystuje pierwszy z tych kontrolerów 'raid' pod Linuxem, gdzie to
    dopiero OS robi raid 1 lub inny).

    > Ja pytam o DWA ODDZIELNE DYSKI!
    > Niezależne od siebie.

    J/w są widoczne jako niezalezne (lub mogą być, w zaleznosci od OS i
    sterowników do nich)

    > Nie wiem czy rozumiesz problem - w odróżnieniu od zwykłego, starego
    > dobrego PCI, które z założenia jest magistralą, pojedyncze PCI-E
    > z założenia obsługiwane jest jako "końcówka", pojedyncze urządzenie.
    > Po to, aby podłączyć dwa (lub więcej) urządzeń oddzielnie widocznych
    > przez system operacyjny, tak karta jak i driver muszą obsługiwać
    > przełączanie kanału E-PCI między tymi urządzeniami.

    j/w działa. (sprawdzone na pierwszym z kontrolerów pod linuxem). Na 100%
    nie potwierdze, jak to widzi np. windows 7, przy starcie bios karty
    wypisuje 'no raid detected', linux sobie radzi z tym znakomicie (dwa
    dyski), windows na 99% tez powinien, nie mam mozliwosci szybkiego
    sprawdzenia.

    > Masowo tłuczone kontrolery niekoniecznie to umieją, parę lat
    > temu o takie było trudniej, więc z braku laku mam wsadzony
    > taki "zwykły". Skądinąd pojedynczy dysk jest w nim oznaczony
    > właśnie (w ichniej konfiguracji) jako "JBOD" :> (po prostu
    > nikt nie rozróżnia "JBOD" od "dysku luzem", na zasadzie "po
    > co, skoro to oczywiste, że JBOD z jednego dysku to ten dysk").
    >
    > No i szukam takiego z multiplikacją - w którym dwa dyski
    > da się skonfigurować jako "2xJBOD", oddzielnie widoczne dyski.
    > Tylko jeszcze chciałbym wiedzieć, czy to nie czcza obietnica
    > producenta :]

    JBOD to forma konfiguracji w kontekście wieloportowych kart/mostkow.
    JBOD moze obejmowac czesc dyskow z puli lub wszystkie (przynajmniej
    teoretycznie). Sorry ale to zmyliło mnie to Twoje *2x*JBOD

    > Do tego szukam kogoś kto sprawdzał jak to działa, przy
    > okazji dowiem się czy działa hot-plug (głównie "in", acz
    > przy ustawieniu dysku jako "wymienny" pod systemem tudzież
    > flushowaniem/rozmontowaniem nie powinno być również problemu
    > z odłączaniem, o ile nie jest problemem sama karta, w znaczeniu
    > "pamięta konfigurację i bez resetu nie łyknie innego dysku".
    > Tego też się z reklamy nie dowiem, a od kogoś kto sprawdził
    > już tak.

    ?? Hot plug jest w definicji AHCI, jezeli karta wspiera w 100% AHCI, to
    i masz hotplug.

    > Prosto - brakło portów, mam tylko sześć, a wiszą na tym również

    Tak wlasnie wykorzystuje pierwszą z poprzednio wymienionych kart
    ustawioną jako JBOD ( 2 x Independent SATA Device). W czasie kiedy to
    konfigurowałem, linux nie wspierał pseudo-raid tej karty i chyba tu się
    nic nie zmieniło.

    Z moich obserwacji czy to dot. mostków intela z pseudo-raid, czy własnie
    pierwszej z wczesniej wymienionych kart, linux *zawsze* widzi pojedyncze
    dyski niezaleznie od tego co jest w BIOS. W windows nie jest to juz
    takie oczywiste /zalezy od sterowników do kart/mostków/