  • Data: 2012-01-23 18:31:52
    Temat: Oświetlenie LED
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Tym razem mam pytanie o oświetlanie pomieszczeń diodami LED.
    Przy okazji remontu chciałem eksperymentalnie oświetlić
    przedpokój wyłącznie diodami LED ("energooszczędne" i "trwałe").
    Mam tam teraz jedną żarową żarówkę 100W ("specjalną", ma świecić
    nieco jaśniej niż zwykła - ok. 1550 lm). Trochę za ciemna,
    więc diody miały świecić jaśniej.

    Po policzeniu ceny jednostkowej diody okazało się, że najtańsze są
    w taśmach 5-metrowych. Kupiłem 7 metrów taśmy z diodami "neutralno
    -białymi" (120 diod/m) i 5 metrów z diodami "ciepło-białymi"
    (60 diod/m). Według opisu, ta gęstsza taśma miała dawać ok. 9W/m.
    Spodziewałem się więc ok. 85W pobieranej mocy przy 12V. Podłączyłem
    wszystko do zasilacza - okazało się, że przy 12V pobiera ok. 4,5A.
    Czyli 54W. Trudno, słabiej niż obiecywali, ale i tak spodziewałem się
    w miarę jasnego światła.

    Z powodu braku odpowiednich opraw, nawinąłem te taśmy na rurę
    kanalizacyjną o średnicy 11cm. Kupiłem zasilacz 12V/60Wm i podłączyłem
    ok. 2/3 tych taśm, tzn. 780 diod. Niestety - okazało się, że świeci to
    słabiej niż żarówka (2 razy? Trudno oszacować). W dodatku grzeje się,
    a zasilacz pobiera z sieci 230V około 50W. Wygląda na to, że potrzebuję
    dwie takie instalacje, żeby uzyskać jasność zwykłej żarówki 100W.
    W dodatku kolor "neutralno-biały" jest dosyć niebieski i nawet
    po wymieszaniu z "ciepłym" wygląda raczej źle.

    Trochę to dziwne - oświetlenie diodowe o mocy 5W reklamowane jest
    jako zastępujące żarówki 70W. A w rzeczywistości - potrzebowałbym
    100W, żeby zastąpić żarówkę 100W. Czy ktoś ma doświadczenia z oświetlaniem
    (a nie tylko doświetlaniem) diodami LED?

    Pozdrawiam
    Piotr