  • 1. Data: 2012-02-09 09:31:08
    Temat: Olek OM-D E-M5
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    Czy tu już nie wypada pisać o nowościach? ;-)

    Olek wczoraj pokazał swojego nowego topowego bezlusterkowca, aparat o
    bodaj jednej z najgłupszych nazw w historii fotografii.

    W skrócie:
    - stylizacja retro nawiązująca do legendarnej ponoć linii OM
    - 16 MPx
    - wbudowany EV 1.6 MPx
    - uszczelniony
    - ruchomy ekran
    - dwa pokrętła
    - lampa dołączana
    - opcjonalny dwucześciowy grip
    - cena 1000 ojro body, 1300 w kicie 12-50

    de Fresz

  • 2. Data: 2012-02-09 10:26:12
    Temat: Re: Olek OM-D E-M5
    Od: "kurdybanek" <k...@n...plt>

    Użytkownik "de Fresz" <d...@N...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > - lampa dołączana
    > - opcjonalny dwucześciowy grip
    > - cena 1000 ojro body, 1300 w kicie 12-50

    Sama specyfikacja przeciętna, puszka jak każda.
    Jest za to parę ciekawych koncepcji od dawna proszących się o rozwinięcie w
    cyfrówkach. Np. stabilizacja obrazu na matrycy widoczna także w EVF,
    śledzący AF, stabilizacja matrycy względem wielu osi, superszybki AF (przy
    przetwarzaniu rzędu 240 klatek na sek) i parę innych. Część tych możliwości
    przydałay mi się bardzo na codzień, ale wpierw trzeba zobaczyć jak to
    zaimplementowano.

  • 3. Data: 2012-02-09 10:36:42
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2012-02-09 11:26:12 +0100, "kurdybanek" <k...@n...plt> said:

    > Sama specyfikacja przeciętna, puszka jak każda.

    Tak to można o niemal każdej napisać ;-)

    > Jest za to parę ciekawych koncepcji od dawna proszących się o rozwinięcie w
    > cyfrówkach. Np. stabilizacja obrazu na matrycy widoczna także w EVF,

    Właśnie, zapomniałem napisać, stabilizacja jest w 5 płaszczyznach.

    > śledzący AF,

    No to akurat średnia nowości, od ilu lat Nikon to montuje w lustrach, z
    5? Acz jak na Olka - niesamowity krok na przód ;-)

    > superszybki AF (przy przetwarzaniu rzędu 240 klatek na sek)

    Z peanami na temat AFa osobiście wolałbym się wstrzymać do praktycznych
    testów. Ale generlanie to dobrze, że producenci wreszcie wzięli się
    solidnie za rozwijanie AF opartego na kontraście.

    de Fresz

  • 4. Data: 2012-02-09 10:54:18
    Od: mt <f...@i...pl>

    kurdybanek pisze:

> [...]
    > przetwarzaniu rzędu 240 klatek na sek) i parę innych. Część tych możliwości
    > przydałay mi się bardzo na codzień, ale wpierw trzeba zobaczyć jak to

    Moim zdaniem specyfikacja jednak trochę ponad przeciętna, zwłaszcza w
    porównaniu do tego, co obecnie oferowały bezlusterkowce. Ja jednak
    liczyłem na lepszy wizjer. Ten obecny ma 1,4 MPx (nie 1,6 jak pisał
    deFresz) i powiększenie 1,15 czyli to samo, co Olek miał już w VF-2
    zaprezentowanym kilka lat temu. Jak już zdecydowali się na ten kominek
    po pryzmacie, to miejsca jest tam aż nadto żeby zmieścić wizjer o
    większej rozdzielczości z jakimś dużym okularem do tego. Myślałem, że
    Olek tam wsadzi coś przynajmniej dorównującego obecnym wizjerom Sony. Po
    cichu też liczyłem na wizjer uchylny, skoro Olek już takowy posiada. No
    i szkoda trochę, że nie dodali innych wspomagaczy ostrzenia manualnego
    (a przecież tego typu aparaty aż się proszą o korzystanie z manualnej
    optyki, zwłaszcza w zakresie ogniskowych portretowych czy tele, bo na
    szeroko to lepiej korzystać z optyki systemowej), wciąż jest tylko
    powiększenie fragmentu kadru, a nic nie stoi na przeszkodzie, aby w
    takim wizjerze symulować klin, mikroraster czy co tam tylko przyjdzie
    konstruktorom do głowy. A z ciekawych opcji, które się pojawiły dodałbym
    jeszcze podgląd naświetlania w trybie bulb :)

    --
    marcin

  • 5. Data: 2012-02-09 11:11:18
    Od: mt <f...@i...pl>

    de Fresz pisze:

    > No to akurat średnia nowości, od ilu lat Nikon to montuje w lustrach, z
    > 5? Acz jak na Olka - niesamowity krok na przód ;-)

    Nie jak na Olka, tylko jak na kontrastowy AF, jeżeli będzie działać to
    skutecznie oczywiście;)
    A z AF może być ciekawie, nie wiem na ile te domysły są prawdziwe, ale
    pojawiają się głosy, że skoro ten OM-D przy stabilizacji rusza matrycą
    również w kierunkach przód/tył, to rzekome spore przyspieszenie
    działania AF udało się uzyskać dzięki temu, iż działa to trochę jak w
    fazowym, czyli obiektyw nie musi przejechać punktu ostrości, tylko
    dojeżdża do pewnego momentu, a dalsze dostrajanie jest za pomocą
    minimalnych ruchów matrycy, którą da się przesuwać znacznie szybciej niż
    grupą soczewek. Gdyby tak było, to byłby dobry krok naprzód, aby w końcu
    pomysł Contaxa realnie wszedł do świata foto. Jakby nagle wszystkie
    manuale dostały AF. to Olek mógłby sporo namieszać :)

    --
    marcin

  • 6. Data: 2012-02-09 11:30:33
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2012-02-09 11:54:18 +0100, mt <f...@i...pl> said:

    > Po cichu też liczyłem na wizjer uchylny, skoro Olek już takowy posiada.

    Byłby problem ze stopką lampy - na uchylnym raczej nie bardzo da
    się zamontować stabilnie cięższą lampę. CO oczywiście nie jest nie do
    obejścia, nie nie stoi na przeszkodzie, aby stopka była po lewej, ale
    klasyczny wygląd zobowiązuje

    de Fresz

  • 7. Data: 2012-02-09 16:14:33
    Od: "PB" <p...@f...pl>

    > A z AF może być ciekawie, nie wiem na ile te domysły są prawdziwe, ale
    > pojawiają się głosy, że skoro ten OM-D przy stabilizacji rusza matrycą
    > również w kierunkach przód/tył ... [ciach]

    Z opisu chyba nic takiego nie wynika. Matryca obraca się w 3 osiach oraz
    przesuwa prawo-lewo i góra-dół.

    Pozdrowienia
    P.B.

  • 8. Data: 2012-02-09 16:39:19
    Od: "TheGuru" <t...@w...pl>

    /*
    Właśnie, zapomniałem napisać, stabilizacja jest w 5 płaszczyznach.
    */
    3 płaszczyzny jeszcze ogarniam ale 2 dodatkowe już słabiej ....... :-)

  • 9. Data: 2012-02-09 16:56:35
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2012-02-09 16:39:19 +0000, "TheGuru" <t...@w...pl> said:

    > /*
    > Właśnie, zapomniałem napisać, stabilizacja jest w 5 płaszczyznach.
    > */
    > 3 płaszczyzny jeszcze ogarniam ale 2 dodatkowe już słabiej ....... :-)

    Czas i hiperprzestrzeń ;-)
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2012-02-09 17:37:54
    Od: "Bo(o)t manager" <b...@W...poczta.wp.pl>

    wrote:

    > Czas i hiperprzestrzeń ;-)

    Eeee.... to jakiś badziew ten olek, do d..y jednym słowem(no może dwoma).
    tylko porusza się w pięciu wymiarach? Fizycy mówili coś przynajmniej o 16.
    :)

    Bo(o)t manager