  • 71. Data: 2010-05-24 20:06:32
    Temat: Re: Ogniskowa obiektywu a perspektywa i glebia ostrosci
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 24.05.2010 Dariusz Zygmunt <i...@a...net> napisał/a:

    > Zmieniasz jeden parametr i obserwujesz jak zmieniają się inne. Rozumiesz?

    No właśnie zmieniam tylko ogniskową tak aby ołówek był stale takiej samej
    wysokości ww kadrze ;)

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 72. Data: 2010-05-24 20:10:30
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W poniedziałek, 24 maja 2010 21:54, Sergiusz Rozanski wyraził następujacą
    opinię:

    > [...ciaaaach...]
    > Najpierw zdjęcia, później wykład. 2 razy ołówek na 4/5 wysokości kadru 35
    > i 100mm.
    > Praktyka szkła 35 i 100mm, a nie wykład o perspektywie. Temat główny bez
    > mian wielkości w kadrze - zmieniamy tylko ognisko.

    Obiektem głównym jest budynek, więc chcąc zachować wysokość jego obrazu
    musimy podejść do niego a tym samym _zmienić_ perspektywę, w szczególności
    prawdopodobnie musielibyśmy wyjść dość mocno przed szybę zostawiając ołówek
    za plecami {pomogłaby panorama}, że o zawiśnięciu w powietrzu nie wspomnę
    ;-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 73. Data: 2010-05-24 20:19:06
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W poniedziałek, 24 maja 2010 22:06, Sergiusz Rozanski wyraził następujacą
    opinię:

    ?Na tej samej wysokości??

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 74. Data: 2010-05-24 20:22:02
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <s...@d...media-lab.co
    m.pl>,
    Sergiusz Rozanski nabazgrał:

    > No właśnie zmieniam tylko ogniskową tak aby ołówek był stale takiej samej
    > wysokości ww kadrze ;)

    Skoro zmieniasz *tylko* ogniskową, to wnioskuję, że na taką samą? ;)

  • 75. Data: 2010-05-24 20:27:32
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 24.05.2010 Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>
    napisał/a:
> [...]
    > za plecami {pomogłaby panorama}, że o zawiśnięciu w powietrzu nie wspomnę

    :)
    No to że trzeba podejść to konsekwencja zachowania stałej wielkości tematu,
    trudno, on ma się nie zmienić, to ja jego fotografuję i ma zostać jak był :)
    Ma być taki sam, a chcę zobaczyć jak się zmieni jego widok przy zmianie ogniska i
    oczywiście zmiany odległości bo to musi nastąpić.

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 76. Data: 2010-05-24 20:28:27
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W poniedziałek, 24 maja 2010 22:00, Sergiusz Rozanski wyraził następujacą
    opinię:
    > Dnia 24.05.2010 Henry(k) <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>
    > napisał/a:

    > Przecież Ty też zmieniasz dwa warunki, wielkość tematu ulega zasadniczej
    > zmianie wielkości.

    Mylisz skutek z przyczyną!
    Zmienia tylko ogniskową czego wynikiem jest zmiana skali odwzorowania.

    > TAK, bo do tego używamy różnych ognisk:
    > - wielkość tematu == const
    > - zmień ognisko == zmieni się perspektywa planu

    Aby utrzymać skalę odwzorowania musisz zmienić dwa parametry - ogniskową i
    perspektywę.

    Te dwadzieścia lat braku matematyki na maturze rzeczywiście widać. Sorki,
    nie mogłem się powstrzymać.

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 77. Data: 2010-05-24 20:36:08
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 24.05.2010 l...@l...localdomain <l...@l...localdomain> napisał/a:
    > W poście <s...@d...media-lab.co
    m.pl>,
    > Sergiusz Rozanski nabazgrał:

    > Skoro zmieniasz *tylko* ogniskową, to wnioskuję, że na taką samą? ;)

    Pomyśl trzeba się przysunąć bo się temat zmieni, robisz zdjęcia ogniskową czy
    tematu? Ołówek ma się nie zmienić, zmieniasz ogniskową, ustawiasz się tak aby
    ołówek nadal wyglądał jak wygląda na poprzednim ognisku i pokazujesz wynik :)

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 78. Data: 2010-05-24 20:47:54
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    napisał/a:

    > Aby utrzymać skalę odwzorowania musisz zmienić dwa parametry - ogniskową i
    > perspektywę.

    Wiem do czego zmierzasz i wiem o co chodzi od samego początku, zmiana tylko ogniska
    przecież nie ma wpływu na perspektywę bo nic się do okoła nie ma prawa zmienić.
    Zmieniamy tylko kąt widzenia szeroko/wąsko.

    Cały czas jednak piszę o _praktycznym_ zastosowaniu długich czy krótkich ognisk:
    - mamy do zrobienia temat i on się nie zmienia, czy to nos, portret, ołówek,
    samochód _wypełnia kadr_
    - zmieniajac ogniskową - musimy zmienić odległość, bo temat jest tu etalonem w
    celach tych czynności
    - obserwujemy efekty

    > Te dwadzieścia lat braku matematyki na maturze rzeczywiście widać. Sorki,
    > nie mogłem się powstrzymać.

    Heh wrong, piałem maturę z matematyki, tylko pisałem, ustnie już nie musialem
    podchodzić.... ;) tak ze 20 lat temu :) później jakiś inż, mgr ;)

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 79. Data: 2010-05-24 21:08:44
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <s...@d...media-lab.co
    m.pl>,
    Sergiusz Rozanski nabazgrał:

    > Pomyśl trzeba się przysunąć bo się temat zmieni, robisz zdjęcia ogniskową czy
    > tematu?

    Ciężko się odpowiednio przysunąć, gdy temat jest ponad 20km dalej :P

    > Ołówek ma się nie zmienić, zmieniasz ogniskową, ustawiasz się tak aby
    > ołówek nadal wyglądał jak wygląda na poprzednim ognisku i pokazujesz wynik :)

    Ale przecież to jest od początku w tym wątku powtarzane:
    zależy wyłącznie od odległości,
    więc jak się przesuniesz, to się zmieni.

  • 80. Data: 2010-05-24 21:16:10
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

> [...]
    m.pl>,
    > Sergiusz Rozanski nabazgrał:

    > Ciężko się odpowiednio przysunąć, gdy temat jest ponad 20km dalej :P

    Jak masz temat 20km dalej to ciężko w ogóle mówić o zmianie ogniska :)
    bo trzeba na to np lustra 15cm :) aby w ogóle go dostrzec.

    > Ale przecież to jest od początku w tym wątku powtarzane:
    > zależy wyłącznie od odległości,
    > więc jak się przesuniesz, to się zmieni.

    No i o to chodzi, zmieniasz ognisko, nie zmieniasz tematu, więc zmieniasz
    odległość - proste :)

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".