  • 11. Data: 2010-05-16 18:32:23
    Temat: Re: Ogniskowa obiektywu a perspektywa i glebia ostrosci
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

    > Takze glebia ostrosci: jedni mowia, ze dlugosc ogniskowej obiektywu ma
    > wplyw na
    > GO, inni, ze nie.
    >
    > Jak to z tymi sprawami tak naprawde jest?:)

    Niekiedy ma niewielki wpływ.

    Wystarczy zajrzeć na stronę poświęconą grzybom ;) i wszystko stanie się
    jasne.
    http://www.grzyby.pl/fglebia.htm

    --
    Lol

  • 12. Data: 2010-05-16 22:18:05
    Od: "romek76" <r...@o...eu>

    Dzieki :),

  • 13. Data: 2010-05-16 22:19:39
    Od: "romek76" <r...@o...eu>

    Dziekuje :),

  • 14. Data: 2010-05-17 12:01:00
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Sun, 16 May 2010 18:35:06 +0200, JA wrote:
    > Wniosek. Z punktu widzenia fotografa i obrazu ogniskowa ma wpływ na
    > perspektywę.

    Biorac opd uwage, ze fotografuje się ukladem medium-obiektyw
    istotniejszy tutaj jest kat widzenia, a nie ogniskowa.
    Warto to przypomniec, bo ,,gurus'' tej grupy miewali zdania odmienne :)

    10mm w A40 bylo krotkim tele, 12mm na FF jest odjechanie szerokim katem.
    50mm w ultrazoomowych kompaktach to zwykle dluuugi koniec, w 6x6 to
    zdecydowanie szeroki kat.

    --
    Michał http://kbns.digart.pl/

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns

  • 15. Data: 2010-05-17 12:08:19
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2010-05-16 19:40:20 +0200, "Lol" <l...@l...pl> said:

    > Jeśli chcę sprawdzić, czy jakiś czynnik ma wpływ na wynik, to zmieniam jego
    > wartość przy _niezmienionych_ innych parametrach. Czyli wybieram kadr i
    > zmieniam ogniskową - czy perspektywa się zmienia? Nie. Wniosek - ogniskowa
    > nie wpływa na perspektywę.

    No właśnie w takim przypadku perspektywa się zmieni, bo aby utrzymać
    ten sam kadr na różnych ogniskowych, będziesz musiał potuptać
    bliżej/dalej.

    Perspektywa się nie zmieni (no, nieznacznie, bo w praktyce minimalnie
    może w zależności od konstrukcji obiektywu), jeśli będziesz stał w tym
    samym miejscu i użyjesz różnych ogniskowych, po czym obraz z krótszej
    przykadrujesz do tego z dłuższej.

    de Fresz

  • 16. Data: 2010-05-17 12:48:10
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

> [...]
    > w zależności od konstrukcji obiektywu), jeśli będziesz stał w tym samym
    > miejscu i użyjesz różnych ogniskowych, po czym obraz z krótszej

    Właśnie to miałem na myśli. ;) Generalnie - jeśli nie zmienia się odległość
    od obiektu, to nie zmienia się perspektywa. Efekty "zoomowania" są takie,
    jak kadrowania.

    --
    Lol

  • 17. Data: 2010-05-17 14:21:24
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 17.05.2010 14:48, Lol wrote:

    > W?a?nie to mia?em na my?li. ;) Generalnie - je?li nie zmienia sie odleg?o?ae
    > od obiektu, to nie zmienia sie perspektywa. Efekty "zoomowania" s? takie,
    > jak kadrowania.

    Zmieni się perspektywa. Zoom nożny nie zastąpi zoomu optycznego, a zoom
    optyczny zoomu nożnego. To wynika z zasad geometrii. Im dłuższa
    ogniskowa tym bardziej wydają się zagęszczone obiekty. Wynika to z tego,
    że odległość między nimi jest proporcjonalnie mała w stosunku odległości
    fotograf - fotografowany obiekt.

    Zrób prosty test. Zrób dwa zdjęcia, jedno przy długiej ogniskowej, a
    potem drugie, przy szerokim kącie, ale zachowaj tą samą wielkość
    głównego obiektu w kadrze. Zobaczysz, że to dwa różne zdjęcia.

    wer

  • 18. Data: 2010-05-17 14:31:59
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Mon, 17 May 2010 16:21:24 +0200, b...@n...pl napisał(a):

    > Zrób prosty test. Zrób dwa zdjęcia, jedno przy długiej ogniskowej, a
    > potem drugie, przy szerokim kącie, ale zachowaj tą samą wielkość
    > głównego obiektu w kadrze. Zobaczysz, że to dwa różne zdjęcia.

    A jak jeszcze drugie zdjęcie zrobi przy pochmurnej pogodzie to udowodni
    że krótsza ogniskowa zmniejsza kontrast i nasycenie kolorów ;-)

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 19. Data: 2010-05-17 14:41:00
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

    > Zmieni się perspektywa.

    Kiedy się zmieni?

> [...]
    > ogniskowa tym bardziej wydają się zagęszczone obiekty. Wynika to z tego,
    > że odległość między nimi jest proporcjonalnie mała w stosunku odległości

    "Zoom nożny" (jak to nazwałeś) to zbliżenie, a zoom optyczny, to
    powiększenie. Czy o to ci chodziło? Jeśli tak, to się zgadzam.

    > Zrób prosty test. Zrób dwa zdjęcia, jedno przy długiej ogniskowej, a
    > potem drugie, przy szerokim kącie, ale zachowaj tą samą wielkość
    > głównego obiektu w kadrze. Zobaczysz, że to dwa różne zdjęcia.

    No dwa różne - sprawa oczywista. Zmieni się odległość od obiektu, więc
    zmieni się perspektywa.

    --
    Lol

  • 20. Data: 2010-05-17 15:25:14
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    <b...@n...pl> napisał:

> [...]
    > ogniskowa tym bardziej wydają się zagęszczone obiekty. Wynika to z tego,
    > że odległość między nimi jest proporcjonalnie mała w stosunku odległości

    I co - jeśli zmienisz ogniskową, to się odległości między obiektami
    pozmieniają? Zastanów się co wypisujesz - przecież przedpiszca wyraźnie
    podał założenie że fotografujesz z tego samego miejsca.

    > Zrób prosty test. Zrób dwa zdjęcia, jedno przy długiej ogniskowej, a
    > potem drugie, przy szerokim kącie, ale zachowaj tą samą wielkość
    > głównego obiektu w kadrze. Zobaczysz, że to dwa różne zdjęcia.

    Oczywiście - bo na różnych formatach negatywu/matrycy:-) Tylko w taki bowiem
    sposób można nie zmeniając pozycji wykonać różnymi ogniskowymi zdjęcia tego
    samego motywu zachowując takie samo wypełnienie kadru motywem. Ale - muszę
    Cię zmartwić - nawet na takich - zupełnie różnych - zdjeciach perspektywa
    będzie dokładnie identyczna.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)