    From: Sylwester Łazar <i...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Odp: Oszczędniejsza lodówka
    Date: Sat, 2 Nov 2013 11:44:26 +0100

    > Mam szalony pomysł:
    >
    > Mam lodówkę stojącą obok ściany zewnętrznej.
    Pomysł nie jest szalony.
    Niestety jego realizacja musi uwzględniać bilans energetyczny domu.
    Po co wyrzucać energię na zewnątrz domu,
    a potem dodawać węgla do pieca, aby ją odzyskać?
    Jaki jest tego cel?
    Obniżenie kosztów?
    Wyciszenie pracy lodówki poprzez mniej częste załączanie?
    Jeśli to drugie, to rozumiem.
    Ja mam duże drzwi z kuchni na taras.
    Zimą nie suszymy tam prania, więc można by dorobić coś a'la wiatrołap,
    który służy jako lodówka.
    Wtedy by było cicho i bilans energetyczny byłby poprawiony, gdyż mniej
    ciepła wychodziłoby z domu. Działoby się tak, gdyż byłyby dodatkowe drzwi na
    taras,
    więc ciepło miałoby dłuższą drogę ucieczki na zewnątrz.
    Wtedy miałoby to sens.
    Jednak...
    Na parterze mam pomieszczenie, które ma zimą te kilka stopni, gdyż jest
    nieogrzewane.
    Więc wystarczy wyłaczyć lodówkę, a potrzebne rzeczy przechowywać tam.
    Bilans energetyczny poprawi się natychmiast, bo:
    P(n+1)= P(n) - Plodówki
    gdzie P(n+1) to moc dostarczana do ogrzewania domu po odłączeniu lodówki
    Ale...
    Spiżarnia jest na parterze, a kuchnia na piętrze.
    No to musiałbym dorobić windę do tej lodówki, która transportowałaby mi
    towary na piętro.
    No i teraz
    P(n+2)=P(n+1) + Pwindy
    Muszę dodać moc traconą na kursowanie windy do góry.
    Co prawda...
    zaoszczędzę na napędzie agregatu, ale co jeśli winda będzie chodzić bardzo
    często i wtedy:
    Pwindy>Plodówki
    A jest to bardzo prawdopodobne, gdyż domowników dużo, a znam jednego co to w
    nocy potrafi podjadać.
    O hałasie nie wspominając :-)
    Tak czy inaczej: należy myśleć w kategorii energii i hałasu.

    --
    -- .
    pozdrawiam