  • 1. Data: 2009-04-16 08:13:02
    Temat: Od czego 'padają' kondensatory tantalowe?
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    Witam
    Ostatnio się spotykam z uszkodzeniem niedużych kondensatorów
    tantalowych, rzędu 10u/20V przy zasilaniu np. 16V. Uszkodzenie jest
    destrukcyjne. Kondensator jest wypalony, tak jak przy odwrotnym
    podłączeniu lub podaniu znacznie za dużego napięcia.

    Czym to może być spowodowane?

    Warunki pracy:
    1. Podwyższona temperatura - możliwe, że ok. 80-100*C.
    2. Możliwość silnych udarów prądowych - podłączenie do wydajnego źródła
    napięcia - np. dużego akumulatora.
    3. Może lutowanie (przegrzanie) wpływa tak destrukcyjnie na kondensator

    Inna sprawa, to czy taki kondensator powinien być wystarczający w
    środowisku zasilania w instalacji samochodowej 12V? Też zdarzyły mi się
    problemy. Zdaję sobie sprawę, że taka instalacja bywa silnie zakłócona,
    ale chyba bez przesady. Nie mam możliwości dodania jakiś elementów
    dodatkowych typu dławik.

    Z moich dotychczasowych obserwacji wynika, że jeśli taki sam kondensator
    jest zasilany przez diodę prostowniczą, to uszkodzenia w takich
    warunkach nie zaobserwowałem.

    Robie testy z napięciem z zasilacza 20V i też nic się złego nie dzieje,
    tak więc zakładam, że same kondensatory są raczej OK.
    EM

  • 2. Data: 2009-04-16 08:41:06
    Temat: Re: Od czego 'padają' kondensatory tantalowe?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "EM" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > 2. Możliwość silnych udarów prądowych - podłączenie do wydajnego
    > źródła napięcia - np. dużego akumulatora.

    A to przylaczenie to jak ? Da sie pomylic przewody ?

    J.

  • 3. Data: 2009-04-16 09:11:16
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "EM" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Robie testy z napięciem z zasilacza 20V i też nic się złego nie dzieje,
    > tak więc zakładam, że same kondensatory są raczej OK.

    Standardowa norma dla mieszkaniówki (EN 61000-6-1) wymaga testowania wejścia
    zasilania DC impulsami Surge 0.5kV jeśli kabel połączeniowy może być dłuższy
    od 10m.
    Przypuszczam, że normy samochodowe (nie znam) mogą wymagać takiego testu bez
    względu na długość kabla.
    P.G.

  • 4. Data: 2009-04-16 11:00:04
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    > A to przylaczenie to jak ? Da sie pomylic przewody ?

    Zakładam powód inny niż mylne - odwrotne podłączenie. Ale to może
    właśnie to założenie jest błędne.
    --
    Pozdr
    EM

  • 5. Data: 2009-04-16 12:28:51
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>

    EM wrote:

> [...]

    > Z moich dotychczasowych obserwacji wynika, że jeśli taki sam kondensator
    > jest zasilany przez diodę prostowniczą, to uszkodzenia w takich

    napiecia w aucie raczej 'skacza' wiec mozliwe ze problemem jest to ze silne
    udary pradowe wywoluje jakies urzadzenie w samochodzie (rozrusznik, silnik
    wycieraczek etc) (tzn. kondensatory obciazone sa nie urzadzeniem ktore
    zabezpieczaja, ale ich pojemnosc jest wykorzystywana przez np. silnik do
    wycieraczek instalacji samochodu)

    silniki komutatorowe moga tez powodowac pojawianie sie ujemnych szpilek
    napiecia na liniach zasilajacych, a w autach czesto nie ma praktyki
    montowania kondensatorow odsprzegajacych zaklocenia z tego typu urzadzen.

    rowniez sprzet radiowy , np. CB moze wywolywac pojawienie sie pradow
    zmiennych na liniach zasilania.

    dioda prostownicza + kondensator odsprzegajacy (ew jesli dioda prostownicza
    nie wchodzi w gre to solidnej mocy kondensator odsprzegajacy) powinny
    zalatwic sprawe.

  • 6. Data: 2009-04-16 12:29:57
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

> [...]

    > Czym to może być spowodowane?
    >
    > Warunki pracy:
    > 1. Podwyższona temperatura - możliwe, że ok. 80-100*C.

    tak, sprzyja uszkodzeniom

    > 2. Możliwość silnych udarów prądowych - podłączenie do wydajnego źródła
    > napięcia - np. dużego akumulatora.

    jak najbardziej, prądy wytrzymywane przez tantale nie są jakieś rewelacyjne,
    choćby z racji wymiarów. Owszem, ESR jest niski, ale zdolność do
    rozpraszania mocy też.

    Dodam jeszcze, że bardzo łatwo jest ubić tantala (na zwarcie oczywiście)
    przez nawet niewielkie przepięcie ponad wartość max. napięcia i przez
    odwrotne podanie zasilania. Zauważyłem też pewne różnice pomiędzy
    kondensatorami różnych producentów. Żółte AVX-y wytrzymują więcej od
    dziwnych czarnych bezfirmowych badziewi, chętnie sprzedawanych przez
    "wiodące" sklepy.

    Poza tym tantal na 20V w samochodówce na zasilaniu to chyba jakieś poważne
    nieporozumienie.

    e.

  • 7. Data: 2009-04-16 15:09:26
    Od: "PP" <p...@o...pl>

    > destrukcyjne. Kondensator jest wypalony, tak jak przy odwrotnym
    > podłączeniu lub podaniu znacznie za dużego napięcia.

    Kiedyś ubiłem trochę tanatali w wersji SMD, jakoś tak się przyzwyczaiłem że
    pasek na elektrolicie to minus.... a tu niespodzianka bo jest odwrotnie.
    Czasami można odruchowo źle to wsadzić mimo świadomości jak powinno być.
    Piotr

  • 8. Data: 2009-04-17 08:57:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    > Zakładam powód inny niż mylne - odwrotne podłączenie. Ale to może
    > właśnie to założenie jest błędne.

    Tantale eksploduja blyskawicznie.
    A jak sam piszesz - jak jest dioda to nie ma problemow ..

    J.

  • 9. Data: 2009-04-17 14:35:25
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    > jak najbardziej, prądy wytrzymywane przez tantale nie są jakieś rewelacyjne,
    > choćby z racji wymiarów. Owszem, ESR jest niski, ale zdolność do
    > rozpraszania mocy też.
    No właśnie zastanawiam się czy to nie jest przyczyna uszkodzenia. Ale
    przecież nawet duży prąd udarowy nie powoduje zbyt dużej energii, ze
    względu na bardzo mały czas - niską energię do kondensatora. Dioda
    szeregowo w dużym stopniu może zmniejszyć udar.

> [...]
    > "wiodące" sklepy.
    >
    > Poza tym tantal na 20V w samochodówce na zasilaniu to chyba jakieś poważne

    Ogólnie są to układy do zasilania napięciem załóżmy do 18V - głównie
    zasilanie z baterii/akumulatorów. Jak mam przekonać użytkownika, że nie
    za bardzo to się nadaje do bezpośredniego włączenia do instalacji
    samochodowej?
    EM

  • 10. Data: 2009-04-17 14:49:46
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello EM,

    [...]

> [...]
    > zasilanie z baterii/akumulatorów. Jak mam przekonać użytkownika, że nie
    > za bardzo to się nadaje do bezpośredniego włączenia do instalacji

    Nie przekonuj. Zastosuj na wejściu zasilania solidny filtr PI LC z
    dobrymi kondensatorami.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl