  • 11. Data: 2009-04-17 15:43:20
    Temat: Re: Od czego 'padają' kondensatory tantalowe?
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "EM" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:gsa45f$dro$1@news.onet.pl...
    > Jak mam przekonać użytkownika, że nie za bardzo to się nadaje do
    > bezpośredniego włączenia do instalacji samochodowej?

    Nie znam szczegółów, ale na pewno jest cała gama przepisów, które musi
    spełnić każde urządzenie instalowane w samochodzie.
    Fakt, że dane urządzenie ich nie spełnia dla normalnego użytkownika powinien
    być wystarczający, aby nie instalować czegoś, co potencjalnie grozi pożarem.
    Ale to dla normalnego użytkownika, nie wiem, czy takiego masz na myśli.
    P.G.

  • 12. Data: 2009-04-17 15:59:10
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "EM" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Ogólnie są to układy do zasilania napięciem załóżmy do 18V - głównie
    > zasilanie z baterii/akumulatorów. Jak mam przekonać użytkownika, że nie
    > za bardzo to się nadaje do bezpośredniego włączenia do instalacji
    > samochodowej?

    jeśli użytkownikowi nic nie mówi fakt, że wszystkie porządne urządzenia
    samochodowe (12V oczywiście) wytrzymują napięcia rzędu 30-40V a czasem i
    więcej, a napięcia mierzone przez elektronikę samochodową mają zwykle zakres
    do ok. 20V i użytkownik ten nie posiada własnego rozumu, to niestety
    pozostaje Ci tylko wyciągnąć normy szczegółowe.

    e.

  • 13. Data: 2009-04-17 16:14:07
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "EM" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > No właśnie zastanawiam się czy to nie jest przyczyna uszkodzenia. Ale
    > przecież nawet duży prąd udarowy nie powoduje zbyt dużej energii, ze
    > względu na bardzo mały czas - niską energię do kondensatora. Dioda
    > szeregowo w dużym stopniu może zmniejszyć udar.

    przepraszam za podwójną odpowiedź, ale nie mogę tego tak zostawić ;)

    otóż z tą energią niezupełnie jest tak jak mówisz, czasy są małe, ale prądy
    są duże lub bardzo duże a więc i I2 też jest ogromne. Owszem, średnio daje
    to niewielką moc, ale małe elementy nie są w stanie sobie tej mocy uśrednić,
    one widzą kilowaty w ciągu mikrosekund i to jest ostatnie co widzą :).
    Problem polega na tym, że prądy te można łatwo zmniejszyć "czymś" w szereg,
    ale wtedy to "coś" musi odebrać energię przeładowywania kondensatorów i to
    praktycznie 100% tej energii, co zwykle znaczy "niemało" (Twoja szeregowa
    diodka zapewne ostro dostaje w d.., na szczęscie diody akurat potrafią
    wytrzymać wiele). Jeśli moc strat w stanie stabilnym nie stanowi problemu,
    można dać rezystor o dużej mocy chwilowej. Byłbym bardzo ostrożny w
    stosowaniu filtrów z indukcyjnościami, bezmyślne zastosowanie takowego
    filtra (czyli np. brak tłumienia) może wprawdzie zmniejszyć przetężenia ale
    za to wywołać bardzo duże przepięcia, ale to już szerszy temat.

    e.