    From: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Od czego 'padają' kondensatory tantalowe?
    Date: Thu, 16 Apr 2009 14:29:57 +0200

    Użytkownik "EM" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:gs6pcg$q8a$1@news.onet.pl...

    > Ostatnio się spotykam z uszkodzeniem niedużych kondensatorów
    > tantalowych, rzędu 10u/20V przy zasilaniu np. 16V. Uszkodzenie jest
    > destrukcyjne. Kondensator jest wypalony, tak jak przy odwrotnym
    > podłączeniu lub podaniu znacznie za dużego napięcia.
    >
    > Czym to może być spowodowane?
    >
    > Warunki pracy:
    > 1. Podwyższona temperatura - możliwe, że ok. 80-100*C.

    tak, sprzyja uszkodzeniom

    > 2. Możliwość silnych udarów prądowych - podłączenie do wydajnego źródła
    > napięcia - np. dużego akumulatora.

    jak najbardziej, prądy wytrzymywane przez tantale nie są jakieś rewelacyjne,
    choćby z racji wymiarów. Owszem, ESR jest niski, ale zdolność do
    rozpraszania mocy też.

    Dodam jeszcze, że bardzo łatwo jest ubić tantala (na zwarcie oczywiście)
    przez nawet niewielkie przepięcie ponad wartość max. napięcia i przez
    odwrotne podanie zasilania. Zauważyłem też pewne różnice pomiędzy
    kondensatorami różnych producentów. Żółte AVX-y wytrzymują więcej od
    dziwnych czarnych bezfirmowych badziewi, chętnie sprzedawanych przez
    "wiodące" sklepy.

    Poza tym tantal na 20V w samochodówce na zasilaniu to chyba jakieś poważne
    nieporozumienie.

    e.