    From: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Od czego 'padają' kondensatory tantalowe?
    Date: Thu, 16 Apr 2009 14:28:51 +0200

    EM wrote:

    > Inna sprawa, to czy taki kondensator powinien być wystarczający w
    > środowisku zasilania w instalacji samochodowej 12V? Też zdarzyły mi się

    > Z moich dotychczasowych obserwacji wynika, że jeśli taki sam kondensator
    > jest zasilany przez diodę prostowniczą, to uszkodzenia w takich
    > warunkach nie zaobserwowałem.

    napiecia w aucie raczej 'skacza' wiec mozliwe ze problemem jest to ze silne
    udary pradowe wywoluje jakies urzadzenie w samochodzie (rozrusznik, silnik
    wycieraczek etc) (tzn. kondensatory obciazone sa nie urzadzeniem ktore
    zabezpieczaja, ale ich pojemnosc jest wykorzystywana przez np. silnik do
    wycieraczek instalacji samochodu)

    silniki komutatorowe moga tez powodowac pojawianie sie ujemnych szpilek
    napiecia na liniach zasilajacych, a w autach czesto nie ma praktyki
    montowania kondensatorow odsprzegajacych zaklocenia z tego typu urzadzen.

    rowniez sprzet radiowy , np. CB moze wywolywac pojawienie sie pradow
    zmiennych na liniach zasilania.

    dioda prostownicza + kondensator odsprzegajacy (ew jesli dioda prostownicza
    nie wchodzi w gre to solidnej mocy kondensator odsprzegajacy) powinny
    zalatwic sprawe.