  • 1. Data: 2011-02-03 20:31:11
    Temat: [Nikon] Jaka lampa na podróż?
    Od: Antek Mysliborski <a...@g...com>

    Witam!
    Przymierzam się do zakupu lampy błyskowej, z przeznaczeniem na podróże
    (raczej nie wesela czy kościoły, i nie do studio). W założeniu lampa
    będzie często używana w trybie wireless (z wyzwalaczem radiowym),
    raczej z bliskiej odległości, z softboxem małym i filtrami kolorowymi
    (tak radzi Mitchel Kanashkevich - http://www.mitchellkphotos.com/ - a
    nie ukrywam, że to, co on robi z lampą stanowi dla mnie inspirację i
    źródło pomysłu takiego zakupu).
    Pytanie brzmi, jaka lampa do Nikona d90 będzie najlepsza? Rozważam
    dwie (trudno zresztą inaczej), SB-600 i SB-900. Różnica w cenie nie
    jest zaporowa, natomiast SB-900 jest zdecydowanie większa i cięższa,
    co w długiej podróży może mieć znaczenie. Czy SB-600 do moim
    zastosowań będzie wystarczająca (moc, funkcje itd)? Czy może są jakieś
    lampy firm niezależnych, które się nadadzą lepiej niż te wymienione?

    Dzięki.

    ---
    Antek Myśliborski
    http://www.mysliborski.art.pl

  • 2. Data: 2011-02-03 21:42:22
    Temat: Re: [Nikon] Jaka lampa na podróż?
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2011-02-03 21:31, Antek Mysliborski pisze:
> [...]
    > (raczej nie wesela czy kościoły, i nie do studio). W założeniu lampa
    > będzie często używana w trybie wireless (z wyzwalaczem radiowym),

    Z tanszym radiowym, to pasowalo by z pomiarem wlasnym (automatyka) A.
    Sb600 tego nie ma. Czy mowisz o drozszych radiowych wyzwalaczach?

  • 3. Data: 2011-02-03 21:52:51
    Temat: Re: Jaka lampa na podróż?
    Od: Antek Mysliborski <a...@g...com>

    > Z tanszym radiowym, to pasowalo by z pomiarem wlasnym (automatyka) A.
    > Sb600 tego nie ma. Czy mowisz o drozszych radiowych wyzwalaczach?

    Myślałem o czymś w tym stylu:
    http://cgi.ebay.com/16-Channel-Transmitter-Slave-Fla
    sh-Trigger-RD616-Radio-/230562011660?pt=LH_DefaultDo
    main_0&hash=item35ae911a0c

    ale też nie potrafię ocenić, czy to styknie czy nie - nie mam na razie
    zupełnie doświadczenia z lampami.

  • 4. Data: 2011-02-04 06:18:56
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2011-02-03 22:52, Antek Mysliborski pisze:

> [...]
    main_0&hash=item35ae911a0c

    > ale też nie potrafię ocenić, czy to styknie czy nie - nie mam na razie

    To jest wyzwalaczy rodzaju 'prostego', jak wiekszosc. Popularny tej
    klasy to rf602, czy mój Pixel. Tak dziala jakbys czerwony przycisk na
    lampie przycisnal, manual (wiec obliczanie przyslony i wiele prób) lub
    automatyka wlasna lampy (ktorej sb600 nie ma)

  • 5. Data: 2011-02-04 06:23:40
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2011-02-03 22:52, Antek Mysliborski pisze:

    > ale też nie potrafię ocenić, czy to styknie czy nie - nie mam na razie
    > zupełnie doświadczenia z lampami.

    Aha, podroz, te sprawy. Moze jednak ustaw sie na blyskanie z aparatu. Do
    zdalnego trzeba miec jednak wiecej wyposazenia, jakies podstawki,
    statywy itd i wiecej czasu oraz doswiadczenia.
    Nie wiem, jakiego rodzaju to podroz, ale wyobrazam sobie nie na wszystko
    jest czas i miejsce w bagazu.

  • 6. Data: 2011-02-04 11:19:46
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2011-02-03 21:31:11 +0100, Antek Mysliborski <a...@g...com> said:

> [...]
    > będzie często używana w trybie wireless (z wyzwalaczem radiowym),
    > raczej z bliskiej odległości, z softboxem małym i filtrami kolorowymi

    Tylko jedna lampa? Mało coś do kreatywnego błyskania. A do
    modyfikatorów przydaje się moc. No i na sam początek to może zacznij od
    firmowego CLSa, z niego da się naprawdę sporo wycisnąć. Radiówki to się
    przydają do lamp tańszych, używanych w ilościach paru sztuk, wtedy to
    potania inwestycję.

    > Pytanie brzmi, jaka lampa do Nikona d90 będzie najlepsza? Rozważam
    > dwie (trudno zresztą inaczej), SB-600 i SB-900.

    Pominąłeś jeszcze SB-700, choć na razie z racji jej zaporowej ceny to
    mało opłacalny zakup.

    > Różnica w cenie nie
    > jest zaporowa, natomiast SB-900 jest zdecydowanie większa i cięższa,
    > co w długiej podróży może mieć znaczenie.

    Martfisz się wielkością lampy, chcąc zabrać w daleką podróż ze sobą
    statyw do niej i stertę modyfikatorów na różne okazje? Przemyśl to
    jeszcze.

    de Fresz

  • 7. Data: 2011-02-04 11:46:54
    Od: Antek Mysliborski <a...@g...com>

> [...]
    > firmowego CLSa, z niego da się naprawdę sporo wycisnąć. Radiówki to się
    > przydają do lamp tańszych, używanych w ilościach paru sztuk, wtedy to
    no jedna, tak jak mówiłem - to lampa w podróż z plecakiem, a nie
    cięzarówka :).
    Jedynie własnie się zastanawiam, czy ta sb-600 ma wystarczającą moc
    jak na używanie żeli i softboxa, bo jak pisałem - nie znam tematu i
    nie potrafię ocenić.

    A co jest problemem przy tym radiowym wyzwalaniu? Tu nie ukrywam że
    różnica w cenie jest spora, a nie wiem jakie są plusy tego SU-800 (bo
    o tym mówimy?), i czy warto dokładać ponad 500 PLN.

    > Pominąłeś jeszcze SB-700, choć na razie z racji jej zaporowej ceny to
    > mało opłacalny zakup.
    no faktycznie, to w takim razie mętlik jest tylko jeszcze większy :)

    > Martfisz się wielkością lampy, chcąc zabrać w daleką podróż ze sobą
    > statyw do niej i stertę modyfikatorów na różne okazje? Przemyśl to
    > jeszcze.
    Tak jak pisałem, jedynie planuję mieć składanego softboxa i zestaw
    żeli, bez statywu i innych bajerów. To ma być lampa podróżna, do
    używania w sytuacji, gdy światło jest za słabe na robienie w zastanym,
    a nie do organizowania małego studia ;). Taki zestaw podpowiada
    wspomniany przeze mnie autor Mitchel K., i wszystkie swoje zdjęcia
    robił tylko w taki sposób, więc zakładam że jest to zestaw
    wystarczający. Niestety on używa Canona (lampa Canon EX 580 II), więc
    potrzebuję wsparcia przy wyborze odpowiedniego sprzętu do Nikona

  • 8. Data: 2011-02-04 13:45:51
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2011-02-04 12:46:54 +0100, Antek Mysliborski <a...@g...com> said:

    > nij od
    > wki to się
    > y to
    > no jedna, tak jak mówiłem - to lampa w podróż z plecakiem, a nie
    > cięzarówka :).

    To kup Stoena, Lightsphere lub podobny modyfikator i nie zawracaj sobie
    głowy poradami mistrzów, którzy mają inny budżet, inne możliwości
    sprzętowe czy transportowe.

    > Jedynie własnie się zastanawiam, czy ta sb-600 ma wystarczającą moc
    > jak na używanie żeli i softboxa, bo jak pisałem - nie znam tematu i
    > nie potrafię ocenić.

    Zależy z jakiej odległości do oświetlenia jakiego motywu. Do stosowania
    fikuśnych modyfikatorów mocy w lampie tej wielkości nigdy nie jest za
    dużo.

    > A co jest problemem przy tym radiowym wyzwalaniu?

    - trzeba je kupić
    - nie wszystkie obsługują naprawdę niezłą systemową automatykę błysku Nikona
    - więcej zabawy z konfiguracją, dodatkowe baterie itp.

    > Tu nie ukrywam że
    > różnica w cenie jest spora, a nie wiem jakie są plusy tego SU-800 (bo
    > o tym mówimy?), i czy warto dokładać ponad 500 PLN.

    Ale po co chcesz dokładać SU800, skoro sterownik masz już w body
    swojego aparatu? D90 steruje lampą wbudowaną.

> [...]
    > żeli, bez statywu i innych bajerów. To ma być lampa podróżna, do
    > używania w sytuacji, gdy światło jest za słabe na robienie w zastanym,

    Błyskanie z poza stopki jest zajebistą zabawą i daje fascynujące
    możliwości, ale jest też nieco czasochłonne i upierdliwe w ogarnięciu w
    pojedynkę, przydaje się statyw etc. Chyba że masz ze sobą wytresowanego
    pomagiera.

    de Fresz

  • 9. Data: 2011-02-05 00:21:06
    Od: Kryhu <k...@p...pl>

    W dniu 2/3/11 9:31 PM, Antek Mysliborski pisze:

    Hej

    Przeglądałem trochę zdjęć z podanej przez Ciebie strony i moim zdaniem
    szału dostaniesz z manualnie ustawianą lampą sterowaną prostymi
    wyzwalaczami radiowymi, zwłaszcza jeśli nie masz wprawy. Klimat i ludzie
    dawno uciekną zanim metodą prób i błędów poustawiasz ekspozycję.

    Moim zdaniem masz przynajmniej trzy sensowne wyjścia:

    1 - kupujesz SB600 która jest niewiele słabsza od SB800 czy SB900 do
    tego kupujesz wyzwalacz i odbiornik PocketWizard przenoszące iTTL.
    Rozwiązanie nie jest tanie, pewnie ze 2500 zł wyjdzie ale masz świetny
    mobilny zestaw, bez kabli i trafiasz ekspozycję bez straty czasu i
    zniecierpliwienia modeli.

    2 - kupujesz SB800 lub SB900 i do tego długi kabel SC-28, działają nawet
    takie po 5m. Masz rozwiązanie tańsze z mocniejszą lampą, tyle że łatwo
    ktoś może się zaplątać w ten kabel.

    3 - kupujesz sterownik IR Nikona SU800 i w/w SB600, masz rozwiązanie
    pomiędzy pierwszym a drugim zarówno jeśli chodzi o cenę jak i możliwości.

    Nie polecam sterowania lampy zdalnej poprzez lampę wbudowaną w korpus ze
    względu na ograniczony kąt po jakim musisz "widzieć" lampę zdalną,
    zwłaszcza jeśli błysk sterujący nie ma się gdzie odbić.
    Dodatkowo softbox czy inne rozpraszacze często utrudniają jeszcze
    bardziej komunikacje między aparatem a lampą.
    Nawet jeśli lampa sterująca będzie ustawiona na "off" to przy wysokich
    czułościach błysk sterujący może być widoczny na zdjęciach.
    Można oczywiście ją zasłaniać jakimiś przystawkami przepuszczającymi IR
    ale nie wiem czy to jeszcze bardziej nie ogranicza zasięgu CLSa.

    Jeśli jednak wybierzesz tanie wyzwalacze radiowe to sprawdź jaki mają
    czas synchronizacji, ważne żeby obsługiwały krótkie czasy migawki.
    Czasami przy dużej ilości światła też warto błysnąć.
    --
    Pozdro
    Kryhu

  • 10. Data: 2011-02-05 00:40:00
    Od: Kryhu <k...@p...pl>

    W dniu 2/3/11 9:31 PM, Antek Mysliborski pisze:

    Hej

    W sumie jest jeszcze jedno rozwiązanie moim zdaniem najlepsze do tego
    typu zdjęć ale to już w sumie nie w temacie:

    D3s + np. 35/1.4

    A właśnie, czy w obowiązkowe szkło DX do swojego D90 już się
    zaopatrzyłeś? :)
    Myślę o 35/1.8?
    Może to jest recepta?
    --