  • 21. Data: 2011-02-07 17:39:02
    Temat: Re: Jaka lampa na podróż?
    Od: Antek Mysliborski <a...@g...com>

    Witam!
    Odpowiem trochę zbiorczo.
    Moja sytuacja jest taka, ze wyjeżdżam w dłuższą podróż, więc będę miał
    sporo czasu, żeby poćwiczyć, natomiast niezbyt będę miał możliwość
    dokonania korekty w zakupionym sprzęcie. Stąd moje pytania. Mam
    świadomość, że muszę się dopiero wszystkiego nauczyć, ale liczę na to,
    że dam sobie radę :).

    Może faktycznie lampa SB-800 jest dobrym pomysłem, widzę, że jeszcze
    jakieś niedobitki są dostępne na allegro. Pewnie byłaby rozsądnym
    kompromisem między sb600 a sb900.

    Co do zalet fotografowania w świetle zastanym nikt mnie nie musi
    przekonywać, ale również mam świadomość ograniczeń, w pewnych
    sytuacjach po prostu nie da się zrobic zdjęcia albo wyjdzie ono
    kiepsko, Poza tym mam ochotę nauczyć się czegos nowego ;) (pomijając
    kwestię, ze obecnie nie mam 3ds-a). Po analizie różnych opcji
    doszedłem do wniosku, że zakup lampy jest najtańszym sposobem
    wprowadzenia istotnej jakościowo zmiany (nowy obiektyw czy puszka to w
    sumie to samo co już mam, co najwyzej ciutkę lepiej :D).

    Mam też pytanie o to zdalne wyzwalanie z TTL-em - jak taki system
    działa? W sensie skąd np. lampa wie jak silnie błysnąć? Załóżmy że
    lampa jest w innej odległosci od obiektu niż aparat, ma założony
    dyfuzor/światło ma się odbić od ściany itp. W dodatku mogę chcieć ją
    wykorzystać jedynie do podkreślenia zastanego światła, a nie do
    kompletnego oświetlenia sceny (żeby nie zrujnować nastroju). Czy
    koniec końców i tak nie będę skazany na ręczne korekty?

    Dzięki wszystkim za odpowiedzi, a Krzychowi za pochwałę ;)

  • 22. Data: 2011-02-07 17:40:23
    Od: Antek Mysliborski <a...@g...com>

    > A ja nie lubię 900'tki, wolę znacznie pewniejszą 800'tkę o porównywalnej
    > mocy.
    > 900tka szybko się przegrzewa, nawet po wrzuceniu poprawionego firmware.
    > Czasami sama ustawia się w tryb "A" i bez wyjęcia baterii nie da się jej
    > zmusić do współpracy w innych trybach.
    >
    > 800'tkę mam już pewnie z 5 lat i jest niezawodna.
    >
    > Oczywiście doceniam że wspomaganie AF w 900 lepiej współpracuje z nowymi
    > 51 polowymi układami AF, czy też że ma lepsze ustawienie tele.
    > Mimo tego gdybym miał kolejną lampę kupować to byłaby to SB800.
    no własnie tak myślę czy to wszystko potrzebuję, skoro nie mam 51-
    polowego AF ani nawet teleobiektywu :).

  • 23. Data: 2011-02-07 17:55:12
    Od: Antek Mysliborski <a...@g...com>

    I takie pytanie odnośnie kupowania lamp uzywanych - czy one się jakoś
    mocno zużywają? Czy mozna założyć, ze jest to dość "bezpieczny"
    zakup?

  • 24. Data: 2011-02-08 10:33:46
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2011-02-07 18:39:02 +0100, Antek Mysliborski <a...@g...com> said:

    > Moja sytuacja jest taka, ze wyjeżdżam w dłuższą podróż, więc będę miał
    > sporo czasu, żeby poćwiczyć, natomiast niezbyt będę miał możliwość
    > dokonania korekty w zakupionym sprzęcie.

    IMHO to zwyczajnie głupi pomysł. Jak weźmiesz 5 profesjonalistów,
    którzy od lat zajmują się takim i owakim błyskaniem, to możesz od nich
    dostać 5 różnych propozycji sprzętowych. Tu nie ma jednej i najlepszej
    drogi dla wszystkich oraz na każdą okazję. Moim zdaniem, jeśli nie
    chcesz wtopić i skończyć targając nieużywane klamoty - musisz poćwiczyć
    na miejscu i to tyle, aby móc wprowadzić jakieś korekty lub przewidzieć
    jakiś ewentualny przystanek zaupowy gdzieś w drodze.

    > Mam też pytanie o to zdalne wyzwalanie z TTL-em - jak taki system
    > działa? W sensie skąd np. lampa wie jak silnie błysnąć?

    Z przedbłysku który mierzy razem ze światłem zastanym.

> [...]
    > kompletnego oświetlenia sceny (żeby nie zrujnować nastroju). Czy
    > koniec końców i tak nie będę skazany na ręczne korekty?

    Możesz chcieć korygować. W praktyce nikonowski iTTL działa całkiem
    nieźle i nie zabija difoltowo światła zastanego, co nie znaczy że
    czasem nie trzeba mu trochę podkręcić/skręcić siły błysku.

    de Fresz

  • 25. Data: 2011-02-08 10:37:15
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2011-02-07 18:55:12 +0100, Antek Mysliborski <a...@g...com> said:

    > I takie pytanie odnośnie kupowania lamp uzywanych - czy one się jakoś
    > mocno zużywają? Czy mozna założyć, ze jest to dość "bezpieczny"
    > zakup?

    Ale jak i przez kogo używane? Po niektórych kotleciarzach to za darmo
    bym nie wziął. Najsłabszym ogniwem zazwyczaj jest palnik, który ma
    ograniczoną żywotność (nie tak znowu małą). Można go dodatkowo
    przegrzać, stopić zwierciadło/szybkę etc. Padają też czasem napędy zuma.
    Używanej lampy szukaj raczej od kogoś rzetelnego - amatora, zawodowca
    który używał jej jako bakapu itp.

    de Fresz

  • 26. Data: 2011-02-08 10:38:54
    Temat: Re: [Nikon] Jaka lampa na podróż?
    Od: Andrzej Zbierzchowski <a...@v...pl>

    W dniu 2011-02-07 13:34, Kryhu pisze:

    > Oczywiście doceniam że wspomaganie AF w 900 lepiej współpracuje z nowymi
    > 51 polowymi układami AF, czy też że ma lepsze ustawienie tele.
    > Mimo tego gdybym miał kolejną lampę kupować to byłaby to SB800.

    Tyle że SB-800 jako "discontinued" nie jest już opcją.
    --
    "Jeśli pozwolisz, by robactwo się rozmnożyło rodzą się prawa robactwa.
    I rodzą się piewcy, którzy będą je wysławiać"

    A. de Saint-Exupery

  • 27. Data: 2011-02-08 10:40:54
    Od: Andrzej Zbierzchowski <a...@v...pl>

    W dniu 2011-02-07 18:55, Antek Mysliborski pisze:
    > I takie pytanie odnośnie kupowania lamp uzywanych - czy one się jakoś
    > mocno zużywają? Czy mozna założyć, ze jest to dość "bezpieczny"
    > zakup?

    Niby tak, ale ja się nie mogłem zdecydować i w końcu się nie
    zdecydowałem. Ostatecznie nabyłem nową dziewięćsetkę i jestem z niej
    zadowolony - nie zauważyłem żadnych wyżej opisanych przypadłości...

    I długo działa na eneloopach.