-
1. Data: 2010-02-18 19:16:15
Temat: Niezgodność towaru z umową - jak obecnie to wyglada
Od: Sławek Drogosz <s...@w...pl>
Jak obecnie wygląda odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru
z umową.
Przepisy w tej kwesti zmieniały się w ostatnich latach i jest duże
zamieszanie.
Ten temat był poruszany na łamach DFV (Digital Foto Video) - ale niestety
nie mam tego numeru.
Poniżej przytaczam definicję - jaką ja uważam za słuszną (długie lae warto
przeczytać).
Czy jest to obowiązujące i okres odpowiedzialności sprzedawcy wynosi 2 lata
czy nadal 6 miesięcy tak jak kiedyś było w prawie "rękojmi" ?
NIEZGODNOŚĆ TOWARU Z UMOWĄ
Pojęcie niezgodności towaru z umową wprowadziła od dnia 01.01.2003r.
ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie
kodeksu cywilnego z dnia 27 lipca 2002r. i zastąpiło ono rękojmię.
Towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową jeśli:
- nie nadaje się do celu do jakiego tego rodzaju towar jest
zwykle używany, np. odtwarzacz DVD nie odtwarza płyt.
- nie posiada właściwości, jakie powinny cechować towar tego rodzaju,
np. wybielacz nie wybiela.
- w przypadku gdy indywidualnie uzgodniono właściwości towaru, nie
odpowiada on opisowi podanemu przez sprzedawcę lub okazanej próbce
lub wzorowi towaru, albo gdy nie nadaje się do celu określonego
przez kupującego przy zawarciu umowy - np. materiał z którego wykonano
tapicerkę zakupionych mebli jest niezgodny z okazaną przy zawarciu
umowy próbką.
- nie odpowiada oczekiwaniom opartym na publicznych zapewnieniach
sprzedawcy lub producenta zawartych w oznakowaniu towaru lub
reklamie, np. pościel antyalergiczna wywołuje alergię.
- został nieprawidłowo zamontowany lub uruchomiony przez sprzedawcę,
albo wg instrukcji otrzymanej od sprzedawcy, np. wadliwie zamontowane
drzwi wejściowe.
Za niezgodność towaru z umową odpowiada SPRZEDAWCA, mimo iż nie
jest jego wytwórcą, przez 2 LATA od daty wydania towaru. Kupujący
ma zatem prawo w ciągu dwóch lat od zakupu (odebrania towaru) złożyć
reklamację u sprzedawcy. Należy przy tym pamiętać, że samo zawiadomienie o
niezgodności - potocznie i powszechnie nazywanym zgłoszeniem
reklamacji - nie wystarczy. Kupujący w zgłoszeniu reklamacyjnym
powinien zgłosić określone żądanie, tj. wybrać sposób jej załatwienia.
Rodzaje żądań kupującego oraz ich kolejność określa ustawa o
sprzedaży konsumenckiej. Zgodnie z przepisami tej ustawy kupujący może
w pierwszej kolejności żądać usunięcia niezgodności przez naprawę lub
wymianę, a dopiero gdyby były one niemożliwe lub zbyt kosztowne
(nieopłacalne) może zażądać obniżenia ceny towaru, a jeśli niezgodność
ma charakter istotny może od umowy odstąpić, czyli jak potocznie
nazywają to konsumenci zażądać zwrotu "gotówki" - ceny.
Zatem najpierw w grę wchodzi naprawa lub wymiana, a dopiero gdy
one są niemożliwe możemy poprosić o obniżenie ceny towaru lub jej
zwrot.
Kupujący może odstąpić od umowy sprzedaży w trzech przypadkach:
1) jeśli naprawa ani wymiana towaru nie jest możliwa lub zbyt
droga;
2) jeśli sprzedawca nie zdołał naprawić albo wymienić towaru w
odpowiednim czasie;
3) oraz jeśli kolejna naprawa lub wymiana towaru narażałaby
kupującego na znaczne niedogodności.
Odstąpienie od umowy kupna sprzedaży jest możliwe jedynie wtedy gdy
niezgodność towaru jest istotna. W przypadku gdyby miała ona
charakter nieistotny - drobiazgowy w grę może wchodzić jedynie
obniżenie ceny proporcjonalnie do pomniejszonej wartości towaru. W
przypadku, gdy zachodzą przesłanki do odstąpienia od umowy wskazane jest
skierowanie do sprzedawcy pisemnego oświadczenia kupującego o odstąpieniu.
-
2. Data: 2010-02-18 20:09:38
Temat: Re: Niezgodność towaru z umową - jak obecnie to wyglada
Od: januszek <j...@p...irc.pl>
Sławek Drogosz napisał(a):
> Jak obecnie wygląda odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru
> z umową.
Poszukaj wątku na tej grupie o sklepie foto-net. Duuużo postów ;)
j.
--
bing jest fajny ale nie widać z niego do Apteki na Solnym...
-
3. Data: 2010-02-18 21:36:40
Temat: Re: Niezgodność towaru z umową - jak obecnie to wyglada
Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>
Sławek Drogosz wrote:
> Jak obecnie wygląda odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności
> towaru z umową.
> Przepisy w tej kwesti zmieniały się w ostatnich latach i jest duże
> zamieszanie.
> Ten temat był poruszany na łamach DFV (Digital Foto Video) - ale
> niestety nie mam tego numeru.
> Poniżej przytaczam definicję - jaką ja uważam za słuszną (długie lae
> warto przeczytać).
> Czy jest to obowiązujące i okres odpowiedzialności sprzedawcy wynosi
> 2 lata czy nadal 6 miesięcy tak jak kiedyś było w prawie "rękojmi" ?
"
Art. 4.
1. Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili
jego wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia niezgodności
przed upływem sześciu miesięcy od wy- dania towaru domniemywa się, że
istniała ona w chwili wydania. "
http://www.federacja-konsumentow.org.pl/story.php?st
ory=321
na drugi raz poszukaj źródła a nie interpretacji...
-
4. Data: 2010-02-18 22:26:28
Temat: Re: Niezgodność towaru z umową - jak obecnie to wyglada
Od: Sławek Drogosz <s...@w...pl>
Użytkownik "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:hlkbtj$pln$1@news.onet.pl...
> Art. 4.
>
> 1. Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w
> chwili jego wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia
> niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wy- dania towaru domniemywa
> się, że istniała ona w chwili wydania. "
>
>
>
> http://www.federacja-konsumentow.org.pl/story.php?st
ory=321
>
>
>
> na drugi raz poszukaj źródła a nie interpretacji...
Przykro mi Twój link dotyczy ustawy z 27 lipca 2002 a 01 stycznia 2003
weszły w życie zupełnie nowe przepisy (ustawy).
-
5. Data: 2010-02-19 06:15:35
Temat: Re: Niezgodność towaru z umową - jak obecnie to wyglada
Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>
Sławek Drogosz wrote:
> Użytkownik "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> news:hlkbtj$pln$1@news.onet.pl...
>> Art. 4.
>>
>> 1. Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w
>> chwili jego wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia
>> niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wy- dania towaru
>> domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania. "
>>
>>
>>
>> http://www.federacja-konsumentow.org.pl/story.php?st
ory=321
>>
>>
>>
>> na drugi raz poszukaj źródła a nie interpretacji...
>
> Przykro mi Twój link dotyczy ustawy z 27 lipca 2002 a 01 stycznia 2003
> weszły w życie zupełnie nowe przepisy (ustawy).
no to dawaj linka
w swojej naiwności zakładam ze FK daje na swoje stronie aktualne przepisy
-
6. Data: 2010-02-19 06:19:20
Temat: Re: Niezgodność towaru z umową - jak obecnie to wyglada
Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>
Sławek Drogosz wrote:
> Użytkownik "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> news:hlkbtj$pln$1@news.onet.pl...
>> Art. 4.
>>
>> 1. Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w
>> chwili jego wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia
>> niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wy- dania towaru
>> domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania. "
>>
>>
>>
>> http://www.federacja-konsumentow.org.pl/story.php?st
ory=321
>>
>>
>>
>> na drugi raz poszukaj źródła a nie interpretacji...
>
> Przykro mi Twój link dotyczy ustawy z 27 lipca 2002 a 01 stycznia 2003
> weszły w życie zupełnie nowe przepisy (ustawy).
"Z dniem 1 stycznia 2003 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o
szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu
cywilnego (Dz U Nr 141, poz. 1176 z 2002 r.) - zwana dalej "ustawą o
sprzedaży" lub "ustawą".
Ustawa implementuje do prawa polskiego dyrektywę 99/44 z dnia 25 maja 1999
r. w sprawie określonych aspektów sprzedaży i gwarancji na dobra
konsumpcyjne (DzU WE nr L 171 z dnia 9 lipca 1999 r.) oraz, na płaszczyźnie
cywilnoprawnej dyrektywę 98/6 z dnia 16 lutego 1998 r. o ochronie
konsumentów przy podawaniu ceny oferowanych im wyrobów (DzU WE nr 80 z dnia
18 marca 1998 r.). Wzorcem dla dyrektywy o sprzedaży była konwencja
wiedeńska z dnia 11 kwietnia 1980 r. o umowach międzynarodowej sprzedaży
towarów, ratyfikowana przez Polskę w 1996 r. ( DzU Nr 45 z 1997 r., poz. 286
i 287). W uzasadnieniu do projektu ustawy czytamy, że motywem przyjęcia
takich rozwiązań była zrozumiała potrzeba zsynchronizowania unormowań
stosunku sprzedaży między profesjonalistami i stosunku sprzedaży
konsumenckiej, czyli "ostatniego ogniwa" w łańcuchu obrotu towarami. "
gratulacje... ;-)
przestałeś już używać nicka XYZ ha ha ha :)
-
7. Data: 2010-02-23 12:59:30
Temat: Re: Niezgodność towaru z umową - jak obecnie to wyglada
Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
"Sławek Drogosz" hlk3ru$d9$...@m...internetia.pl
> Czy jest to obowiązujące i okres odpowiedzialności sprzedawcy
> wynosi 2 lata czy nadal 6 miesięcy tak jak kiedyś było
> w prawie "rękojmi" ?
2 lata. Idź do rzecznika konsumenta -- adres znajdziesz w necie.
Jeśli kupiłeś coś jako człowiek, nie jako firma -- masz dwa lata.
Potrzebny jest tylko wadliwy towar i paragon. Możesz żądać od razu
wymiany na nowy produkt, wolny od wad. Jeśli w 2 tygodnie sprzedawca
nie ustosunkuje się do Twojego żądania, możesz żądać zwrotu szmalu.
--
.`'.-. ._. .-.
.'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
-
8. Data: 2010-02-23 17:54:20
Temat: Re: Niezgodność towaru z umową - jak obecnie to wyglada
Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
"Eneuel Leszek Ciszewski" hm0js1$nvl$...@i...gazeta.pl
> "Sławek Drogosz" hlk3ru$d9$...@m...internetia.pl
> > Czy jest to obowiązujące i okres odpowiedzialności sprzedawcy
> > wynosi 2 lata czy nadal 6 miesięcy tak jak kiedyś było
> > w prawie "rękojmi" ?
> 2 lata. Idź do rzecznika konsumenta -- adres znajdziesz w necie.
> Jeśli kupiłeś coś jako człowiek, nie jako firma -- masz dwa lata.
> Potrzebny jest tylko wadliwy towar i paragon. Możesz żądać od razu
> wymiany na nowy produkt, wolny od wad. Jeśli w 2 tygodnie sprzedawca
> nie ustosunkuje się do Twojego żądania, możesz żądać zwrotu szmalu.
Trochę za szybko? Może i tak.
Jeśli sprzedawca uznał Twoje roszczenie, ale nie wymienia towaru, możesz
zażądać zwrócenia pieniędzy. Jeśli po 2 tygodniach od zażądania wymiany
nie ustosunkował się do Twojego żądania -- uznał Twoje roszczenie za
słuszne.
Innymi słowami chyba nie za szybko, choć może trochę skrótowo. :)
--
.`'.-. ._. .-.
.'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
-
9. Data: 2010-02-25 15:21:48
Temat: Re: Niezgodność towaru z umową - jak obecnie to wyglada
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> napisał
> Sławek Drogosz wrote:
>> Jak obecnie wygląda odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu
>> niezgodności
>> towaru z umową.
>> Przepisy w tej kwesti zmieniały się w ostatnich latach i jest
>> duże
>> zamieszanie.
Duzo sie ostatnio nie zmienilo, te przepisy obowianie zmienilo
>> Czy jest to obowiązujące i okres odpowiedzialności sprzedawcy
>> wynosi
>> 2 lata czy nadal 6 miesięcy tak jak kiedyś było w prawie
>> "rękojmi" ?
To nie tak, kiedys bylo domyslnie 12 miesiecy rekojmi.
Teraz jest 2 lata, ale powstaje problem nieokreslonosci na co te 2
lata.
> Art. 4.
> 1. Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar
> konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową; w
> przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu
> miesięcy od wy- dania towaru domniemywa się, że istniała ona w
> chwili wydania. "
I typowy przypadek - towar byl dobry w chwili wydania i przez 7
miesiecy,
ale pozniej sie zepsul.
> http://www.federacja-konsumentow.org.pl/story.php?st
ory=321
> na drugi raz poszukaj źródła a nie interpretacji...
Przy niejasnych przepisac wazne sa wlasnie interpretacje.
Najlepsze pisze sad najwyzszy, ale sa tez inne uznane zrodla.
J.