  • 1. Data: 2010-02-18 19:16:15
    Temat: Niezgodność towaru z umową - jak obecnie to wyglada
    Od: Sławek Drogosz <s...@w...pl>

    Jak obecnie wygląda odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru
    z umową.
    Przepisy w tej kwesti zmieniały się w ostatnich latach i jest duże
    zamieszanie.
    Ten temat był poruszany na łamach DFV (Digital Foto Video) - ale niestety
    nie mam tego numeru.
    Poniżej przytaczam definicję - jaką ja uważam za słuszną (długie lae warto
    przeczytać).
    Czy jest to obowiązujące i okres odpowiedzialności sprzedawcy wynosi 2 lata
    czy nadal 6 miesięcy tak jak kiedyś było w prawie "rękojmi" ?

    NIEZGODNOŚĆ TOWARU Z UMOWĄ

    Pojęcie niezgodności towaru z umową wprowadziła od dnia 01.01.2003r.
    ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie
    kodeksu cywilnego z dnia 27 lipca 2002r. i zastąpiło ono rękojmię.
    Towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową jeśli:
    - nie nadaje się do celu do jakiego tego rodzaju towar jest
    zwykle używany, np. odtwarzacz DVD nie odtwarza płyt.
    - nie posiada właściwości, jakie powinny cechować towar tego rodzaju,
    np. wybielacz nie wybiela.
    - w przypadku gdy indywidualnie uzgodniono właściwości towaru, nie
    odpowiada on opisowi podanemu przez sprzedawcę lub okazanej próbce
    lub wzorowi towaru, albo gdy nie nadaje się do celu określonego
    przez kupującego przy zawarciu umowy - np. materiał z którego wykonano
    tapicerkę zakupionych mebli jest niezgodny z okazaną przy zawarciu
    umowy próbką.
    - nie odpowiada oczekiwaniom opartym na publicznych zapewnieniach
    sprzedawcy lub producenta zawartych w oznakowaniu towaru lub
    reklamie, np. pościel antyalergiczna wywołuje alergię.
    - został nieprawidłowo zamontowany lub uruchomiony przez sprzedawcę,
    albo wg instrukcji otrzymanej od sprzedawcy, np. wadliwie zamontowane
    drzwi wejściowe.

    Za niezgodność towaru z umową odpowiada SPRZEDAWCA, mimo iż nie
    jest jego wytwórcą, przez 2 LATA od daty wydania towaru. Kupujący
    ma zatem prawo w ciągu dwóch lat od zakupu (odebrania towaru) złożyć
    reklamację u sprzedawcy. Należy przy tym pamiętać, że samo zawiadomienie o
    niezgodności - potocznie i powszechnie nazywanym zgłoszeniem
    reklamacji - nie wystarczy. Kupujący w zgłoszeniu reklamacyjnym
    powinien zgłosić określone żądanie, tj. wybrać sposób jej załatwienia.
    Rodzaje żądań kupującego oraz ich kolejność określa ustawa o
    sprzedaży konsumenckiej. Zgodnie z przepisami tej ustawy kupujący może
    w pierwszej kolejności żądać usunięcia niezgodności przez naprawę lub
    wymianę, a dopiero gdyby były one niemożliwe lub zbyt kosztowne
    (nieopłacalne) może zażądać obniżenia ceny towaru, a jeśli niezgodność
    ma charakter istotny może od umowy odstąpić, czyli jak potocznie
    nazywają to konsumenci zażądać zwrotu "gotówki" - ceny.

    Zatem najpierw w grę wchodzi naprawa lub wymiana, a dopiero gdy
    one są niemożliwe możemy poprosić o obniżenie ceny towaru lub jej
    zwrot.

    Kupujący może odstąpić od umowy sprzedaży w trzech przypadkach:
    1) jeśli naprawa ani wymiana towaru nie jest możliwa lub zbyt
    droga;
    2) jeśli sprzedawca nie zdołał naprawić albo wymienić towaru w
    odpowiednim czasie;
    3) oraz jeśli kolejna naprawa lub wymiana towaru narażałaby
    kupującego na znaczne niedogodności.

    Odstąpienie od umowy kupna sprzedaży jest możliwe jedynie wtedy gdy
    niezgodność towaru jest istotna. W przypadku gdyby miała ona
    charakter nieistotny - drobiazgowy w grę może wchodzić jedynie
    obniżenie ceny proporcjonalnie do pomniejszonej wartości towaru. W
    przypadku, gdy zachodzą przesłanki do odstąpienia od umowy wskazane jest
    skierowanie do sprzedawcy pisemnego oświadczenia kupującego o odstąpieniu.

  • 2. Data: 2010-02-18 20:09:38
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Sławek Drogosz napisał(a):

    > Jak obecnie wygląda odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru
    > z umową.

    Poszukaj wątku na tej grupie o sklepie foto-net. Duuużo postów ;)

    j.

    --
    bing jest fajny ale nie widać z niego do Apteki na Solnym...

  • 3. Data: 2010-02-18 21:36:40
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Sławek Drogosz wrote:
> [...]
    > Czy jest to obowiązujące i okres odpowiedzialności sprzedawcy wynosi
    > 2 lata czy nadal 6 miesięcy tak jak kiedyś było w prawie "rękojmi" ?

    "
    Art. 4.

    1. Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili
    jego wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia niezgodności
    przed upływem sześciu miesięcy od wy- dania towaru domniemywa się, że
    istniała ona w chwili wydania. "

    http://www.federacja-konsumentow.org.pl/story.php?st
    ory=321

    na drugi raz poszukaj źródła a nie interpretacji...

  • 4. Data: 2010-02-18 22:26:28
    Od: Sławek Drogosz <s...@w...pl>

> [...]
    >

    > http://www.federacja-konsumentow.org.pl/story.php?st
    ory=321

    > na drugi raz poszukaj źródła a nie interpretacji...

    Przykro mi Twój link dotyczy ustawy z 27 lipca 2002 a 01 stycznia 2003
    weszły w życie zupełnie nowe przepisy (ustawy).

  • 5. Data: 2010-02-19 06:15:35
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Sławek Drogosz wrote:

    ory=321

    > Przykro mi Twój link dotyczy ustawy z 27 lipca 2002 a 01 stycznia 2003
    > weszły w życie zupełnie nowe przepisy (ustawy).

    no to dawaj linka

    w swojej naiwności zakładam ze FK daje na swoje stronie aktualne przepisy

  • 6. Data: 2010-02-19 06:19:20
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Sławek Drogosz wrote:

    ory=321

    > Przykro mi Twój link dotyczy ustawy z 27 lipca 2002 a 01 stycznia 2003
    > weszły w życie zupełnie nowe przepisy (ustawy).

    "Z dniem 1 stycznia 2003 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o
    szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu
    cywilnego (Dz U Nr 141, poz. 1176 z 2002 r.) - zwana dalej "ustawą o
    sprzedaży" lub "ustawą".

    Ustawa implementuje do prawa polskiego dyrektywę 99/44 z dnia 25 maja 1999
    r. w sprawie określonych aspektów sprzedaży i gwarancji na dobra
    konsumpcyjne (DzU WE nr L 171 z dnia 9 lipca 1999 r.) oraz, na płaszczyźnie
    cywilnoprawnej dyrektywę 98/6 z dnia 16 lutego 1998 r. o ochronie
    konsumentów przy podawaniu ceny oferowanych im wyrobów (DzU WE nr 80 z dnia
    18 marca 1998 r.). Wzorcem dla dyrektywy o sprzedaży była konwencja
    wiedeńska z dnia 11 kwietnia 1980 r. o umowach międzynarodowej sprzedaży
    towarów, ratyfikowana przez Polskę w 1996 r. ( DzU Nr 45 z 1997 r., poz. 286
    i 287). W uzasadnieniu do projektu ustawy czytamy, że motywem przyjęcia
    takich rozwiązań była zrozumiała potrzeba zsynchronizowania unormowań
    stosunku sprzedaży między profesjonalistami i stosunku sprzedaży
    konsumenckiej, czyli "ostatniego ogniwa" w łańcuchu obrotu towarami. "

    gratulacje... ;-)

    przestałeś już używać nicka XYZ ha ha ha :)

  • 7. Data: 2010-02-23 12:59:30
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Sławek Drogosz" hlk3ru$d9$...@m...internetia.pl

    > Czy jest to obowiązujące i okres odpowiedzialności sprzedawcy
    > wynosi 2 lata czy nadal 6 miesięcy tak jak kiedyś było
    > w prawie "rękojmi" ?

    2 lata. Idź do rzecznika konsumenta -- adres znajdziesz w necie.
    Jeśli kupiłeś coś jako człowiek, nie jako firma -- masz dwa lata.
    Potrzebny jest tylko wadliwy towar i paragon. Możesz żądać od razu
    wymiany na nowy produkt, wolny od wad. Jeśli w 2 tygodnie sprzedawca
    nie ustosunkuje się do Twojego żądania, możesz żądać zwrotu szmalu.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 8. Data: 2010-02-23 17:54:20
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" hm0js1$nvl$...@i...gazeta.pl

> [...]

    > wymiany na nowy produkt, wolny od wad. Jeśli w 2 tygodnie sprzedawca
    > nie ustosunkuje się do Twojego żądania, możesz żądać zwrotu szmalu.

    Trochę za szybko? Może i tak.

    Jeśli sprzedawca uznał Twoje roszczenie, ale nie wymienia towaru, możesz
    zażądać zwrócenia pieniędzy. Jeśli po 2 tygodniach od zażądania wymiany
    nie ustosunkował się do Twojego żądania -- uznał Twoje roszczenie za
    słuszne.

    Innymi słowami chyba nie za szybko, choć może trochę skrótowo. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 9. Data: 2010-02-25 15:21:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> napisał

    Duzo sie ostatnio nie zmienilo, te przepisy obowianie zmienilo

    To nie tak, kiedys bylo domyslnie 12 miesiecy rekojmi.
    Teraz jest 2 lata, ale powstaje problem nieokreslonosci na co te 2
    lata.

> [...]
    > przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu
    > miesięcy od wy- dania towaru domniemywa się, że istniała ona w

    I typowy przypadek - towar byl dobry w chwili wydania i przez 7
    miesiecy,
    ale pozniej sie zepsul.

    > http://www.federacja-konsumentow.org.pl/story.php?st
    ory=321
    > na drugi raz poszukaj źródła a nie interpretacji...

    Przy niejasnych przepisac wazne sa wlasnie interpretacje.
    Najlepsze pisze sad najwyzszy, ale sa tez inne uznane zrodla.

    J.