  • 1. Data: 2010-02-18 14:20:53
    Temat: Czym poprawiać skany negatywów?
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    Witam.
    Po namyśle i rozważeniu ZA i PRZECIW zanabyłem drogą kupna
    prosty skaner do negatywów i zacząłem archiwizować materiał.
    Za wynalazek dałem mniej niż musiałbym zapłacić za
    skanowanie, na dodatek na oko trudno określić co na filmach
    się znajduje ;-). Niestety okazuje się, że 99% klatek z
    racji wieku i sposobu "przechowywania" jest mocno
    sfatygowana. Rysy są naprawdę spore, myślę że nawet skan w
    IR nie dałby rady i dlatego w sumie kupiłem skaner bez tej
    funkcji. Może ktoś bawił się w takie coś i ma jakieś
    doświadczenia? Są jakieś programy szczególnie do takich
    zastosowań?
    Pozdrawiam
    RJ

  • 2. Data: 2010-02-18 15:30:07
    Temat: Re: Czym poprawiać skany negatywów?
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

> [...]
    > na filmach się znajduje ;-). Niestety okazuje się, że 99% klatek z racji
    > wieku i sposobu "przechowywania" jest mocno sfatygowana.

    A to niespodzianka ;)

    > Rysy są naprawdę spore, myślę że nawet skan w IR nie dałby rady i dlatego
    > w sumie kupiłem skaner bez tej funkcji.

    Tu niech wpisujom siem miasta, ktore gratulujom zakupu ;-)

    > Może ktoś bawił się w takie coś i ma jakieś doświadczenia?
    > Są jakieś programy szczególnie do takich zastosowań?

    Tak - nazywaja sie "skaner z ICE". No, ale Ty myslisz ze nie da rady ;)

  • 3. Data: 2010-02-18 17:58:16
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 18 Feb., 15:20, "Robert_J" <r...@w...pl> wrote:
> [...]
    > funkcji. Może ktoś bawił się w takie coś i ma jakieś
    > doświadczenia? Są jakieś programy szczególnie do takich

    najlpszy wynik dostaniesz jesli sie zastanowisz i przeanalizujesz czy
    archiwizowanie w ten sposob jest rzczywiscie konieczne. Jesli masz
    negatywy i nie podleaja one degradacji to zeskanowac mozesz zawsze w
    przyszlosci. A za kilka lat technika scanowania bedzie nieporwnywalna
    z dzisiejsza.
    Wez pod uwage ze wartosciowe rzeczy przechowuje sie w ten sposob ze
    sie digitalizuje i zapisuje na materialach fotochemicznych - wlasnie
    ze wzgledu na mnijsze ryzyko degradacji.
    Kilka lat temu probowalem scanowac , doszedlem do wniosku ze szkoda
    trwonic zycie na taka glupote.
    Negatywy leza sobie dalej , zeskanowac zawsze mozna kiedy bede
    potrzebowal.

    Na czym bedzisz te scany przechowywal - na dyskach ?mnie po paru
    latach zaczely znikac niektore zdjecia z dyskow,

    takie rownolegle archiwizownie po zcyfrowaniu nie jest potrzebne
    jesli nadal przechowujesz negatywy.

  • 4. Data: 2010-02-18 18:24:06
    Od: "Norbert" <...@h...spam>

    >Na czym bedzisz te scany przechowywal - na dyskach ?mnie po paru
    >latach zaczely znikac niektore zdjecia z dyskow,

    Dane na conajmniej 2 dyskach, po kilku latach zmieniasz dyski na nowe,
    zgrywasz z jednego starego na nowy, a nastepnie dokonujesz porownania po
    zgraniu z tym drugim starym, male szanse na przepuszczenie bledu. Pozniej z
    drugim mozna zrobic na krzyz.
    pozdrawiam

  • 5. Data: 2010-02-18 18:48:37
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 18 Feb., 19:24, "Norbert" <i...@h...spam> wrote:

> [...]
    > zgraniu z tym drugim starym, male szanse na przepuszczenie bledu. Pozniej z

    dokladnie.
    stajesz sie niewolnikiem wlasnych zbiorow.
    musisz ciagle pamietac zeby cos tam przekopiowac - trwoni sie zycie na
    kopiowanie.

    raz odkladasz negatywy w suche miejsce , foliujesz i zapominasz .
    wyjmujesz jesli potrzeba , cyfrujesz jesli potrzeba tylko te ujecia.

    te male dyski zewnetrzne z kabelkami maja to do siebie , ze chetnie
    wysuwaja sie z rak czy tez z polki na podloge - mnie pare razy tak
    sie stalo. na szczescie sie nie uszkodzily . tego nie przewidzisz - to
    tylko jeden z mozliwych przykladow mozliwosci utraty zbiorow.

    w sumie wiecej zachodu z tym cyfrowaniem niz pozytku.

    osobiscue doszedlem do wniosku ze archwizowanie domowych zbiorow w ten
    sposob jest bez wiekszego sensu - sztuka la sztuki.

    Ale jesli komus sprawia przyjemnosc spedzanie czasu przed komputerem
    na scanowaniu , to czemu nie .
    zdrowiej pewnie niz w knajpie.

  • 6. Data: 2010-02-18 19:17:50
    Temat: Re: Czym poprawia? skany negatywów?
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    XX YY pisze:
    > stajesz sie niewolnikiem wlasnych zbiorow.
    > musisz ciagle pamietac zeby cos tam przekopiowac - trwoni sie zycie na
    > kopiowanie.

    Na szczęście życie jest krótkie, ale na drugie szczęście przekopiowanie
    zbiorów trwa kilka minut i wystarczy to robić raz na rok.

    > raz odkladasz negatywy w suche miejsce , foliujesz i zapominasz .

    Czasem umierasz i problem się rozwiązuje :)

    > te male dyski zewnetrzne z kabelkami maja to do siebie , ze chetnie
    > wysuwaja sie z rak

    Dlatego przenosimy pojedynczo.

    > w sumie wiecej zachodu z tym cyfrowaniem niz pozytku.

    Chyba że nie jest się starą pierdołą, dla której to jest problem.

    Żeby coś powiedzieć użytecznego - w skrócie: zestaw do reprodukcji i
    fotografujemy slajdy na dużej przysłonie. Mogą sobie być nawet pomięte.
    Potem raw, acr z odwróconą krzywą dla negatywów, szop i gotowe. Szybko i
    ładnie, wielokrotnie przećwiczono.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 7. Data: 2010-02-19 10:55:57
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > A to niespodzianka ;)
    >
    > Tu niech wpisujom siem miasta, ktore gratulujom zakupu ;-)

    Długo nad tym myślałeś? Zadałem konkretne pytanie a nie
    chwalę się żakupem pierdoły. Jak masz pieprzyć takie głupoty
    nic nie wnoszące do sprawy to lepiej wracaj pod budkę z
    piwem. Bo jeszcze koledzy Ci wypiją...

    > Tak - nazywaja sie "skaner z ICE". No, ale Ty myslisz ze
    > nie da rady ;)

    Zauważ że taki skaner kosztuje 2-3 razy tyle, ile ten który
    kupiłem. Mogłeś też doradzić skaner za 20.000, tylko jaki
    tego sens? Ja nie potrzebuję skanować dzieł artystycznych,
    tylko ocalić od zapomnienia stare klisze... Jak nie da się
    prosto tych felerów usunąć to świat też się nie zawali...

  • 8. Data: 2010-02-19 11:03:47
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > Wez pod uwage ze wartosciowe rzeczy przechowuje sie w ten
    > sposob ze
    > sie digitalizuje i zapisuje na materialach
    > fotochemicznych - wlasnie
    > ze wzgledu na mnijsze ryzyko degradacji.

    Ale to nie są żadne wartościowe materiały :-). Ot, sporo
    zdjęć sprzed 10-13 lat, trochę młodszych... Większość z
    córką jak była mała, robione głupimi jasiami, więc i jakość
    żartobliwa. Jak rysy zostaną to też tragedii nie będzie,
    pytałem czy w prosty sposób można cokolwiek "podleczyć" :-)

    > Negatywy leza sobie dalej , zeskanowac zawsze mozna kiedy
    > bede
    > potrzebowal.

    Problem polega na tym, że większość odbitek z tych negatywów
    gdzieś poginęła. A oglądanie zdjęć na kliszy jest raczej
    mało komfortowe ;-). Skanuję w zasadzie tylko dlatego, żeby
    móc je oglądać.

    > Na czym bedzisz te scany przechowywal - na dyskach ?

    A na czym mam trzymać? Jeden skan 1800 dpi zajmuje 12 MB,
    więc nie ma tragedii. Myślę że po obróbce jeszcze je
    przeskaluję i będą mniejsze :-), nie ma potrzeby takich
    dużych jeśli mamy je tylko oglądać na komputerze...

    > mnie po paru
    > latach zaczely znikac niektore zdjecia z dyskow,

    To gdzie trzymasz fotki z cyfrówki? ;-)

  • 9. Data: 2010-02-19 11:04:31
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

    On 19 Lut, 11:55, "Robert_J" <r...@w...pl> wrote:

> [...]
    > tylko ocalić od zapomnienia stare klisze... Jak nie da się
    > prosto tych felerów usunąć to świat też się nie zawali...

    Tłumacząc wypowiedź kolegi z polskiego na nasze:
    Nie ma takich programów i po prostu jesteś w głębokiej dupie. Albo
    wyretuszujesz toto ręcznie, albo zmasakrujesz zdjęcia i pozbywając się
    rys uzyskasz totalne mydło.

  • 10. Data: 2010-02-19 11:09:16
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > stajesz sie niewolnikiem wlasnych zbiorow.
    > musisz ciagle pamietac zeby cos tam przekopiowac - trwoni
    > sie zycie na
    > kopiowanie.

    Powtórze pytanie: jak przechowujesz zbiory z lustra? ;-) A
    sadze ze masz ich zdecydowanie wiecej niz negatywów...

    > raz odkladasz negatywy w suche miejsce , foliujesz i
    > zapominasz .
    > wyjmujesz jesli potrzeba , cyfrujesz jesli potrzeba tylko
    > te ujecia.

    Mozesz tak zrobic jak masz te fotki na papierze, a ja
    niestety juz ich nie mam. To jedyny powód mojego dzialania
    :-). Najprawdopodobniej wiekszosc tych klisz po skanowaniu
    wywale, bo sa w strasznym stanie. Zwlaszcza te robione
    kiepkimi glupimi jasiami, tam widac nawet rysy od zlego
    prowadzenia kliszy... Zostawie tylko nowsze, które sam
    robilem zenitem i canonem.