eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowaNiezgodność towaru z umową - jak obecnie to wyglada › Niezgodność towaru z umową - jak obecnie to wyglada
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.internetia.
    pl!not-for-mail
    From: Sławek Drogosz <s...@w...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Niezgodność towaru z umową - jak obecnie to wyglada
    Date: Thu, 18 Feb 2010 20:16:15 +0100
    Organization: Netia S.A.
    Lines: 69
    Message-ID: <hlk3ru$d9$1@mx1.internetia.pl>
    NNTP-Posting-Host: 87-205-206-215.adsl.inetia.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=original
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: mx1.internetia.pl 1266520767 425 87.205.206.215 (18 Feb 2010 19:19:27 GMT)
    X-Complaints-To: a...@i...pl
    NNTP-Posting-Date: Thu, 18 Feb 2010 19:19:27 +0000 (UTC)
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.2180
    X-Tech-Contact: u...@i...pl
    X-Antivirus-Status: Clean
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.2180
    X-Antivirus: avast! (VPS 100218-1, 2010-02-18), Outbound message
    X-Priority: 3
    X-Server-Info: http://www.internetia.pl/news/
    X-MSMail-Priority: Normal
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.rec.foto.cyfrowa:849040
    [ ukryj nagłówki ]

    Jak obecnie wygląda odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru
    z umową.
    Przepisy w tej kwesti zmieniały się w ostatnich latach i jest duże
    zamieszanie.
    Ten temat był poruszany na łamach DFV (Digital Foto Video) - ale niestety
    nie mam tego numeru.
    Poniżej przytaczam definicję - jaką ja uważam za słuszną (długie lae warto
    przeczytać).
    Czy jest to obowiązujące i okres odpowiedzialności sprzedawcy wynosi 2 lata
    czy nadal 6 miesięcy tak jak kiedyś było w prawie "rękojmi" ?

    NIEZGODNOŚĆ TOWARU Z UMOWĄ

    Pojęcie niezgodności towaru z umową wprowadziła od dnia 01.01.2003r.
    ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie
    kodeksu cywilnego z dnia 27 lipca 2002r. i zastąpiło ono rękojmię.
    Towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową jeśli:
    - nie nadaje się do celu do jakiego tego rodzaju towar jest
    zwykle używany, np. odtwarzacz DVD nie odtwarza płyt.
    - nie posiada właściwości, jakie powinny cechować towar tego rodzaju,
    np. wybielacz nie wybiela.
    - w przypadku gdy indywidualnie uzgodniono właściwości towaru, nie
    odpowiada on opisowi podanemu przez sprzedawcę lub okazanej próbce
    lub wzorowi towaru, albo gdy nie nadaje się do celu określonego
    przez kupującego przy zawarciu umowy - np. materiał z którego wykonano
    tapicerkę zakupionych mebli jest niezgodny z okazaną przy zawarciu
    umowy próbką.
    - nie odpowiada oczekiwaniom opartym na publicznych zapewnieniach
    sprzedawcy lub producenta zawartych w oznakowaniu towaru lub
    reklamie, np. pościel antyalergiczna wywołuje alergię.
    - został nieprawidłowo zamontowany lub uruchomiony przez sprzedawcę,
    albo wg instrukcji otrzymanej od sprzedawcy, np. wadliwie zamontowane
    drzwi wejściowe.

    Za niezgodność towaru z umową odpowiada SPRZEDAWCA, mimo iż nie
    jest jego wytwórcą, przez 2 LATA od daty wydania towaru. Kupujący
    ma zatem prawo w ciągu dwóch lat od zakupu (odebrania towaru) złożyć
    reklamację u sprzedawcy. Należy przy tym pamiętać, że samo zawiadomienie o
    niezgodności - potocznie i powszechnie nazywanym zgłoszeniem
    reklamacji - nie wystarczy. Kupujący w zgłoszeniu reklamacyjnym
    powinien zgłosić określone żądanie, tj. wybrać sposób jej załatwienia.
    Rodzaje żądań kupującego oraz ich kolejność określa ustawa o
    sprzedaży konsumenckiej. Zgodnie z przepisami tej ustawy kupujący może
    w pierwszej kolejności żądać usunięcia niezgodności przez naprawę lub
    wymianę, a dopiero gdyby były one niemożliwe lub zbyt kosztowne
    (nieopłacalne) może zażądać obniżenia ceny towaru, a jeśli niezgodność
    ma charakter istotny może od umowy odstąpić, czyli jak potocznie
    nazywają to konsumenci zażądać zwrotu "gotówki" - ceny.

    Zatem najpierw w grę wchodzi naprawa lub wymiana, a dopiero gdy
    one są niemożliwe możemy poprosić o obniżenie ceny towaru lub jej
    zwrot.

    Kupujący może odstąpić od umowy sprzedaży w trzech przypadkach:
    1) jeśli naprawa ani wymiana towaru nie jest możliwa lub zbyt
    droga;
    2) jeśli sprzedawca nie zdołał naprawić albo wymienić towaru w
    odpowiednim czasie;
    3) oraz jeśli kolejna naprawa lub wymiana towaru narażałaby
    kupującego na znaczne niedogodności.

    Odstąpienie od umowy kupna sprzedaży jest możliwe jedynie wtedy gdy
    niezgodność towaru jest istotna. W przypadku gdyby miała ona
    charakter nieistotny - drobiazgowy w grę może wchodzić jedynie
    obniżenie ceny proporcjonalnie do pomniejszonej wartości towaru. W
    przypadku, gdy zachodzą przesłanki do odstąpienia od umowy wskazane jest
    skierowanie do sprzedawcy pisemnego oświadczenia kupującego o odstąpieniu.


Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: