  • 51. Data: 2013-03-27 11:32:43
    Temat: Re: Mit o wyższości samochodów dostawczych nad osobowymi
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2013-03-27 10:36, Marek pisze:
    > To jest odnośnie opcji "eksportuj ustawienia do xmp". Sam Adobe pisze o
    > tym, że ta opcja "eksportu" OSADZA a nie zapisuje obok plik XMP typu
    > "sidecar". Tak więc nie rozmijam się z rzeczywistością.

    Ja też, gdyż napisałem ''można'', jak również pokazałem sposób, żeby nie
    osadzał, a generował plik xmp.

    > Znalazłem natomiast taką możliwość w innym miejscu. Da się to zrobić
    > faktycznie. Problem w tym, że robi się to zupełnie inaczej niż piszesz.
    > Ja nie mam zakładki "ustawienia domyślne". Mam za to menu takie jak tu:

    > http://help.adobe.com/en_US/creativesuite/cs/using/W
    SCA4C914B-B11F-46c6-ACE5-42F36ED1C7BC.html#WSBDEC57A
    E-ABC4-4d44-A2ED-CC5D5FB988A2

    No, przezupełnie inaczej...
    http://as.elte-s.com/temp/x.jpg
    To, że z zakładki ''ustawienia domyślne'' umożliwia zarządzanie różnymi
    xmp, bo przecież o to Ci chodziło wcześniej gdzieś tam.

    > A tak na marginesie w życiu nie domyśliłbym się, że w "save settings"
    > chodzi o coś innego niż ustawienia aplikacji (położenie okna, domyślny
    > profil ICC, głębia bitowa itp). Mało tego, jeśli otworzysz sobie potem
    > tego JPG w ACR, to ustawienia musisz sobie ręcznie wczytać (load
    > settings). To kolejny przykład jak Adobe ma gdzieś swoich klientów.

    Nie klientów, a klienta, jedynego człowieka jakiego spotkałem - nie,
    jakiego spotkała cała grupa, który potrzebuje plików xmp do jpg. Nikt
    inny nigdy tego nie potrzebował do niczego, ale jeden, co potrzebuje, ma
    wielkie pretensje, że ''tak naokoło trzeba''.

    No, może jeszcze budżetówka potrzebuje takiej funkcji, bo oni potrafią o
    15.00 przestać pisać w pół zdania i rzucić wszystko. Tym się przyda
    zrzut pracy nad jotpegiem do xmp. A ich tempo pracy to obróbka jednego
    zdjęcia w dwie godziny, więc czasem wychodzi piętnasta w połowie pracy :)

    --
    pozdrawia Adam
    /zbankrutujmy w końcu wszyscy i weźmy się do roboty/

  • 52. Data: 2013-03-27 11:36:07
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2013-03-27 11:23, Marek pisze:

    [...]
    Szkoda cytować i rozważać szczegółami, popełniasz zasadniczy błąd - raw
    to nie zdjęcie. To druga połowa drogi do zdjęcia, ta połowa, którą można
    odwlec w czasie i nie musi być wykonana w chwili naciśnięcia spustu.
    Zdjęcie to dopiero to, co powstanie ze złożenia całego procesu.

    --
    pozdrawia Adam
    /podobno każdy ma jakieś sympatie polityczne - ja nie mam/

  • 53. Data: 2013-03-27 13:08:10
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-27 11:36, Janko Muzykant pisze:

> [...]
    > odwlec w czasie i nie musi być wykonana w chwili naciśnięcia spustu.
    > Zdjęcie to dopiero to, co powstanie ze złożenia całego procesu.

    Hmmm.. wydaje mi się, że niepotrzebnie brniemy w dywagacje leksykalne.
    W/g słownika zdjęcie to trwały obraz fotograficzny - nie ma rozróżnienia
    między negatywem a pozytywem. W skład RAW wchodzi bitmapa - a więc jest
    zapamiętany trwały obraz a więc RAW w/g takiej definicji jest jednym z
    formatów zdjęć.

    Sposób zakodowania danych nie ma znaczenia tak jak ilość dodatkowych
    informacji nie będących obrazem. Różni się od klasycznego pliku
    graficznego tym, że w wielu przypadkach producent decyduje o tym jak są
    w nim uporządkowane dane a nie standard. Wywoływarka służy np. do
    konwersji tych danych do standardu.

    Marek

  • 54. Data: 2013-03-27 20:21:19
    Od: Mandinka <x...@x...xx>

    Błagam - daj już sobie spokój, nie przekonasz go przecież...

  • 55. Data: 2013-03-27 20:51:49
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-27 20:21, Mandinka pisze:
    > Błagam - daj już sobie spokój, nie przekonasz go przecież...

    Też proponuję EOT. Brniemy w zawiłości leksykalne. Jeśli ktoś nie uważa
    RAW za bitmapę - to ok, jego sprawa. Sugeruję skupiać się na merytoryce
    a nie na przekonywaniu autora wątku co on miał na myśli jakby sam
    najlepiej nie wiedział o tym :-)

    Marek

  • 56. Data: 2013-03-27 21:15:59
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Wed, 27 Mar 2013 13:08:10 +0100, Marek napisał(a):

> [...]
    > między negatywem a pozytywem. W skład RAW wchodzi bitmapa - a więc jest
    > zapamiętany trwały obraz a więc RAW w/g takiej definicji jest jednym z

    Właśnie nie. Niewywołany negatyw czy pozytyw jest podatny na proces
    wywołania i dopiero po nim się staje zdjęciem o ustalonych parametrach.
    RAW pozwala ten proces wykonać wielokrotnie i w innym czasie, a Adam
    świetnie to ujął powyżej.

    To tak jak sztaba stali, nie jest mostem, ale mostem stać się może
    (Uwaga! To było celowe uproszczenie).
    Tak i RAW może stać się źródłem jednego z tysięcy sposobów wywołania i w
    efekcie prezentować krańcowo różne zdjęcia.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 57. Data: 2013-03-28 08:46:41
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-27 21:15, Sylwester Zarębski pisze:

    > Właśnie nie.

    Nie składasz broni widzę :-) Chcesz na serio dyskutować o definicjach?
    :-) To raczej nie ze mną gdyż nie ja jestem ich autorem. Przytaczam
    linki poniżej. Jeśli uznasz źródło za niewiarygodne - przytoczę
    dziesiątki innych.

> [...]
    > wywołania i dopiero po nim się staje zdjęciem o ustalonych parametrach.
    > RAW pozwala ten proces wykonać wielokrotnie i w innym czasie, a Adam

    Mylisz pojęcie formatu pliku graficznego z obrazem jako takim. RAW jest
    trwałym zapisem, który nie ulatnia się w czasie. Trwalszym niż fizyczny
    negatyw. Po skopiowaniu nie zmienia zawartości w odróżnieniu od negatywu
    fizycznego. Nie podlega erozji. "Trwałość" to jedyne kryterium
    określające termin "zdjęcie". Nic na to nie poradzę - to nie ja
    definicję słowa wymyśliłem :-D

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Zdj%C4%99cie

    "Zdjęcie fotograficzne (zdjęcie, fotografia) - ogólna nazwa czegoś, co
    zostało sfotografowane, czyli sam obraz zapisany dowolną techniką
    fotograficzną."

    Jeśli masz wątpliwość czy RAW to zdjęcie to zapraszam:

    http://pl.wikipedia.org/wiki/RAW

    "W fotografii cyfrowej rejestracja ZDJĘĆ w formacie RAW pozwala na
    zachowanie najwyższej jakości obrazu oferowanej przez aparat dając
    możliwość dokładnej obróbki pliku na komputerze."

    Jeśli masz wątpliwości czy plik RAW zawiera w sobie bitmapę, to
    zapraszam tu:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Bitmap

    "There are also a variety of "raw" image files, which store raw bitmaps
    with no other information; such raw files are just bitmaps in files"

    > Tak i RAW może stać się źródłem jednego z tysięcy sposobów wywołania i w
    > efekcie prezentować krańcowo różne zdjęcia.

    Owszem - podobnie jak JPG, GIF i inne. Każdy z tych obrazów jestem w
    stanie zmienić nie do poznania. Czy czegoś to dowodzi? Wiem, że mówisz
    teraz o poszerzonych możliwościach przetwarzania plików RAW a nie o
    możliwościach przetwarzania jako takich. Głębokość efektów jakie możesz
    uzyskać nie determinuje czy dany format zasługuje na miano
    zdjęcia/bitmapy czy nie. Determinuje to natomiast TREŚĆ pliku. Jeśli
    jest w nim zapisany obraz w jakiejkolwiek postaci, to jest to zdjęcie /
    bitmapa.

    Sądzę, że sam znajdziesz mnóstwo identycznych definicji w Googlach jeśli
    Wiki nie wystarcza. Przytoczę jedynie jakiś link z firmy produkującej
    soft graficzny: Adobe. Zobaczmy jakim słownictwem się posługują:

    http://www.adobe.com/pl/products/photoshop/extend.ht
    ml

    "Funkcja konwertera Camera Raw dostępna w programie Adobe(R) Photoshop(R)
    pozwala szybko i łatwo otwierać OBRAZY Raw "

    Znów te obrazy "raw" :-D

    Marek

  • 58. Data: 2013-03-28 18:57:42
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marek <p...@s...com> writes:

> [...]
    > merytoryce a nie na przekonywaniu autora wątku co on miał na myśli
    > jakby sam najlepiej nie wiedział o tym :-)

    No ale co tu jest do uważania? RAW to jest bitmapa, przecież to jest
    normalny rastrowy plik graficzny. No, może nieco mniej normalny, ale
    nie pod względem bycia bitmapą.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 59. Data: 2013-03-29 00:16:11
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Thu, 28 Mar 2013 08:46:41 +0100, Marek napisał(a):

> [...]
    > fizycznego. Nie podlega erozji. "Trwałość" to jedyne kryterium
    > określające termin "zdjęcie". Nic na to nie poradzę - to nie ja

    RAW nie ma trwałości w sensie wyniku, bo jest pewnego rodzaju źródłem
    lub formą pośrednią. Dodaj do niego parametry wywołania i masz zupełnie
    różne zdjęcia. To są takie dane, których w zasadzie nie da się obejrzeć
    (są sposoby, ale nietrywialne, typu HexEditor).

    JPEG też jest trwałym zapisem, zresztą każdy zapis cyfrowy jest, nie
    wiem co to ma wspólnego ze zdjęciem jako takim.

> [...]

    > zachowanie najwyższej jakości obrazu oferowanej przez aparat dając
    > możliwość dokładnej obróbki pliku na komputerze."

    Powtórzę, z RAW dopiero powstaje zdjęcie (chociaż potocznie możemy
    nazwać RAW zdjęciem, ale powtórzę, NIE w sensie wyniku/efektu
    końcowego), tak jak z farb powstaje obraz, ale przecież dalecy jesteśmy
    od nazywania farb obrazem.

    Jak widzisz, nazwy obejmują wiele możliwości, ale nie dostrzegasz, że
    mimo wspólnej nazwy mogą istnieć pomiędzy nimi znaczące, wręcz krytyczne
    różnice.
    Obraz może być cyfrowy, jak i olejny, a zdecydowanie nie postawiłbym
    znaku równości pomiędzy nimi, tak samo (potocznie) "zdjęcie w formacie
    RAW" nie jest tym samym co zdjęcie wynikowe, nie tylko w kontekście
    zawartości, ale przede wszystkim sensu, przeznaczenia i jego
    zastosowania.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 60. Data: 2013-03-29 10:58:33
    Od: Marek <p...@s...com>

    > No ale co tu jest do uważania? RAW to jest bitmapa, przecież to jest
    > normalny rastrowy plik graficzny. No, może nieco mniej normalny, ale
    > nie pod względem bycia bitmapą.

    No i sam widzisz. Dokładnie o tym próbuję przekonać Sylwestra i nie da
    rady mimo podania wielu linków wskazujących, że RAW to najnormalniejsza
    bitmapa. Mandinka też uważa, że mnie nie da się przekonać więc
    wnioskuję, że też uważa podobnie jak Sylwester. Więc uważaj! Zaraz Cię
    rozdziobią :-D

    Moje twierdzenie jest takie jak Twoje: RAW jest bitmapą i basta.
    Wszędzie o tym piszą, również na Wiki. Bitmapa wytworzona przez aparat
    to zdjęcie. A czy użyjemy go do dalszego przetwarzania czy nie - nie
    determinuje niczego. Równie dobrze można tą bitmapę drukować bez
    przetwarzania. Zaraz ktoś podniesie kwestię, że samo otwarcie
    wywoływarce to przetwarzanie. Na to mój argument: otwarcie JPG, PNG,
    TIFF... w Paincie to również przetwarzanie. Inne ale przetwarzanie.
    Każdy informatyk to potwierdzi o ile wie jak wygląda proces otwierania
    pliku graficznego i wrzucenia go na ekran.

    Marek