    From: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Mit o wyższości samochodów dostawczych nad osobowymi
    Date: Fri, 29 Mar 2013 00:16:11 +0100

    Dnia Thu, 28 Mar 2013 08:46:41 +0100, Marek napisał(a):

    > Mylisz pojęcie formatu pliku graficznego z obrazem jako takim. RAW jest
    > trwałym zapisem, który nie ulatnia się w czasie. Trwalszym niż fizyczny
    > negatyw. Po skopiowaniu nie zmienia zawartości w odróżnieniu od negatywu
    > fizycznego. Nie podlega erozji. "Trwałość" to jedyne kryterium
    > określające termin "zdjęcie". Nic na to nie poradzę - to nie ja
    > definicję słowa wymyśliłem :-D

    RAW nie ma trwałości w sensie wyniku, bo jest pewnego rodzaju źródłem
    lub formą pośrednią. Dodaj do niego parametry wywołania i masz zupełnie
    różne zdjęcia. To są takie dane, których w zasadzie nie da się obejrzeć
    (są sposoby, ale nietrywialne, typu HexEditor).

    JPEG też jest trwałym zapisem, zresztą każdy zapis cyfrowy jest, nie
    wiem co to ma wspólnego ze zdjęciem jako takim.

    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Zdj%C4%99cie

    > "Zdjęcie fotograficzne (zdjęcie, fotografia) - ogólna nazwa czegoś, co
    > zostało sfotografowane, czyli sam obraz zapisany dowolną techniką
    > fotograficzną."

    > Jeśli masz wątpliwość czy RAW to zdjęcie to zapraszam:

    > http://pl.wikipedia.org/wiki/RAW

    > "W fotografii cyfrowej rejestracja ZDJĘĆ w formacie RAW pozwala na
    > zachowanie najwyższej jakości obrazu oferowanej przez aparat dając
    > możliwość dokładnej obróbki pliku na komputerze."

    Powtórzę, z RAW dopiero powstaje zdjęcie (chociaż potocznie możemy
    nazwać RAW zdjęciem, ale powtórzę, NIE w sensie wyniku/efektu
    końcowego), tak jak z farb powstaje obraz, ale przecież dalecy jesteśmy
    od nazywania farb obrazem.

    Jak widzisz, nazwy obejmują wiele możliwości, ale nie dostrzegasz, że
    mimo wspólnej nazwy mogą istnieć pomiędzy nimi znaczące, wręcz krytyczne
    różnice.
    Obraz może być cyfrowy, jak i olejny, a zdecydowanie nie postawiłbym
    znaku równości pomiędzy nimi, tak samo (potocznie) "zdjęcie w formacie
    RAW" nie jest tym samym co zdjęcie wynikowe, nie tylko w kontekście
    zawartości, ale przede wszystkim sensu, przeznaczenia i jego
    zastosowania.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski