  • 1. Data: 2016-01-08 13:07:07
    Temat: Mikrokontrolery przyjazne dla amatorów
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Swoją zabawę z programowaniem MCU zaczynałem od AVR-ów. Muszę przyznać,
    że Atmel jest firmą szczególnie sprzyjającą amatorom - udostępnili za
    darmo środowisko i pełnosprawny kompilator.
    Teraz eksperymentuję z PIC32 i o ile pierwsze wrażenia są bardzo
    pozytywne, to w beczce miody jest też łyżka dziegciu - darmowa wersja
    kompilatora XC32 obsługuje tylko optymalizację na poziomie -O1. Nie ma
    możliwości włączenia wyższej, w tym Os, która pozwoliłaby zaoszczędzić
    sporo miejsca we flashu MCU. Microchip nadrabia za to przygotowaniem
    bibliotek do obsługi peryferiów, razem w wyższymi warstwami (stos USB,
    stos TCP/IP).

    Jak jest w przypadku innych rodzin? W przyszłości chciałbym się
    przyjrzeć STM32. Jak wygląda robienie projektów na tę platformę z punktu
    widzenia amatora? Dostępne jest darmowe środowisko i kompilator? Nie ma
    żadnych ograniczeń w optymalizacji i/lub rozmiarze generowanego kodu?

  • 2. Data: 2016-01-08 13:45:17
    Temat: Re: Mikrokontrolery przyjazne dla amatorów
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2016-01-08 o 13:07, Atlantis pisze:
> [...]
    > stos TCP/IP).
    >
    > Jak jest w przypadku innych rodzin? W przyszłości chciałbym się

    z praktyki mojej - fajne, dopóki nie zaczniesz wnikac w szczegóły. np w
    implementację hardware handshakingu w UART'cie :) Dobre też, bo to
    Cortex, więc wiedza nabyta o CPU będzie w miare uniwersalna.

    > Jak wygląda robienie projektów na tę platformę z punktu
    > widzenia amatora? Dostępne jest darmowe środowisko i kompilator?

    jak rozważałę ;) to było coś z gcc, ale o rozsądnym debugowaniu w wersji
    darmowej możesz zapomnieć.

    po chwilowej przyjaźni z LPC zostałem z Atmelem, 32-bitowe AVRy, mimo,
    że na własnej Atmelowej architekturze, wystarczają mi w zupełności. Do
    tego darmowe środowisko bez ograniczeń, kompletny CSL z przykładami -
    pomogło w decyzji.

    a.

  • 3. Data: 2016-01-08 13:55:07
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 8 Jan 2016 13:07:07 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    ma
    > możliwości włączenia wyższej, w tym Os, która pozwoliłaby

    Wychodzą z założenia, że amatorom powinno to wystarczyć,
    profesjonalista zapłaci $1000 za licencję, a haker i tak zrobi tak
    jak będzie chciał...

    --
    Marek

  • 4. Data: 2016-01-08 18:59:13
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-01-08 13:45, Artur Miller wrote:
    > jak rozważałę ;) to było coś z gcc, ale o rozsądnym debugowaniu w wersji
    > darmowej możesz zapomnieć.

    Masz na myśli stm32?

    Dlaczego? STM supportuje w większości cpu jtag, dorzucasz openeocd + gdb
    i masz de facto pelny debug pod czym chcesz.

    Chyba wszystkie army z tej okolicy debuguje się identycznie i raczej
    *niczego* nie brakuje, może poza sprzetowymi pułapkami.

  • 5. Data: 2016-01-08 19:19:27
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    > Masz na myśli stm32?
    >
    > Dlaczego? STM supportuje w większości cpu jtag, dorzucasz openeocd + gdb
    > i masz de facto pelny debug pod czym chcesz.

    po stronie CPU tak. a debuger? te chińskie jtagi (ulink2) działają w
    ogóle sensownie? może jakies inne są w rozsądnej dla amatora cenie?

    a.

  • 6. Data: 2016-01-08 20:08:13
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-01-08 19:19, Artur Miller wrote:
    > po stronie CPU tak. a debuger?

    OpenOCD + gdb. Dalej to już kto co woli, np. Eclipse.

    > te chińskie jtagi (ulink2) działają w
    > ogóle sensownie?

    Każdy JTAG zadziala sensownie. Uzywam staruszka Olimex na USB. Mam też
    taki na LPT i jakiś noname który emuluje bodaj byteblaster. Każdy działa
    o ile rozpozna go OpenOCD. A on rozpoznaje chyba wszystkie, wliczając w
    to chińskie klony za 1E.

    > może jakies inne są w rozsądnej dla amatora cenie?

    *Każdy* wspierany przez OpenOCD i mający prawidłowe napięcia. Ten na 6
    rezystorach z LPT też ;)

  • 7. Data: 2016-01-08 20:13:50
    Od: platformowe głupki <N...@g...pl>

    jebać euro,
    a poza tym, to jak tego się używa bo jakoś nie mogę sobie wyobrazić...

  • 8. Data: 2016-01-08 20:17:02
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-01-08 20:13, platformowe głupki wrote:
    > jebać euro,
    > a poza tym, to jak tego się używa

    Też nie wiem, w euro nie ma dziuki, wieć to musi byc jakoś inaczej.

  • 9. Data: 2016-01-08 20:25:34
    Od: platformowe głupki <N...@g...pl>

    tak też podejrzewałem, powski ekspercie...

    dodam od siebie coś ciekawego:
    http://usbdp.org/dodatki/article.php?id=11

  • 10. Data: 2016-01-08 20:27:10
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
> [...]
    > widzenia amatora? Dostępne jest darmowe środowisko i kompilator? Nie ma
    > żadnych ograniczeń w optymalizacji i/lub rozmiarze generowanego kodu?

    Ściągasz sobie Eclipse w wersji dla C/C++ (a nie ten dla Javy). Do tego
    podpinasz sobie kompilator, np. GCC z https://launchpad.net/gcc-arm-embedded
    oraz kilka uniksowych narzędzi potrzebnych przy budowaniu projektu z
    http://gnuarmeclipse.github.io/windows-build-tools/ I możesz kompilować. Do
    programowania i debugowania używasz OpenOCD, które integruje się z Eclipse.
    Wszystko za darmo, bez ograniczeń.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/